Gå til innhold

For lett å registrere kontantkort?

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke forstå dette med personnummer. Det virker som mange her tror personnummeret er noe superhemmelig bare du skal kunne se. Det er jo helt feil. Uvedkommende skal ikke vite personnummeret ditt. Men utenom det er det en flott "forsikring" å bruke for å garantere at du er deg selv. Personnummeret skal jo brukes som en unik kode du har, og den skal BRUKES. Når du skal fornye/lage et pass, opprette en bankkonto, forandre informasjon i telefonkatalogen o.l. må du ha personnummeret. Det skal brukes som en sikkerhetssak, ikke noe superhemmelig bare du skal se. I såfall er poenget med personnummer borte.

Hvis butikkene krever personnummer samt legitimasjon med bilde er det så og si idiotsikker. Hvis noen skulle få vite personnummeret ditt (noe dere er så redde for), så må de likne på deg og ha bankkortet ditt, passet ditt eller liknende. Og da er det vel ganske umulig?

Personnummeret skal brukes, ikke holdes totalt hemmelig! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjell på totalt hemmelig og skjødesløs behandlig av personnummeret.

Gi meg ditt personnummer og jeg kan opprette bankkonto i ditt navn, starte en bedrift i ditt navn, skaffe flere telefonnummere i ditt navn, skifte din adresse og få skattekort i ditt navn pluss endel ting til.

Jeg foretrekker at så få mennesker som overhode mulig har tilgang til mitt PN.

Lenke til kommentar
Hvorfor denne angsten for å oppgi personnummeret til butikker?

6974424[/snapback]

Tja si det.. :dontgetit:

Men iløpet av et år, så er det iallefall en håndfull med kunder som stritter "hardt" imot, når vi spørr etter Personsnret.. :hmm:

6974487[/snapback]

Hvorfor skal man måtte oppgi sine personlige data for å kunne kommunisere med andre mennesker? Er det slik at man betraktes som en kriminell fordi man ønsker å skjerme sine personopplysninger?

6975247[/snapback]

Nå var dette da ved kjøp av nytt abb. og Tlf.. Å ikke kontant kort.. Så da blir det nok "litt" anderledes.. ;)

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Ja desverre er det et problem snubbel. Personlig holder jeg alltid fingeren over personnummeret når jeg viser legitimasjonen på feks posten når jeg henter pakker. Noen forsøker å ta det fra meg når jeg viser det frem, men da forklarer jeg bare hvorfor jeg velger å holde det selv og det blir akseptert. Hvis de ikke aksepterer det så ber jeg om deres personnummer og da blir tonen en helt annen. Kall meg gjerne paranoid, men hvorfor skal en sommervikar på ett postkontor eller i en Narvesen kiosk ha tilgang til mitt personnummer?

6975390[/snapback]

ID kort for å hente en pakke på posten? :dontgetit:

Hum.. Det er vel bare nødvendig hvis pakken/brevet er sent som rekomendert.. :hmm:

Hvis ikke, så holder det lenge med en underskrift, med samme navn som på pakke lappen.. :cool:

Ps. Beklager det litt off topic greia.. :ermm:

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Gi meg ditt personnummer og jeg kan opprette bankkonto i ditt navn, starte en bedrift i ditt navn, skaffe flere telefonnummere i ditt navn, skifte din adresse og få skattekort i ditt navn pluss endel ting til.

6975689[/snapback]

Stemmer det..

Folk flest ville ha blitt "hvit" i ansikti, hvis dem har vist alt som man kan gjøre via internett, eller tlf, bare ved hjelp av personnret til en person.. :(

(Men igjen, så er det mye du kan gjøre uten det å.. :innocent: )

Lenke til kommentar
Ja, ved rekomandert sending. Jeg har også opplevd å mått vise legitimasjon ved mitt lokale postkontor når jeg skal hente pakker som er i oppkrav.

-rettelse- skrivefeil  :)

6975825[/snapback]

Ja, egentlig så skulle det ha vært litt bedre sikkerhet ved pakke henting.. Da hvemsomhels som finn pakke lappen, eller sporings nret nå, kan stikke og hente pakken.. :(

Men, men. Tilbake til trådstarters emne. ;)

Lenke til kommentar
Ja, ved rekomandert sending. Jeg har også opplevd å mått vise legitimasjon ved mitt lokale postkontor når jeg skal hente pakker som er i oppkrav.

6975825[/snapback]

Min mor har hentet sendinger som har stått i mitt navn og underskrevet med sitt. Dette har jo ikke vært noen pakke i opprav, men jeg tror det også hadde gått an. Rekkomandert sending derimot tror jeg ikke hadde gått..

ontopic: Å kreve personnummer er heller ikke noen sikker løsning, hvis du aktiverer over internett/sms kan de ikke sjekke id i tillegg. Og det er jo veldig lett å huske ett personnummer, det er jo fødselsdatoen + noen få andre siffer. og disse sifferne har jo faktisk ett system. Lærte om det på skolen en gang for lenge siden, ett av sifferne var fast oddetall for jenter og partall hos gutter, eller noe i den duren.. husker ikke helt.. Men i hvertfall, selv ved kreving av personnummer ved aktivering av kontantkort er det egentlig ikke sikkert nok. men på den annen side hadde jeg nok reagert hvis jeg måtte til en butikk og frem med bankkort, pass etc for å få lov til å aktivere.

