Anonym5656 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Er nå leenge siden jeg har drevet noe meg hjemmekodet websider, og har nå tenk til å lage en bitteliten side der jeg skal ha noe server-info, og lignende. Så, jeg husker at i den tiden drev jeg med noe som het iframe i html. Altså at den ene rammen ble oppdatert da men klikker på en annen link i hvilken som helst frame. Og siden jeg har hørt mere å mere settninger som "iframe?! hahaha!" så har jeg en følelse av at det er litt utdatert. og begynner mere og mere å tro at include funksjonen i php kan gjøre det samme. Er det korrekt? Eller hva burde jeg bruke som en slags "iframe" og hvor kan jeg lese om den? På forhånd takk Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Include er ikke som html sin ifame/frames Include er bedre på flere måter. Men du får lese litt mer om det senere. Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) det kan brukes som det ja. hvis du f.eks lager to .php-filer kalt topp.php, med alt som skal være over innholdet, og bunn.php, med alt som kommer til slutt, kan du gjøre slik: index.php: <?php include ('topp.php'); Dette er siden min include ('bunn.php'); ?> Endret 30. september 2006 av kennteh Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Akkurat. tror jeg skjønner opplegget. Må finne ut hvordan jeg bruker det til at bare en ramme blir oppdatert da. Men det står det sikker på en eller annen include manual. Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Akkurat. tror jeg skjønner opplegget. Må finne ut hvordan jeg bruker det til at bare en ramme blir oppdatert da. Men det står det sikker på en eller annen include manual. 6969683[/snapback] Heile sida må oppdaterast. Men kombinert med get-variabler kan du få det til slik at du har felles headers for heile sida, og at layout etc går i den, og kun innholdet ligger i det du inkluderer. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Include kan ikke brukes slik at kun er ramme blir oppdatert såvidt jeg vet. Da må man over på frames tror jeg. Hvorfor skal du kun ha en liten ramme som skal oppdateres da, og ikke hele siden? Om siden allerde er lastet inn så ligger jo grafikk o.l. i temporary files. EDIT: Vidarlo slo meg. Endret 30. september 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
xqus Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 PHP er ikke noe erstating for (X)HTML, dermed kan ikke noen php funksjoner erstatte HTML tagger. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Viktig å merke seg forskjellen på PHP og HTML. PHP er et programmeringsspråk, det inneholder logikk og funksjoner, men har ingen ting direkte med struktur på web å gjøre. HTML er _ikke_ et programmeringsspråk, det er et struktureringsspråk. Nettopp derfor fungerer PHP og HTML så godt sammen, ettersom PHP tar seg av logikken, mens HTML tar seg av strukturen (og css tar seg av visningen/utseende) iframe og rammer generelt er en uting. Dersom du vil ha en slags ramme midt på siden, anbefaler jeg å bruke en div med "overflow: scroll"-stil. Skal denne oppdateres uten å laste hele siden på nytt, kan XMLHTTPRequest brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå