iChristian Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvorfor blir jeg skremt av slike holdninger som man finner i den nedenforstående posten? Hva burde gjøres for å forhindre holdninger som dette? (Preventivt) Og hva bør gjøres for å straffe slike handlinger i etterkant? En kompis av meg hadde politiet etter seg her om dagen.... det han gjorde var følgende: Hev av seg hjelmen, la høyre foten bak og over skiltet... fyrte sykkelen opp i hundre. han kjørte max 500m før politiet stoppet og følge han... vet om ikke om alle gjør det, men politiet er visst pålagt og stoppe når du kjører i over 100 og ikke har hjelm. Og et tips fra meg da: hvis du slapp unna men glemte å skjule skiltet ditt og dem kommer på døra, så sir du at du lånte den til en kompis av deg det bruker funke det også litt dårlig formulert, er kanskje en smule trøtt Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hvorfor blir jeg skremt av slike holdninger som man finner i den nedenforstående posten?Hva burde gjøres for å forhindre holdninger som dette? (Preventivt) Og hva bør gjøres for å straffe slike handlinger i etterkant? Mitt syn: 1: Politiet bør ha annledning til å straffeforfølge slike hendelser i etterkant, (ut i fra skiltnummer osv). Og de bør slås hardt ned på. For denne typen overtredelser tror jeg en 3 til 4 års utsettelse på bil-sertifikatet hadde hatt en sterkt preventiv virkning. (dette blir jo ikke akkurat "holdningsskapende" tiltak - men men) Holdningsskapende arbeid i form av mer opplæring mtp. konsekvenser ved lovvbrudd i både ungdomskole og, kanskje særskilt, under moped-fører opplæring. Videre burde ungdom som blir stoppet for traffikoverseelser bli ilagt å delta på ett teori-kurs om trafikale "grunn-sannheter" og videre konskekvenser ved brudd på traffikk-lovgivningen. Disse teori-kursene kunne vært avholdt i ett samarbeid mellom politi og skole. Ved særdeles grove lovbrudd (slik som det i eksempelet) ville jeg foreslått pliktig oppmøte til gruppe-samtale på det lokale politikammer (hvor fravær uten gyldig grunn (lege dokumentert syke fravær) førte til 3 mnd utstetelse på førerkort for bil). I mine øyne er dette ett kostandseffektivt og virkningsfullt tiltak! Andre tiltak: Politiet bør legge større ressurser ned i å få straffeforfulgt galmannskjørere (av den typen som gjerne filmer sine lovbrudd og publisere dem på nett). Videre kunne man muligens få til ett samarbeid med de forskjellige MC organisasjonene - øke bevisstheten om signal effektene enkelte av disse sender til de yngre på "2 hjul" (og nei - jeg tenker ikke på bandidos og H.A)... bare noen tanker... nå sa det helt stopp gitt Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Akkurat det å straffeforfølge slike episoder i ettertid av eigeren av det registrerte kjøretøyet virker lite aktuellt ved mindre politiet kan selv eller med andre tilskuere vitne til at det var faktisk den personen som satt ved rattet. Staffeforfølgelse av personer som filmer sine stunts o.l gjør de allerede fra min erfaring. Det var en episode i Sandnes(Stavanger for dere som ikke vet hvor Sandnes er )-distriktet der flere personer ble bøtlagt med grunnlag i videoer de selv hadde laget av seg selv da de brøt fartsgrensene og andre trafikkregler. Men det er selvsagt begrenset hvor vidt videoene inneholder tilstrekkelig bevis til å reise tiltale imot dem, dette varerer sterkt fra sak til sak vil jeg påstå. Akkurat pålegget om å stoppe forfølgelse om personen ikke har hjelm og kjører over 100 er jeg ikke kjent med personelig, men om det er sant som det er skrevet over vil jo en bregrunnelse for det være at personer gjør mer feil og har høyere stressnivå når de er forfulgt av politiet en når de bare bryter fartsgrensen. Så for å avverge dødsfall samler de heller informasjon og observasjoner (som jeg vil anta det var hva de gjorde på de 500 m som det er snakket om) for så å la personen dra. Det er nok en hel del prevantive virkemiddel for denne form for sivil ulydighet, men jeg er usikker på hvor effektive de er. Kanskje det kan graves frem noe statistikk i morgen. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hvorfor skal det bety noe om att han tar av seg hjelmen. Er vel ikke politiet sin feil om han skader seg selv. Er han derimot en fare for andre så burde politiet sakke av, men om det med hjelmen er tåpelig. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Vel, kan kanskje virke mot sin hensikt for noen, men politiet er der for å beskytte sine borgere. Personene bak dette eventuelle regelemanget ser det som mer viktig at fartsbølla slipper unna og blir reist tiltale mot i senere tid en å lese rettighetene opp til en blodpøl på en fjellvegg. Dette gjelder jo da også bare motorsykler, som ikke bærer stor risiko av å skade andre fartøyer på veien annet enn seg selv. Men jeg skal se om jeg ikke kan grave frem om det faktisk er slik eller om det har vært personelig drøfting av situasjonen av konstablene selv. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Har ikke noe særlig tro på holdningsskapende arbeid. Spesielt ikke slike som når man får besøk av trafikkskadede på videregående etc. Det funker som faen i en ukes tid og så glemmer man det helt. Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Tror eneste som nytter er en saftig utsettelse på billappen Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Luk dem ut så fort som mulig. Hvis du er under 20 og bryter farstgrensa med 20 km/t eller mer, så mister du lappen i tre år. Førstegangsovertredelse eller ikke. Stemmer jeg for, i alle fall. Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Luk dem ut så fort som mulig. Hvis du er under 20 og bryter farstgrensa med 20 km/t eller mer, så mister du lappen i tre år. Førstegangsovertredelse eller ikke. Stemmer jeg for, i alle fall. 6973173[/snapback] Eventuelt utstyre politiet med bedøvelsesutstyr, meget raske kjøretøyer og muligheten til å bruke taser på slike folk i like lang tid, som det tar å koke et dusin poteter. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 100km/t var jo ikke en fart å grøsse av, kommer selvfølgelig an på veien da. Når det gjelder hjelmen, who fucking cares? Han som velger å ta den av seg. Tryner han bryr det ikke meg, leit at han var idiot. Og det med at hvis man tar av hjelmen så stopper purken, det er bare BS. De stopper hvis det blir for farlig å følge etter. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 De stopper hvis det blir for farlig å følge etter. Farlig for hvem? Som sagt er det i politiets interesse å beskytte folk, også idiotene. 100 km/t er også rimelig dødelig for en person uten hjelm. De følgte også nevnt person en del meter før de avbrøt, så får håpe de fikk samlet nok informasjon til å straffeforfølge personen til siste slutt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er rimelig sikker på at historien om at politiet ikke har lov å forfølge deg i "over 100 km/t uten hjelm" er en vandrehistorie. Det hadde vært for enkelt. Her gjelder nok helt andre regler basert på situasjonsvurderinger, skjønn og sunn fornuft. Hive fra meg hjelmen min for å slippe fra politiet ville jeg aldri gjort, rett og slett fordi en ny hjelm koster mer enn det du får i forenklet forelegg om du blir stoppet. Det er ikke verd det. Med mindre du kjørte altfor fort og risikerte å miste lappen. Jeg har kjørt MC i 30 år (og moped før det) og aldri sett eller hørt noen troverdig kilde for dette ryktet. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå