Gå til innhold

Hva ser dere i LOTR?

Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis man innerst inne synes filmen er dårlig, er det ikke noe serlig smart å sette seg ned å lovprise filmen, for deretter noen månder å slakte den totalt.

Er det noe jeg misliker er det "filmelskere" som først sier at filmen er bare konge, for deretter si den er elendig (noen månder etterpå). Jeg synes det er falsk, for greit at folk endrer seg, men om du synes filmen er bra når du ser den, og går god for den, så må du holde på meningen.

Det er det som er poenget mitt, at liker du først filmen så liker du den. Kubricks versjon av The shining fra 1980 blir fremdeles sett på av enkelte som en fantastisk film, selv etter 26 år. Folket har endret seg, men likevell holder de på sitt.

Det er det som er poenget mitt. Om du liker en film så liker du den, og setter du deg ned i etterkant og disser filmen, som du selv har godt god for, så vil jeg kalle det falskt.

Er lov å endre mening, men da er du en "filmelsker" som følger strømmen til statestikken, dvs du liker de filmene når den topper salgstallene, og forlater den når tallene forsvinner.

Min mening, slakt meg gjerne for den, er blitt litt vant med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forståelig at du blir slaktet, å påstå at man endrer mening for å følge strømmen er absurd. For det første er det ingen strøm, det er flere. Napoleon Dynamite, Ringenes Herre og Donnie Darko er tre gode eksempler; de er elsket og de er hatet, og uansett hva man velger, så vil du finne noen som er enig og noen som er uenig.

Jeg kan se en film uten å forstå den, mislike den, se den igjen noen år senere og plutselig forstå alt, og elske den. Dette gjaldt filmen 12 Monkeys som jeg så for mange år siden, mislikte (for det meste pga creepy stemning og uforståelig handling), men som jeg elsket sist jeg så den fordi jeg hadde (takket være Brazil) falt for Gilliams stil, samtidig som jeg forstod handlingen denne gangen.

Det er også noen filmer jeg liker spesielt godt fordi de minner meg om situasjoner i mitt eget liv (eksempler er Eternal Sunshine, Magnolia og Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring), og disse betydde først noe etter jeg hadde opplevd litt. Spesielt etter det nylige bruddet følte jeg at Eternal Sunshine viste veldig godt følelsene man går gjennom når man blir alene, men dette var følelser jeg ikke forstod før de hadde skjedd meg. The Matrix blir bedre og bedre for hver psykologiforelesning jeg går på, fordi jeg oppdager nye ting jeg aldri hadde sett før.

Jeg utvikler meg hver dag som person, og jeg er aldri samme person som jeg var igår. Det er derfor jeg ikke lenger synes at Lillefot og vennene hans er knallfilmer, selv om jeg elsket dem som barn. Det skal så lite til som en Director's Commentary før jeg oppdager elementer i filmer som ikke var tydelig første gang, som puster nytt liv i filmen og gjør den bedre enn første gang.

Det er en grunn til at jeg ser filmer på nytt; de vokser på meg, i takt med hvordan jeg vokser som person.

Lenke til kommentar

Ringene Herre-filmene er for meg de beste filmene jeg har sett. For meg står de for alt det som filmindustrien har utviklet seg mot når det gjelder historiefortelling og er selve symbolet for det film kan gjøre og det som er "movie magic". Jeg har aldri hatt en så intens følelsesmessig opplevelse som når jeg så disse filmene, ikke i nærheten engang. Hører på soundtracket nå, sitter med godfølelsen gjennom hele CDen.

Si hva man vil om Peter Jackson, Howard Shore, Viggo Mortensen og Elijah Wood, disse filmene kommer for alltid til å stå i hukommelsen min som opplevelsen som alltid vil få meg til å vende tilbake til filmer, uansett hvor lite håp det er, for disse filmene er symbolet for den rene, uskyldige filmopplevelsen som alle husker de hadde når de så "den filmen". Når jeg ser på denne filmen minner det meg om hva Salvatore må ha følt når han så på rullen som Alfredo hadde lagt igjen til han i Cinema Paradiso. Og for meg kommer Ringenes Herre alltid til å være "den filmen".

Lenke til kommentar

Det er utrolig deilig at folk er forskjellige. Jeg synes egentlig denne diskusjonen har vært litt morsom å lese. Det er egentlig litt absurd å krangle om hva som er rett og galt av objektive meninger. Noen mennesker vil se spesialleffekter relativt nyvinning (i.e. en gammel fil har "dårligere effekter enn en ny), andre vil se de relativt tiden (hvilke filmer er imponerende relativt tiden de kom ut)

Det er få filmer som har ompinert meg like mye som orginalversjonen av War of the Worlds. Er det bra effekter etter dagens teknologi? Selvsagt ikke, de er tross alt over 50 år gamle. Men jeg ble utrolig imponert over måten klarte å bringe ut stemningen i historien. Spesielt hvordan de bruker lyssetting. Jeg ble ikke imponert over effektene i nyinnspillingen, jeg liker fortsatt historien, men effektene er mainstream.

