Gå til innhold

C#: Være med på opensource prosjekt?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter og kikker på noen prosjekter på Sourceforge for C#, og tenkte at dette har jeg lyst å være med på.

 

Problemet er vel å finne et spennende prosjekt å delta på som faktisk trenger folk.

 

Noen som har lyst å være med å starte et eget prosjekt?

 

Har ingen planer for hva det skulle vært om da, men ser helst for meg et nytteprogram av et eller annet slag. Noe som alle og enhver, eventuelt en definert gruppe, kan ha bruk for i hverdagen...

 

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk av reflection til å scripte en implementasjon som .NET kunne vært interessant.

 

Jeg driver med noe lignende for C, men det er ganske tungvint siden ..uhm.. det er C: http://nostdal.org/~lars/programming/lisp/rffi/rffi.html

 

..passer naturligvis veldig godt til GUIer dette - men jeg har også andre idéer der dette kan være nyttig..

 

Som du ser så foregår utvekslingen av informasjon (funksjonskall, callbacks(events) o.s.v.) via en socket, så man kan "fjernstyre" programmer - altså scripte ting på en server og ha en bitteliten klient som kobler seg til og utfører ting alt-ettersom hvordan ting er kodet på serveren. Om kommunikasjon via en socket blir for tregt så kan man bruke andre IPC-metoder og kjøre serveren-lokalt, eller eventuelt "hard-kode" kodesnutter/funksjoner på klientsiden om det blir mye "chatting" mellom klient/server - f.eks. kontinuerlige oppdateringer e.l.

 

Serveren kan naturligvis være skrevet i et hvilket som helst språk; man må bære bli enige om en protokoll for kommunikasjon. Det er dette som gjør det mulig å "scripte" i et hvilket som helst språk; eneste kravet er at språket har støtte for kommunikasjon via sockets - noe alle har.

 

..man slipper å skrive egne språkbindinger til Perl, Python, Scheme, Lisp, PHP, Ruby, Smalltalk, Dylan, Lua, JavaScript .. o.s.v.; man implementerer istedet en forholdsvis enkel server i hvert språk.. :)

 

Nå som Mono er en del av Gnome er dette med .NET interessant for Linux-brukere (som meg) også; med en mulighet til å kunne scripte .NET med et hvilket som helst språk uten å måtte rulle ut en egen .NET-kompiler er dette ennå mer interessant. :)

 

Jeg har ikke så greie på detaljene i C#, .NET og muligheter til reflection der, men de er der:

http://www.google.com/search?q=c%23+reflection

 

Ok, vel - ta kontakt om det er noen interesse. :)

 

edit:

lag til litt fra en annen post:

 

* Går i C på klienten ATM, men både C#, Java eller andre løsninger er også interessant.

* Protokollen (det mellom klient og server) trenger også jobb.

* Flere servere enn den jeg har nå (Lisp) er også aktuelt; favoritt-språket ditt.

 

postet litt om dette tidligere også, her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=595398

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...