Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

8-ports router. Hvilken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Mine kamerater og jeg vil ha en switch/router med 8 porter, og vi skal spleise. Jeg har sjekket litt, og jeg har funnet denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=47202

Det står at den har gigabit uplink. Betyr det at vi kan få internett i den? Fra et modem?

Andre alternativer?

 

Takk

6967587[/snapback]

Ja, ville anta at gigabit uplink er kobling til en internettkabel fra en internettkilde.

 

Rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

1000mbit betyr bare at det støtter raskere overføring viss du har 1000mbit/1gbit nettverkskort :)

Men er bakoverkopitabelt med 100 og 10mbit også....

 

Men hvorfor ikke kjøpe en bra 5 porter 10/100 ruter og kjøpe til en bilig svitsj på sia av?

 

LOL..jeg måtte bare le som faen da jeg så avataren din..mitt første latterkick idag..takk skal du ha..

Hva var det bilde av? :p

Lyst på litt latter jeg også....

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Skal du ha en svitsj ("koble pc'er sammen"), eller en ruter ("internett-tilgang")?

 

Uplink betyr (betydde) at porten var koblet i kryss, slik at du kunne bruke en vanlig kabel mellom uplink-porten. Nå om dagen klarer alle (så godt som ihvertfall) å "krysse" automatisk ved behov, så da slipper du å bekymre deg om spesielle kabler osv.

 

1000Mbit (=gigabit) betyr bare at det er den nyeste utgaven, tidligere var 100 standard, og før det igjen 10 - men da var du vel knapt født, det var en stund siden :-) Men om man skulle sitte på en kjempegammel pc kan man altså fortsatt koble den til - den vil bare ikke få maks hastighet.

 

Linksysen er fin den, men omtrent hvilken som helst av disse vil også duge:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Du kobler alle pc'ene der, og sørger for at det er en ledig port hvor du kobler inn adsl-modem/Kabeltv-modem/isdn-ruter eller hva du nå har av internettilgang. Og vips, så kan hele gjengen både spille og surfe osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...