Gå til innhold

Bruk av reflex, viktig eller bare for pingler?

Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For påbud for refleks på alle mindreårige! Faen det verste jeg vet, foreldre som slipper ut småtassen om kvelden uten refleks. Som fersk bilist fikk jeg sjokk da jeg byttet fra forgjenger til bilist om kveldene. Har flere ganger blitt skremt av at det plutselig går en på fortauet, 5m lengre fremme. Han så ikke jeg da jeg var lengre bak. :(

Egentlig for påbud blandt voksne også, men de burde ha nok vett til å bruke refleks. Men før jeg sier mer tror jeg at jeg skal gå til innkjøp av en refleksvest nå som disse mørketider kommer. "Kaste sten i glasshus, nei det har vi ikke hørt om" :tease:

Lenke til kommentar

Min oppfatning er at de fleste bruker ikke refleks før de får lappen på bil og skjønner hvor jævli vanskelig det er å se folk uten refleks når det er mørkt.

Det er helt umulig, du kan tru hva du vil, men når man kjører i 50 og ikke ser fyren før man er helt innpå så blir man faen meg redd. Når du går ute i trafikken i mørket så må du bruke refleks. Jeg brukte ikke refleks fordi jeg trudde at billysene klarte å lyse opp meg, jeg fant ikke ut hvor feil jeg hadde før jeg blei 18 og fikk laooen. jeg er nå 20 og jeg bruker refleks når det er mørkt ute. Og hvis noen mener at jeg er pingle eller lurer på hvorfor i huleste jeg bruker refleks, vel, jeg liker å bli sett i trafikken. nå trenger du heller ikke bruke vest slik at det ser ut som om du jobber i veivesenet, det holder med en slik liten henge greie som du kan legge i lomma.

til alle dere som ikke bruker refleks, jeg kommer antagelig til å kjøre på en av dere til slutt, jeg har vært nærme nok...

Lenke til kommentar

Når jeg var liten, hata jeg alt av reflekser o.l. på sykkelen.. Når jeg en sjelden gang fikk ny sykkel, var det første jeg gjorde å fjerne refleksene.

Derimot i dag, har jeg stor respekt for refleks, spesielt for personer som bruker refleks(vester). Man ser de jo på hundreogørten meters avstand slik at man rolig kan bremse ned, svinge seg godt ut i kjørebanen og kjøre rolig forbi.. Dersom noen ikke bruker refleks, blir det å "svinge unna i farta"..

Tøffe-Tetra; Det du sier gir mening. Jeg tør pokker ikke gå i veikanten i vintermørket uten refleks lenger... Og om jeg skulle måtte gjøre det, hopper jeg ut i grøfta hver gang jeg ser lys :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg brukte aldri refleks... inntil jeg fikk lappen og begynte å kjøre bil selv!

Er forøvrig enig med noen av dem tidligere innleggene her. Hovedgrunnen til at jeg skjelden eller aldri brukte refleks da jeg var mindre var noe så tåpelig som at "det så teit ut". Mamma pleide å sy noen sølvstriper på ryggen/beina på bobledressene (haha, husker noen disse fra tidlig 80-tall?) mine som så ut som om dem kom standard. Diskrè, men like fullt effektivt.

Spesielt barneklær burde komme med lignende, da det vil antageligvis få opp synligheten langs veier/tettbebygde strøk.

Lenke til kommentar

Brukte aldri refleks selv fordi jeg trodde at siden jeg så bilene så enkelt, så så de meg og..

Men, senest idag, kom jeg kjørende langs veien.. Og der gikk det en svartkledd mann langs veien, som skulle til å krysse.. Jeg så ham ikke før jeg var 5m unna ham, og i 30 km/t så følte jeg at det var umulig å stoppe, og tenk da på biler som kjører i over 50, som møter gående uten refleks. Livsfarlig.

Påbud med refleks? Ja.

Lenke til kommentar

hehe, i går så jeg noen tøffe gutter.. de var ute når det var mørkt, det hadde regna mye og sånn, så asfalten var jo helt mørk og våt.. Det duskregna litt, også er det noen tøffe gutter med mørke hettegensere som for det første, går midt uti det ene kjørefeltet.. De går på feil side av veien, så de ser ikke om det kommer biler mot beina deres, og de har no seff. ingen som helst refleks. Om man blir blenda av en møtende bil, ser man de absolutt ikke.. Tror ikke folk faktisk skjønner hor utsatt de er før de har kjørt i mørket selv.. Good Luck..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Refleks er for de som er redde for å bli påkjørt :!:

Men uansett så er det bilførerens ansvar å kjøre etter forholdene.

Om man har på seg refleks eller ikke er knakende likegyldig, sjåføren skal stoppe. Alt annet er i beste fall brudd med vtrl. §3.

Husker det falt en dom på en person som ble dømt for å ha kjørt på en kvinne. Dette selv om kvinnen ikke bar refleks, gikk i mørke klær og midt i veien. Venninnen hennes advarte henne til og med mot å gå mist i veien.

Lenke til kommentar
Refleks er for de som er redde for å bli påkjørt  :!:

Men uansett så er det bilførerens ansvar å kjøre etter forholdene.

Om man har på seg refleks eller ikke er knakende likegyldig, sjåføren skal stoppe. Alt annet er i beste fall brudd med vtrl. §3.

7211343[/snapback]

Ja, men hva hjelper det hvis du mister livet idet du blir påkjørt? :ermm:

Lenke til kommentar
Tal frå Trygg Trafikk viser at 35 prosent av alle fotgjengarulukker skjer i mørkret, og berre fem prosent av dei som blir påkøyrde og skada nyttar refleks.

http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/article2390428.ece

7214100[/snapback]

Det er egentlig skremmende tall, tenk hvor mye en liten plast klump kunne ha reddet av liv.

Klesprodusenter kunne jo også enkelt sydd inn reflekser i klær. Til dyr vet jeg at man får klær der man også har sydd inn refleks stoff/ tråder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...