Gå til innhold

Gangfelt, fotgjengere og oppkjøring

Bruktbilen

Anbefalte innlegg

1 Det jeg lurer på, hvis jeg kjører bortover en brei brei vei i byen, og møter et gangfelt, skal jeg ta stoppe bilen hvis noen forgjengere vil over helt på den andre sida av veien? Mener da at de tar et steg ut i gangfeltet, så må jeg stoppe hvis jeg ikke må "bråbremse"?

2 Gjelder dette det samme uansett om det er gangfelt eller ikke? Ser så mange folk som prøver å "time" bilfarta slik at de kan gå over veien rett bak den bilen, men hver gang jeg stopper ser det ut som om de blir sur :hrm:

3 Man ser forgjengere i byen som går på fortauskanten, snur hodet over skulderen mens de går, når det er en 10-15 meter til jeg kjører forbi dem stiller de seg opp og gjør seg klar til å gå. Jeg kan jo bremse bra hardt opp slik at de kan gå forbi, men jeg tror ikke det ser så pent ut for sensor. Jeg forstår at man skal holde lavere fart der det er folk, men når det ikke ser ut som om de skal gå ut i veien, for så å stille seg klar til å gå når jeg er nært bilen er stressende... Jeg tror de ikke stoler på at bilene skal stoppe for dem, så de venter til bilene er nært og går bak dem heller...

4 Hva slags feil(1er, 2er 3er) vil det å ikke vike for en fotgjenger være?

5 Det er vel ingen som kan oppgi noen 1er feil, og noen 2er feil, 3er feil osv?

:ph34r: Love to all the people :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet iallefall at hvis du ikke viker for en fotgjenger så han/hun må stoppe opp når de går over gangfeltet for at du ikke skal treffe dem, eller at de ikke får gå rett over gangfeltet fordi du bare kjører uten å stoppe så stryker du. DU MÅ VÆRE KONSENTRERT NÅR DU KJØRER I TETTBYGDE STRØK. Husk også på vikeplikts regelen i kryss, rundkjøringer o.l. Misser du på vikeplikt så stryker du.

Du har skal alltid kjøre hensynsfult, og du skal tilpasse hastigheten etter forholdene. Hvis du ser noen som står og skal gå over veien der det ikke er gangfelt så bremser du ned litt for å vise sensor at du er veldig klar over denne fotgjengeren som vil over veien. Du har egentlig ikke vikeplikt for denne personen, men sunn fornuft gjør jo at du helst ikke vil kjøre ned noen :) LYKKE TIL!

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar

Når det er i forbindelse med fotgjerngerfelt er det ingen tvil, du skal alltid stoppe. Så lenge det ikke er biler bak deg skal du også bråbremse dersom det er nødvendig (på samme måte som når du har vikeplikt for biler fra høyre), men slike situasjoner skal du i utgangspunktet unngå ved å være observant. Er det biler bak blir det en vurderingssak, som du må kunne forsvare for sensor. Sansynligvis vil du få trekk for det uansett hvis ikke du stopper, siden du alltid skal kjøre slik at du kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Det kommer nå veldig ann på politimannen som ser da... I oslo skjer det hele tiden at folk kjører over fotgjengerovergang med mennesker i uten at politiet ser ut til å bry seg nevneverdig om det. Kommer selvsagt ann på om du holder på å kjøre dem ned eller om de bare er i feltet.

EDIT: men siden det er oppkjøring så følg regelverket selv om det ikke blir håndhevet i praksis. På oppkjøring kjører du slik boken sier, etterpå kjører du slik prakis og fornuft tilsier :)

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar
At ikke politiet har tid til å stoppe alle som bryter regler betyr ikke at det er lov eller at de ikke har noe imot det.

6970730[/snapback]

Sant nok, men slik jeg ser det daglige trafikkbildet i oslo så er noen lovbrud akseptert mens andre ikke er det. Det vil altid være forskjell på lover og praksis hvis ikke lovene forandrer seg grundig. Feks er det heller få som blir straffet for å kjøre 1 km for fort selv om det er ulovelig. :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det når bilen står på fotgjengerfeltet? Husker en gang når jeg starta å kjøre med lærer, stoppet for en fotgjenger, så kjørte jeg litt, så fra venstre side kom det en til person som ville gå over plutselig, så bremset læreren, stod midt i gangfeltet og blokket veien for fotgjengeren sånt sett.. Hadde det egentlig ikke bare vært bedre å kjøre slik at personen kan gå rett over, ikke gå mellom bilene?

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Hvordan er det når bilen står på fotgjengerfeltet? Husker en gang når jeg starta å kjøre med lærer, stoppet for en fotgjenger, så kjørte jeg litt, så fra venstre side kom det en til person som ville gå over plutselig, så bremset læreren, stod midt i gangfeltet og blokket veien for fotgjengeren sånt sett.. Hadde det egentlig ikke bare vært bedre å kjøre slik at personen kan gå rett over, ikke gå mellom bilene?

6970892[/snapback]

Enig med deg her. Men så var det skillet mellom lovbok og sunn fornuft da :)

Kjørelæreren vil at du skal lære lovbok slik at du klarer oppkjøringen.

Lenke til kommentar

6970892[/snapback]

Ingen kommer plutselig i trafikken, skaff deg oversikt så har du sikkert sett den personen komme i gangfeltet før dere stoppet.... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...