Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bittorrent ødelegger for IP-telefon?

Anbefalte innlegg

På hybelen min hadde jeg en 4000/1000-linje som jeg delte med husverten, men nå skal den oppgraderes pga at han har hatt problemer med IP-telefonen i huset. Da jeg fikk høre dette fikk jeg dårlig samvittighet for jeg kan huske at jeg har lest her på forumet at Bittorrent ødelegger for IP-telefon(visste ikke at han hadde det). Nevnte det for han, men siden han aldri hadde hørt om Bittorent så sa jeg bare at heretter skal jeg begrense den bruken til nattetid. Nå har han bestilt en 10 000/10 000-linje til hybelen og dette høres jo bare helt fantastisk ut og det er nå jeg kommer til sakens kjerne: Nå som linjen blir betydelig oppgradert, kan jeg benytte meg av Bittorent uten å bekymre meg for IP-telefonen til husverten?

Edit: Altså, er det hastigheten på torrenten som gjør at han har hatt problemer eller antall tilkoblinger? Kan godt være at jeg roter fælt med denne editen, har egentlig ikke peiling :)

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neppe, fordi BT bruker så mye båndbredde den blir tildelt. Det beste du kan gjøre er å bruke en Bit Torrent klient slik som f.eks utorrent som lar deg begrense/sette et totalt tak på hvor mye båndbredde som du lar den bruke. Har du f.eks en linje på 10 mb/s opp og ned så er det lurt å sette maks opp/ned hastighet til: 1000. Da har du nemlig 250 kb ledig til BT. Telio og andre IP leverandører mener at IP-tlf bruker ca.80-100 kb av båndbredden for å gi deg en pekepinn.

Lenke til kommentar

tilgejgnelig hastighet blir fordelt gjevnt over antallet connections som går samtidig. Dvs. at når du har en bittorrent gårnde med f.eks. 99 TCP connections + en iptelefon, så vil bittorrenten kapre 99% av båndbredden ved mindre du har satt en eller annen form for sperre for hvor mye den kan bruke. Bittorrent bruker utrlig mange samtidige connections, så den har dermed en lei tendens til å totalt strupe alt annet om det ikke settes grenser.

Løsningen her er nok så enkel som å sette en maksgrense på bittorrent klienten din. Hvor mye du må sette av er avhengig av hvilken iptelefoni løsning du bruker. Husk å sette til overs både opp og ned kapasitet siden du bruker like mye av begge på IPtelefoni.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Har du f.eks en linje på 10 mb/s opp og ned så er det lurt å sette maks opp/ned hastighet til: 1000. Da har du nemlig 250 kb ledig til BT. Telio og andre IP leverandører mener at IP-tlf bruker ca.80-100 kb av båndbredden for å gi deg en pekepinn.

6968543[/snapback]

Nå skjønner jeg ikke helt, jeg skal begrense Bittorent med hele 90% for at IP-telefonen skal fungere fint? Eller mener du at jeg begrenser Bittorrent til 9000/9000 og etterlater 1000/1000 til IP-telefonen?

Når linjen er på plass skal jeg begrense linjen såpass at husverten ikke får problemer, sånn som jeg har tolket svarene hittil så vil det gå fint hvis jeg begrenser til 8000/8000?

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Du kan prøve deg litt fram med hastighet og samtlige connects.

En enkel måte å sjekke kvaliteten for iptelefoni er å pinge f.eks www.uio.no mens du laster max.

Ping bør vel helst ligge under f.eks 100 for at man ikke skal merke forsinkelser.

Med en 10/10 linje så burde det vel ikke by på problemer, bare du struper ting litt.

Iptelefoni er jo en smalbåndet sak, bare litt tidskritisk.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis fordi IP-telefon har også krav til både lav og stabil latency. Ved å dytte både opp og ned kapasitet til 90% blir nok din latency ut mot verden ganske så høy og vil trolig ødelegge for telefonen. (Med mindre QOS er implementert hele veien)

EDIT: Dette er svar til posten to plasser opp.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Har du f.eks en linje på 10 mb/s opp og ned så er det lurt å sette maks opp/ned hastighet til: 1000. Da har du nemlig 250 kb ledig til BT. Telio og andre IP leverandører mener at IP-tlf bruker ca.80-100 kb av båndbredden for å gi deg en pekepinn.

6968543[/snapback]

Nå skjønner jeg ikke helt, jeg skal begrense Bittorent med hele 90% for at IP-telefonen skal fungere fint? Eller mener du at jeg begrenser Bittorrent til 9000/9000 og etterlater 1000/1000 til IP-telefonen?

Når linjen er på plass skal jeg begrense linjen såpass at husverten ikke får problemer, sånn som jeg har tolket svarene hittil så vil det gå fint hvis jeg begrenser til 8000/8000?

6968677[/snapback]

Min erfaring er at 10/10-linjer kan tåle mye tyn før IP-telefoni o.l sliter, men det er vel bare å prøve seg fram.

Litt sånn på siden, disse bånbreddene som blir oppgitt er jo helt sinnsyke, 100 kbps for tale? Hvorfor blir det brukt så inneffektive codecer?

