Gå til innhold

Trenger en ny datamaskin til ca 10000 kr

Anbefalte innlegg

Heisan.

Som emnetittelen sier så trenger jeg meg en ny datamaskin, siden den maskinen jeg har nå er på vei å ryke. Eller det er skjermkortet mitt som nesten er dau.

Min datamaskin består nå av en AMD Athlon XP 2800+ Barton, 1x Corsair XMS3200C2 DDR400 512 MB + 1x Corsair XMS3200C2 DDR400 1024 MB. Og skjermkortet mitt et en Sapphire Radeon 9800 Pro. Og alt dette står i en Shuttle SN45G Barebone.

Maskinen er ikke overklokket i det hele tatt, så det skal ikke være noe galt den veien. Når det samme skjer i Windows Vista med standard grafikk drivere, altså de grafikk driverne som følger med Vista, så er det noe galt med skjermkortet mitt, uten tvil.

Og kabinettet på Barebonen min er åpen så det er heller ingen varme problemer.

Men siden jeg trenger nytt skjermkort, så er det lurt å gå for PCI Express skjermkort, men skal jeg ha PCI Express skjermkort så må jeg også ha ny HK, CPU og RAM.

Så da lurer jeg på om dette oppsettet er å anbefale:

1x AMD Athlon 64 X2 4600+ sokkel AM2 CPU

1x Asus M2N32SLI Deluxe AM2 Hovedkort

1x Corsair TWIN2XP2048-6400C4 DDR2 RAM (Består av 2x 1 GB brikker)

1x Asus Radeon X1900XT 256MB PCI Express Skjermkort

Jeg trenger ikke noe mere enn dette, siden jeg har resten av det som trengs for å kjøre dette. Og på det billigste kommer dette oppsettet på ca 9600 kr,- som da ikke er så ille :thumbup:

Så er dette oppsettet noe å anbefale? Og jeg skal selvfølgelig ha en rimelig bra spill PC.

Hvis dere mener noe burde skiftes eller forandres på, så bare si i fra her hvis dere vil.

Hilsen Tom-Helge

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det meste av oppsettet såg bra ut, untatt CPU og HK. Ville ha bytta til den nye Core 2 Duo serien til Intel, som for tiden eige AMD. Enten E6300,E6400 eller E6600, alt etter kva som passar for lommeboka. Alle er knallgode. Har sjølv E6300, fantastisk.

På hovedkort fronten, vil eg annbefale Gigbyte DS3, som e eit fantastisk fjellstabilt hovedkort, og det er billigt.

Lenke til kommentar

Takker for svarene.

Men jeg tror nok en AMD Athlon 64 X2 4600+ sokkel AM2 CPU vil holde i masse vis, siden jeg skal ikke ha en super high-end maskin, jeg skal ha en helt grei maskin som kjører de fleste spill i dag uten problemer :D

Men så har jeg altid vært en AMD + ATi fan, så det er vel kanskje det som gjør at jeg vil ha en AMD Athlon 64 X2 4600+ :!:

Men en Intel Core 2 Duo er sikkert veldig bra dem også

Lenke til kommentar

Ja da har jeg bestillt de tingene som jeg skreiv om i min første post, som da er dette:

1x AMD Athlon 64 X2 4600+ sokkel AM2

1x Asus M2N32SLI Deluxe

1x Corsair TWIN2XP2048-6400C4 (2x 1 GB DDR2 Modules)

1x Asus Radeon X1900 XT

Dette ble bestillt på Lørdag som var, men varene ble ikke sendt før på Mandag den 2 Oktober.

Så det skal bli deilig å få seg en helt ny datamaskin :thumbup:

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Har nå sett på skjermkortet hans.

Følgende ble gjort med brukbart resultat:

* Demonterte kjøleren og skrapte av gammel kjølepasta.

* La et nytt lag med arctic silver 5 på gpu-kjerna.

* Desverre så er festeskruene kun type plastikk-pinne med mothake på ene siden og strammefjær på andre siden. Har selfølgelig ikke tilgang til nye, så jeg brukte kun flat-tang til å presse mothaken (som på det tidspungtet allerede var defekt) flat så den ikke gikk igjennom festehullene.

* Da jeg var ferdig så virket tilsynelatende kortet helt fint (testet ok i 3Dmark03 med resultat noe over 5000 poeng) og helt uten artifacts.

I dag (2 days later) sier han har fått artifacts tilbake, så jeg regner med det er festene som har sprengt seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Har nå sett på skjermkortet hans.

Følgende ble gjort med brukbart resultat:

* Demonterte kjøleren og skrapte av gammel kjølepasta.

* La et nytt lag med arctic silver 5 på gpu-kjerna.

* Desverre så er festeskruene kun type plastikk-pinne med mothake på ene siden og strammefjær på andre siden. Har selfølgelig ikke tilgang til nye, så jeg brukte kun flat-tang til å presse mothaken (som på det tidspungtet allerede var defekt) flat så den ikke gikk igjennom festehullene.

* Da jeg var ferdig så virket tilsynelatende kortet helt fint (testet ok i 3Dmark03 med resultat noe over 5000 poeng) og helt uten artifacts.

I dag (2 days later) sier han har fått artifacts tilbake, så jeg regner med det er festene som har sprengt seg opp igjen.

6992159[/snapback]

Jepp, jeg hadde håpet at skjermkortet skulle holde siden vi ikke fikk noe artifacts eller noe sånt etter de testene vi tok, men det varte i 2 dager, og booom så var det tilbake for fult igjen :ohmy: .

Og ja, kjøleribben på skjermkortet sitter som støpt på skjermkortet nå, så tror ikke det er den som er feilen.

Men så lenge jeg kan bruke skjermkortet til å surfe på nettet og høre på musikk frem til jeg har de nye tingene, så er jeg kjempe fornøyd :D

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

En ting til jeg burde få svar på snarest mulig, er om det følger med en sånn 4-pins Molex til 6-pins PCI Express splitter strøm kontakt i pakken til Asus Radeon X1900XT?

Hvis ikke så må jeg kjøpe en sånn strøm kabel i en vanlig butikk her i Tromsø, siden den PSU'en jeg har nå ikke har PCI Express strømkontakter.

Håper noen som har samme kort kan svare på dette :)

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
Det bruker å følge med en sånn kabel ja, gjorde iallefall det på kompisen min sitt 7900gt

6996194[/snapback]

Jepp, det gjør det :)

7002343[/snapback]

Men er ikke 100% sikker på om det følger en sånn kabel med pakken til Asus Radeon X1900 XT, fordi jeg har sett reviews av kortet flere plasser, og jeg har ikke sett at en sånn 4-pins Molex til 6-pins PCI Express strøm kabel har vært med i pakken da.

EDIT: Jeg fikk med en sånn kabel i pakken, så da er alt i orden :thumbup:

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...