Gå til innhold

Tele til Nikon D80

Anbefalte innlegg

Heisan!

Er i ferd med å kjøpe meg et Nikon D80. Planen er å bruke dette til blandt annet å fortografere modellfly (i luften) :) .

Er det noen som har erfaring med dette? Klarer man seg med et objektiv som går opp til 200mm eller bør man kjøpe et som kommer enda litt nærmere objektet?

I og med at D80 har en krop-faktor på 1,5 så betyr vel det at et 200 mm objektiv tilsvarer et 300 mm objektiv på et fullformat kamera, eller?

Ser at Sigma har mye billig. Regner med at det er her som alle andre steder at man får det man betaler for. Hvilkne prisklasse bør man opp i for å få noe godt som varer?

Og til sist. Er det gerit å kjøpe brukt eller bør man styre unna?

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cropfaktoren betyr ikke at du kommer nærmere, bare at du får ett smalere utsnitt. d.v.s. motivet blir like stort, men du får ikke med like mye av bakgrunnen (eller motivet om det er stort).

Du bør iallefall ha ett lyssterkt (raskt) objektiv til noe så hurtig som modellfly. Desssverre blir disse ofte meget dyre meget fort :)

Brukt er ofte ett meget tiltalende alternativ. det er bare å inspisere for sopp inni objektivet, mekaniske defekter (bulker og slikt i objektivhus kan hinte til det bl.a.) og at selve linsene er greie (ikke riper o.l.)

www.foto.no har ett seriøst bruktmarked det kan være verd å tråle.

Lenke til kommentar
Brukt er ofte ett meget tiltalende alternativ. det er bare å inspisere for sopp inni objektivet, mekaniske defekter (bulker og slikt i objektivhus kan hinte til det bl.a.) og at selve linsene er greie (ikke riper o.l.)

Ok. Det betyr i alle fall at man ikke kjøper et objektiv uten å ha prøvd det.

Med et 200 mm objektiv og 1,5x crop så vil du få et identisk bilde som på 300 mm uten crop.

Et modellfly som er såpass lite at 200 mm er i minste laget, på en annen side er det ikke lett å ta bilde av ting i rask bevegelse med en kraftig tele.

Så på en måte er det kanskje ikke noe vits i å kjøpe en 300mm fordi det er såpass vanskelig å ta gode bilder i høy fart. Kanskje heller da prøve å gå for en god 200mm til fordel for litt ekstra zoom.

Lenke til kommentar

Fredrik,

Jeg anbefaler at du satser på et brukt 70/80 - 200 f2.8 objektiv (spesielt med AF-S eller HSM(Sigma) autofkus motor). Dette vil på sikt være det mest fleksible og gi deg topp kvalitet forutsatt at du er komfortabel med vekt og størrelse. Sammen med en monopod vil dette være svært godt egnet til sport og modellfly fotografering.

Her er også noen tips om modellflyfotografering:

http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?p=112891

Lenke til kommentar
Fredrik,

Jeg anbefaler at du satser på et brukt 70/80 - 200 f2.8 objektiv (spesielt med AF-S eller HSM(Sigma) autofkus motor). Dette vil på sikt være det mest fleksible og gi deg topp kvalitet forutsatt at du er komfortabel med vekt og størrelse. Sammen med en monopod vil dette være svært godt egnet til sport og modellfly fotografering.

Her er også noen tips om modellflyfotografering:

http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?p=112891

6969874[/snapback]

Slutter meg til dette. Noenlunde rimelige, brukte eksemplarer av Sigmas eller Nikons 70/80-200/2.8-zoomer er ikke vanskelige å få tak i. og du kan bruke dem med 1.4 (helst), 1.7 eller 2.0x telekonverter for å øke rekkevidden etter behov. Du vil nok se at behovet kan variere enormt, slik at 70 eller 80 mm i blant faktisk kan bli for trangt. f/2.8-lysstyrken er viktig både i seg sjøl, for å kunne få ned lukkertidene, og for å kunne bruke telekonverter. Med 2xkonverter blir det jo et 140-400/5.6-objektiv, men ytelsen med så sterk konverter kan være litt i underkant.

Lenke til kommentar

Ang Nikons 70-200 f/2,8 og 80-200 f/2,8 med telekonverter, kom det frem da jeg søkte etter informasjon om disse på nettet for en tid tilbake at 70-200 har betydelig mere å gå på når det gjelder skarphet enn 80-200 og kunne derfor få akseptabel kvalitet med en 2,0x telekonverter, selv om man ikke burde bruke større forstørring enn 1,7x. På 80-200 burde man ikke bruke telekonverter, til nød 1,4x. Dette er bare noe jeg har lest meg til, har ingen erfaring med dem, (men 70-200 f/2,8 og 1,7x tc er under veis).

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Jeg har fotografert modellfly med D80 og et gammelt Nikon 75-150 manuelt objektiv med skyvezoom. 150mm blir litt i minste laget, jeg vil tro at 200mm er et minimum. Objektivet mitt har største blender 3,5, det kan være kjekt å ha enda større for å få raskere lukkertider. Jeg har croppet noen av bildene (hurra for 10MP!) uten at oppløsninga blir for lav.

Hvis du planlegger å bruke AF så kjøp et objektiv som fokuserer raskt.

Lenke til kommentar
Takk for masse flott info. Har kikket litt etter 70-200 f/2,8 og 80-200 f/2,8 objektivene på bruktmarkedet til foto.no og ser at de som ligger ute til salgs selges for rundt 8000. Er dette en grei bruktpris?

Finnes det andre bruktmarkeder som jeg bør vite om?

6978613[/snapback]

8000 er alt for mye for en AF-80-200 D da du får den ny for lavere pris her:

http://cgi.ebay.com/Nikon-AFD-80-200-f-2-8...1QQcmdZViewItem

Anbefaler at du følger med på eBay samt bruktsidene til foto.no

Jeg var heldig og fikk tak i en AF-S 80-200 for 6000 (optikk 100% men litt småmerker etter aktiv bruk i felt) hos Elite foto i Stavanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...