Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bittorrent ødelegger for IP-telefon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jaha, så 10/10 Mb linjer trenger ikke routere? :p De alle fleste ISP'er i dag leverer ut routere til sine kunder, bortsett fra noen som fremdeles bruker moden og gir offisiell IP adr helt inn til kundens PC.

Martin82: Det er ingen ISP'er som har støtte for QoS på kundens egen router, men mindre du har ip tlf og bredbånd fra samme leverandør (da pleier de å tilpasse dette).  QoS er dessuten ikke det samme som traffic shaping eller traffic policing, men en intern prioritering routeren gjør av selve pakkene. Men altså ingen båndbreddestyring. QoS er en komplisert greie og krever langt mer enn at bare en boks støtter dette på upload.

6972236[/snapback]

Altså, man trenger jo ikke router om man har nettlinje. Har du 10/10 har du som regel ikke ADSL (og SDSL er vel heller ikke like vanlig som andre løsninger(?)), så da trenger man ikke modem(?).

AtW

Lenke til kommentar
xcomiii:

http://www.speedtouch.com/prod546.htm

Telenor leverer thomson rutermodem som støtter QOS, og telefonadapteret har selv QOS i seg. Med andre ord slipper telenor kunder med dette utstyret å tenke på så mye annet. Modemet må riktignok være installert vha startpakken som Telenor leverer da den setter opp QOS riktig.

6972267[/snapback]

Den kan jeg være med på, var sånne oppsett jeg tenkte på.

Men uansett aksesstype (fiber, dsl, koakskabel), så trenger de fleste en router. Vet at UPC har en rar sak med et modem som deler utopptil 5 offentlige IP adr, men det er ikke vanlig. Går ut fra Lyse leverer med en form for router, eller hvordan setter de opp IP adressene sine?

Stort sett leverer de fleste ISPer i Norge ut kun 1 offentlig IP adresse, en router må være på plass da så lenge en skal ha mer enn 1 maskin på nett.

Lenke til kommentar

Det er kommet fram mange gode forslag fra før av, og her kommer en liten oppsummering:

1. Du kan begrense nedlastining i bittorrentprogrammet du bruker

2. Du kan bruke et eksternt program som begrenser ALL trafikk på pcen din, som NetLimiter eller DU Super Controller

3. Dere kan bruke en felles ruter som f.eks D-Link DGL-4100 GamerLounge

Ruteren løsningen fungerer meget godt for meg. Litt komplisert å sette opp, men det er bare prioritere de portene IP-telefonen har. Det kan bli litt lenger delay ved full last, men lydkvaliteten foringes ikke. Pr idag har jeg et Televoip abb.

Det IP-adapteret som jeg har krever minst 120 kb/s linje, dvs en upload/download på 15kB/s. Siden du får en 10mbit linje har du tross alt 9880 å leke igjen med da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...