Lenke til kommentar

6975825[/snapback]

Min mor har hentet sendinger som har stått i mitt navn og underskrevet med sitt. Dette har jo ikke vært noen pakke i opprav, men jeg tror det også hadde gått an. Rekkomandert sending derimot tror jeg ikke hadde gått..

ontopic: Å kreve personnummer er heller ikke noen sikker løsning, hvis du aktiverer over internett/sms kan de ikke sjekke id i tillegg. Og det er jo veldig lett å huske ett personnummer, det er jo fødselsdatoen + noen få andre siffer. og disse sifferne har jo faktisk ett system. Lærte om det på skolen en gang for lenge siden, ett av sifferne var fast oddetall for jenter og partall hos gutter, eller noe i den duren.. husker ikke helt.. Men i hvertfall, selv ved kreving av personnummer ved aktivering av kontantkort er det egentlig ikke sikkert nok. men på den annen side hadde jeg nok reagert hvis jeg måtte til en butikk og frem med bankkort, pass etc for å få lov til å aktivere.

6975982[/snapback]

Stemmer det med partall, og oddetall.. :)

Dem to siste talla, blir også brukt i militæret.. Dvs. eks. du blir hetende Eide 19, hvis etternavnet er Eide, å dem to siste PN nrene, er 19..

Men uavhengig om det er et system, osv, så er det et faktum at å finne ens Persons nr, er litt "vanskeligere", enn å finne ens fødsels nr. :cool:

Lenke til kommentar

6975825[/snapback]

6975982[/snapback]

Stemmer det med partall, og oddetall.. :)

Dem to siste talla, blir også brukt i militæret.. Dvs. eks. du blir hetende Eide 19, hvis etternavnet er Eide, å dem to siste PN nrene, er 19..

Men uavhengig om det er et system, osv, så er det et faktum at å finne ens Persons nr, er litt "vanskeligere", enn å finne ens fødsels nr. :cool:

6976176[/snapback]

Hmmm... tenker høyt nå, men en ide til "sikker" legitimasjon kunne kanskje vært å hatt en sentral oversikt over hvilket legitimasjonsnummer som er knyttet til ditt navn eller personnummer. Da slipper man hele problematikken med å måtte oppgi personnummer.

jeg mener, hvis hele kravet er at man skal måtte legitimere seg for å bevise at man er den man er, eller for at man skal ha en fysisk person å forholde seg til, ville det vært enkelt å hatt ett oppslag mot en sentral database med navnet ditt, knyttet opp mot dine til enhver tid "aktive" legitimasjonskort. Et stjålet ID-kort ville da ikke kunne brukes, og man slipper å måtte oppgi personnummeret?

Bare en tanke...

Lenke til kommentar

Burde ikke dette vært gjort for lenge siden? Eller burde ikke det være krav om registrering av kontantkort?

6968723[/snapback]

Egentlig er vel dette å snu det hele opp ned. Hvorfor i hule skal man måtte registrere et kontantkort?

6982492[/snapback]

Fordi det blir brukt til kriminelle handlinger som f.eks. Nokas.

Det er egentlig skremmende enkelt å registrere kontantkort i dag/ bestille abbonement generelt på nettet. Man skulle gjort det slik at man skulle krevd digital id. Men så lenge det ikke finnes noen som fungerer på alle systemer og er fritt tilgjenglig for alle så er dette umulig.

For å illustrere hvordan man enkelt kan finne ut hvem som er eier av et personnummer så kan jeg gi en fremgangsmåte her slik at dere kanskje blir mer obs på hvor viktig det er. Har informert datatilsynet om praksisen til Talkmore, men det var visst lovlig.

1. Få tak i et gyldig personnummer. Det regnearket som ble nevnt over her er en fin ting.

2. Gå inn på www.talkmore.no og trykk på ny bestilling.

3. Velg et vilkårlig tlf. nummer og gå videre.

4. Trykk inn personnummeret og trykk på "Hent personalia" knappen.

5. Voila, du har en stk. fødselsnummer med navn og adresse.

6. Kjøp et kontantkort og ring operatøren for å registrere det.

alternativt (som ikke er lovlig, men er bare en demonstrasjon på hvor enkelt det faktisk er å misbruke andres personnummer):

a1. Når du har navn og adresse så gå inn på www.posten.no og bestill adresseforandring.

a2. Skriv inn en ny adresse som du har tilgang til.

a3. Nå får du tilsendt all post som tilhører vedkommende og de muligheter det gir seg.

Jeg vet at den alternative metoden er på kanten av hva som tillates her inne, men så skremmende enkelt er det å misbruke et personnummer.

Jeg skjønner godt de som nekter å oppgi personnummer til hvem som helst.

Det vi trenger i Norge i dag for å få bukt på noe av problemene er en digital id som alle har tilgang til gratis og som er operativsystem uavhengig.

Jeg synes personlig at det er for skremmende lett til å misbruke en persons id.

a2.

Lenke til kommentar

Burde ikke dette vært gjort for lenge siden? Eller burde ikke det være krav om registrering av kontantkort?

6968723[/snapback]

Egentlig er vel dette å snu det hele opp ned. Hvorfor i hule skal man måtte registrere et kontantkort?

6982492[/snapback]

Mange skremende sannheter.. :(

6982786[/snapback]

Å går man til lignings kontoret, så får man ut alle lignings papirer, og visse skatte papirer, til vedkommene.. :ohmy:

Lenke til kommentar

6968723[/snapback]

6982492[/snapback]

dette var ikke nødvendig før. og i mange andre land ikke nødvendig. I polen feks selger de kontantkort som ikke må registreres. men det er kort gyldighet på dem. hvis du ikke lader på 3 mnd el. blir de sletta..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...