AtW

Lenke til kommentar

Legg inn programmet DU Super Controler 1.90, kan skaffes her . Mål hastigheten din opp/ned, og trekk av 2-5% av hastigheten du får. Så trekker du av ytterligere 128 Kbs(dette er til IP-telefonien) av både opp og ned hastigheten din. De verdiene du da sitter med legger du inn i Du Duper Controler. Her kan du også sette hastigheter på alle programmer som kjører i tillegg til datamaskinen som helhet. Dette programmet fungerer utmerket, det blir riktig på kilobiten. Selv er jeg meget fornøyd.

Edit; ser at du deler hastigheten med husverten, og at det er han som har ip-telefoni, da er det han som burde gjøre som beskrevet over. Det er jo den halve hastigheten av denne pakka som er "din". Husverten din burde også innstalere dette programmet og sette opp/ned hastighet som er halvparten av totalpakka. Minus 2-5 prosent til overhead.

Endret av troutmaster
Lenke til kommentar

Har ikke en del ruterer muligheten til å prioritere Ip-telefon trafikk, mener jeg har lest det et eller annet sted ?

Har en eldre drytek vigor 2200e ruter selv og den gjør ikke det ikke noe sånn funksjon, så jeg får ikke sjekket det.

Men iflg. dette Dryteck Vigor 2900G så skal denne ruteren ha slik prioritering. Og med det påslått så skulle man vel kunne bruke max kabasitet uten at det gikk utover IP-telefoni...

Lenke til kommentar
Har ikke en del ruterer muligheten til å prioritere Ip-telefon trafikk ...

6968978[/snapback]

Hjelper nok, men ikke helt. IP adapteret mitt er koblet mellom router og PC, og skal jo prioritere telefon. Likevel er det ingen tvil om at lydkvaliteten blir dårligere når det er mye nedlasting på gang.

Hvis jeg kobler PC direkte til router blir det naturligvis mye verre.

Lenke til kommentar

Jeg har det problemet at jeg mister internet forbindelsen fullstendig av og til når jeg laster ned Torrents.

Bruker vanligvis en stasjonær PC til torrents men i det siste har jeg brukt en trådløs laptop.

Plutselig går hele linja ned og når jeg går inn på logen til routeren står det Wan link is down.

Routeren prøver å etablere ny internetforbindelse men det går dårlig.

Da pleier jeg å restarte både modem,router og IP tlf adapter noen ganger før linja kommer opp.Finner ikke noe logikk i dette da linja plutselig kommer opp selv om jeg prøver de samme tingene som å restarte å koble fra flere ganger.

Det er gjerne når jeg har høye hastigheter på torrents at hele linja detter ned.

Når linja kommer opp kommer det noen forferdelige pipelyder fra IP telefonen men når den har stått og hvilt seg en stund så er plutselig summetonen tilbake.

Lurer på om det er Dlink gamerlounge som ikke klarer all trafikken fra torrents.

Har lagt inn nyeste firmware og satt ned opplastningshatigheten på Utorrent.

Har NGT 6500/756 hvor jeg i praksis får 5500/700 eller litt over det.

Kanskje det er kobberet som kneler? :)

Venter fiber snart så da håper jeg ting blir bedre.

Lenke til kommentar

Det ingen skjønner her på hw.no, er at BT og andre protokoller genererer noe sinnsykt med sesjoner. Problemer med P2P programmer er ikke båndbredden de bruker, men antall sesjoner inn/ut av routeren. Mange routere takler rett og slett ikke for mange sesjoner og går da ofte heng. Mange routere kommer med et tak på max antall sesjoner og når da p2p prøver å etablere mer enn det, så går routeren i lås. Andre routere kommer ikke med et tak og begynner å oppføre seg merkelig når en nærmer seg rundt tusen tilkoblinger, varierende fra router til router.

P2P protokoller og spesiellt BT er temmlig dumme protokoller, da de ikke skjønner at en IP adresse ikke lenger er tilgjengelig når du stenger ned programmet eller skrur av maskinen og dermed fores routeren med inngående sesjoner fra internett i dagesvis etter du stengte ned programmet.

P2P genererer også mange halvåpne sesjoner, mange routere har begrensninger på dette til f.eks 10 eller 20, pga at et stort antall halvåpne sesjoner også blir brukt i en del kjente DOS angrep. Routeren vil da bremse ned og sette sesjonene i kø, problemet kommer når buffer til routeren går full og begynner å droppe sesjoner. QoS hjelper nesten ingen ting, da du kun kan sette QoS på utgående trafikk fra deg, men ikke på inngående trafikk. Hvorfor ikke? Fordi dette må gjøres av ISP.

I ditt tilfelle vil jeg tro at routeren faktisk restarter av seg selv pga for mange sesjoner og har problemer med etablere wan pga overbelastning.

Edit: P2P gjør også at CPU på routeren blir temmlig høy (pga den skal holde styr på x antall sesjoner) og forårsaker nesten alltid betydelig delay på pakkene.