Så ,som sagt; folk er forskjellige, men at noen ser forskjellige komponenter i en film anderledes enn andre betyr ikke at hverken den ene eller den andre parten tar feil. Jeg er hellig overbevist om at jeg kommer til å storkose meg med Lord of the rings- triologien om 30 år basert på hvordan jeg selv vet at jeg ser andre filmer og at jeg liker hvordan historien er presentert.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
En som har sett Cinema Paradiso, som liker LotR? GAH.

6988461[/snapback]

Jeg liker da begge. Cinema Paradiso synes jeg dog er litt oppskrytt. Veldig fin film, men slik som med Shawshank, så ser jeg ikke det som gjør den så mye mer spesiell eller original enn andre filmer. Som sagt, en fin, veldig godt gjennomført film, med en god historie, men likevel ikke noe mer. Meg om det.

EDIT:

Armageddon er en klassiker.

6988480[/snapback]

Sant, det. Klassisk middelmådighet. ^^

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Det er egentlig litt absurd å krangle om hva som er rett og galt av objektive meninger.

6990070[/snapback]

Hva er disse objektive meningene?

6990178[/snapback]

ja, sånn kan det gå når man knotter ned et svar i full fart når man egentlig skulle gjort noe annet (jobb :( ) Mente (selvsagt) akkurat det motsatte i.e. subjektive meninger.

Lenke til kommentar

Hva man ser i en film, er for mye det samme som hva man ser i en annen person som ikke andre 'ser' på sammen måte. Det man liker, liker man. Det man misliker, misliker man. For min del, da jeg gikk for å se Ringenes Herre første gang, visste jeg ikke hva jeg gikk til. Hadde ikke hørt om filmen eller bøkene en gang før da.

Dagen etter begynte jeg på boken :)

Alt er subjektivt innen Ringenes Herre, så mye som andre filmer. Hva man liker.

Så. Da var min mening sagt ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

LotR er min favoritt triologi! Har lest bøkene å sett alle filmene i "extended" version som er en mer utdypene versjon en de "vanlige" LotR filmene.

Dem som snakker om dårlige effekter har trolig ikke helt samme kritterievurderinggrunnlag som dem som har gitt LotR filmene en hel hau med nominasjoner.

Februar 2004 (DVDArkivet.no) Artikkel:1086294076

Historien er altså storslått, men filmen har vist seg å bli storslått på flere måter. I slutten av februar gjorde jo filmen som kjent rent bord under

Oscar-utdelingen, og sanket inn hele 11 Oscar, av 11 nominasjoner, inkludert beste film, beste manus og beste regi. :dribble:

Som sagt, dette er min yndlingstriologi :tease:

.:keeJo:.

Lenke til kommentar

Synes filmene var underholdende, og liker generelt filmer som "prøver på noe stort". Noen elementer i de irriterer meg litt, som der de prøver å være "morsomme" ved å putte inn standard Hollywood-one-liners (mest Gimli eller hva han heter). Synes også at karakterbyggingen eller hva man skal kalle det i starten er litt vel seig. Føleriet mellom Frodo og Sam tar av litt også, er ikke uten grunn at det dras spøker om homofile undertoner. Skvipet med Liv Tyler var også unødvendig.

Må vel si at jeg ble mer trollbundet av boka, men så var jeg også 10 år yngre da jeg leste den enn da jeg så filmen.

Lenke til kommentar
Hva jeg ser i LotR? Først og fremst det fantastiske PJ-stempelet. Deretter effekter (dog disse er noe varierende). Habilt skuespill og en vanvittig god og fengende historie. LotR is teh shit, og noe som irriterer meg grenseløst er at de som digger trilogien til stadighet må forsvare hvorfor de gjør det. Akkurat som om ikke filmene snakker for seg selv? Jeg har enda til gode å lese virkelig bra argumenter på hvorfor LotR er dårlig. And may I remind you: Det er kun 3 filmer i historien som har vunnet 11 Oscar: Ben Hur, Titanic og LotR: RotK. Eid.

6971161[/snapback]

Både Star Wars og Ringenes Herre klarer man seg fint uten.

3345376[/snapback]

Kom tilfeldigvis over sitatet. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...