Gå til innhold

Berge filer fra HD etter kræsj

trondmag

Anbefalte innlegg

Spørsmål fra en noob:

Maskinen min begynte å slite for en stund siden med stadige reboots. Prøvde å rense alt for støv og drit, men det hjalp ikke. Har lenge hatt lyst på ny maskin, så jeg ville bare ta backup av alle filene og kjøpe ny. Fikk tatt backup av nesten alt før den tok kvelden helt.

Når jeg så skal legge filene inn på min nye maskin får jeg bare feilmeldinger. Har sjekket rundt og funnet ut at filene er ødelagte. Mulig det er brenneprogrammet som har tullet det til (?).

Spørsmålet blir da om hvordan jeg kan få tilgang til disse filene. Disse lå på en ekstra HD kalt H:. Ser ingen grunn til at HD'en i seg selv ikke skal fungere. På min nye maskin er DVD-rom'en kalt H:, så jeg kan vel ikke putte den rett inn i den nye.

Må jeg få spesialister til ordne dette eller er det en måte å gjøre dette på selv? Jeg har ikke særlig peiling på disse tingene...

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det skal gå fint å putte den rett inn i den nye maskina di, det har iallefall jeg gjort ved flere anledninger. Om det fins håp for filene dine skal jeg ikke uttale meg, det er ikke mitt område i det hele tatt desverre. Men jeg ville bare puttet inn disken og sett hva jeg fikk frem, datamiskinen din vil bare finne en annen "bokstav" til din HD, kanskje G: f.eks. personlig har jeg "drives"(hd, dvd emulatorer etc.) som gjør at jeg har alt fra A: til N:(men ikke B:..?.. merkelig egentlig, hvorfor hopper man over B;?)

Ikke kontakt spesialistene helt ennå mao. plugg den inn og se hva du får frem, med mindre "tok kvelden helt" betyr at det muligens var noe så galt med harddisken din at den kortsluttet systemet ditt da, men det har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar
men ikke B:..?.. merkelig egentlig, hvorfor hopper man over B;?

Denne bokstaven ble i «DOS-perioden» benyttet av diskettstasjon nummer to (A: ble benyttet til booting, B: til applikasjoner), der harddisker var heller for de med et spesielt behov enn normen. Når deretter harddisker ble vanlig, ble C: valgt for å unngå konflikt og misforståelse. (se Ask Yahoo). Jeg anbefaler òg å ta en titt i denne tråden på StorageReview.

Lenke til kommentar
Noen anelse om hvordan jeg kan få tak i innholdet?

Har hatt lignende problem og endte opp med "Nucleus kernel for FAT and NTFS".

(tror du finner den på www.Download.com)

Dette programmet finnes i en demoversjon som ikke lar deg lagre, men bare lese filene. Filene blir da bare kopiert over til temp katalogen for så bli åpnet med assosiert program. ;)

Uansett så vil det gi deg en ide om programmet er bra nok til å være verdt noen kroner på fullversjon.

I gode gamle dos tiden så hadde man altid en B: drive, Hadde man en floppy drive så var den både A: og B: og man kunne kopiere filer mellom to disketter kun ved å swappe dem. (OK utrolig tungvint, men dog.)

Endret av rusle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...