Endret av xcomiii
Lenke til kommentar
Det ingen skjønner her på hw.no, er at BT og andre protokoller genererer noe sinnsykt med sesjoner. Problemer med P2P programmer er ikke båndbredden de bruker, men antall sesjoner inn/ut av routeren. Mange routere takler rett og slett ikke for mange sesjoner og går da ofte heng. Mange routere kommer med et tak på max antall sesjoner og når da p2p prøver å etablere mer enn det, så går routeren i lås. Andre routere kommer ikke med et tak og begynner å oppføre seg merkelig når en nærmer seg rundt tusen tilkoblinger, varierende fra router til router.

P2P protokoller og spesiellt BT er temmlig dumme protokoller, da de ikke skjønner at en IP adresse ikke lenger er tilgjengelig når du stenger ned programmet eller skrur av maskinen og dermed fores routeren med inngående sesjoner fra internett i dagesvis etter du stengte ned programmet.

P2P genererer også mange halvåpne sesjoner, mange routere har begrensninger på dette til f.eks 10 eller 20, pga at et stort antall halvåpne sesjoner også blir brukt i en del kjente DOS angrep. Routeren vil da bremse ned og sette sesjonene i kø, problemet kommer når buffer til routeren går full og begynner å droppe sesjoner. QoS hjelper nesten ingen ting, da du kun kan sette QoS på utgående trafikk fra deg, men ikke på inngående trafikk. Hvorfor ikke? Fordi dette må gjøres av ISP.

I ditt tilfelle vil jeg tro at routeren faktisk restarter av seg selv pga for mange sesjoner og har problemer med etablere wan pga overbelastning.

Edit: P2P gjør også at CPU på routeren blir temmlig høy (pga den skal holde styr på x antall sesjoner) og forårsaker nesten alltid betydelig delay på pakkene.

6970722[/snapback]

Mener at dette ikke stemmer lengre, var muligens slik I begynnelsen av P2P årene men kan ikke tenke meg at det fortsatt er slik, har i alle fall ikke merket noen økt trafikk på ruteren etter avsluttet Torrent sesjon her.

Men, om du har noen nylig link som tar for seg denne problematikken så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Hvis ruteren levert av ISP har innebygget støtte for QOS, og ATA (ip-telefon adapteret) er koblet til denne ruteren så skal det ikek være nødvendig å strupe noen stedet. Da sørger QOS i ruteren for at telefontrafikken er prioritert og avsetter så mye den trenger til telefontrafikken. Jeg har ikke ip-telefon selv så har ikke testet dette noe videre.

Hvilken leverandør er det snakk om, og hvilken ruter fikk du?

Lenke til kommentar

Jeg har Televoip, og har satt min IP-telefon til å overføre ukomprimert, siden det gir absolutt best kvalitet. Vet ikke helt hvorfor det er slik, for det blir jo bra kvalitet med mobiltelefon, men med komprimering får jeg ekko og utydelig tale. Uten komprimering blir det veldig bra. Båndbreddekravet ukomprimert er 128 kbit/s hver vei, mens det med komprimering er ca halvparten.

Siden klientene ikke klarer å overføre data i en helt gjevn strøm (periodevis bruker de mer enn man oppgir), bør man ta litt godt i når man begrenser båndbredden. Jeg har ca 800 kbit opp, og pleier å begrense båndbredden ut til ca 40 KB/s mens jeg snakker i telefon.

Lenke til kommentar

Noen som kan gi plusspoeng til xcomiii?

Det er ikke farten, det er antall connections. 5Mbit er masse, 10Mbit er enda mere. Farta er ikke problemet uansett. La litt være igjen til IP-telefonien til eieren, og begrens heller connections.

Ser ut som at jeg har 50 outbound connections på Azureus og 800 på eMule. Kad på eMule er slått av - dreper routeren min hver gang.

Lenke til kommentar
Noen som kan gi plusspoeng til xcomiii?

Det er ikke farten, det er antall connections. 5Mbit er masse, 10Mbit er enda mere. Farta er ikke problemet uansett. La litt være igjen til IP-telefonien til eieren, og begrens heller connections.

Ser ut som at jeg har 50 outbound connections på Azureus og 800 på eMule. Kad på eMule er slått av - dreper routeren min hver gang.

6971701[/snapback]

Har personen her en ruter engang? De fleste 10/10 linjer trenger jo ikke rutere, men om han har det kan det være et problem ja. Men det variere jo fra ruter til ruter, og trådstarter har jo heller ikke sagt at han har problemer, han lurer på om det kan bli det.

AtW

Lenke til kommentar

Jaha, så 10/10 Mb linjer trenger ikke routere? :p De alle fleste ISP'er i dag leverer ut routere til sine kunder, bortsett fra noen som fremdeles bruker moden og gir offisiell IP adr helt inn til kundens PC.

Martin82: Det er ingen ISP'er som har støtte for QoS på kundens egen router, men mindre du har ip tlf og bredbånd fra samme leverandør (da pleier de å tilpasse dette). QoS er dessuten ikke det samme som traffic shaping eller traffic policing, men en intern prioritering routeren gjør av selve pakkene. Men altså ingen båndbreddestyring. QoS er en komplisert greie og krever langt mer enn at bare en boks støtter dette på upload.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...