Gå til innhold

Utskifting av Thermalright XP-120 kjøler

janhaakon

Anbefalte innlegg

Kjører AMD x2 4600 som ligger på 38 grader idle og opp til 48 på load, men begynner jeg å overklokke litt så stiger tempen forrykende fort!

Er det noe særlig å hente fra å bytte ut Thermalright XP-120 kjølern til Scythe "Ninja" SCNJ-1000? Noen som har noen erfaringer å dele, evt andre kjølere som kjøler bedre?

Endret av janhaakon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har selv den kjøleren. den er jo syyykt bra. er du sikker på at den er skikkelig montert? kan klokke over alle hauger med min, uansett volt.

er jo en kald cpu du har skal ikke loade på 48 grader. er jo mere en boxed kjøleren gjør :hmm:

mener xp-120 og ninja tester ca like bra. mulj noen få grader i favør ninja

fant en review ser ut til at ninja tester en del bedre. men mener uansett xp-120 skal holde til allt :yes:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Leste en test her på HW

http://www.hardware.no/tester/kjoling/noct...og_nh-u12/24790

der Noctuna NH-U12 stikker av med en soleklar seier, men her er Ninja'n testa uten vifte, så jeg syns ikke testen viser ninjaens fulle potensiale....

Har skifta goop 2 ganger nå, syl-syl-syltynt lag, men x2 4600+ utvikler veldig fort varme når man skal klokke og stille opp vcoren...

Er det no særlig å hente fra andre luft kjølere, eller er det vannkjøling som må til? Har nettopp investert i 6 kabinettvifter med viftestyring, så jeg har ikke så veldig lyst til å innse at det var penger i dass...

:no:

Endret av janhaakon
Lenke til kommentar

Silent X 120mm 11db, gjør 1300rpm på full, pluss jeg har 2x NorthQ Silent Tornado 90mm rett over som blåser kald luft rett ovenfra, samt 2x 80mm Papst vifter som blåser kald luft inn fra siden... videre har jeg enda 2x 80mm Papst vifter som suger varmen ut av kabinettet.... så jeg tror ikke det skal stå på luftsirkulasjon!?

Er ikke no veldig varmt i rommet heller... 23-25 grader...

what to do what to do...? :cry::cry:

Endret av janhaakon
Lenke til kommentar
vet ikke hva det kan være. men jeg har ikke luftsirklasjo nesten i det hele tatt og meget fin kjøling

rart at du opplever noe anna :hmm:

6977670[/snapback]

Hva kjører du systemet ditt på da? Clock? vcore?

Min kjører på std 2.4 Ghz @ 1.20vcore, og ligger på 38 grader idle og ca + 10 grader på load.... klokker jeg opp til 2.6Ghz @ 1.375 vcore ligger den på 45 idle og godt over 60 på load.... and I dont like it!! :no:

Lenke til kommentar

rusler på 2,7 ghz og 1,5vcore...... og på prunn av idiotiskt kabinettvalg måtte jeg bruke strømmforsyningen til prosessor vifte. skikkelig reodor-felgen prosjekt.

loader på 54 grader da.... hvis jeg har ei vifte som blåser mot loader den på 48...men som sakt er ikke mye lyftgjennom strømming den psu produserer

Den holder min 3200+ @ 2600 MHz på 45 grader på load. strår det i reviewen jeg har skrev en gang. det var med gammel prosessoren som ikke klokka noe serlig. så jeg tror det der er på 1,65 vcore :hmm:

med samme vifta som du har.

hvis du har ettermontert og bytta pasta osv tror jeg det er noe feil med kjøleren din. at den ikke har kontakt eller bare er broken..... så bare bytt

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
rusler på 2,7 ghz og 1,5vcore...... og på prunn av idiotiskt kabinettvalg måtte jeg bruke strømmforsyningen til prosessor vifte. skikkelig reodor-felgen prosjekt.

loader på 54 grader da.... hvis jeg har ei vifte som blåser mot loader den på 48...men som sakt er ikke mye lyftgjennom strømming den psu produserer

Den holder min 3200+ @ 2600 MHz på 45 grader på load. strår det i reviewen jeg har skrev en gang. det var med gammel prosessoren som ikke klokka noe serlig. så jeg tror det der er på 1,65 vcore :hmm:

med samme vifta som du har.

hvis du har ettermontert og bytta pasta osv tror jeg det er noe feil med kjøleren din. at den ikke har kontakt eller bare er broken..... så bare bytt

6978078[/snapback]

Nå har jeg nettopp plukka fra hverandre hele møka, rengjort Thermaright'n med aceton fra topp til tå, innenfra og ut! støvsuga hver enkelt krik og krok i hele maskina, rensa prosessorn for all dritt, satt på ultratynnt lag med ny goop, sørga for skikkelig kontakt mellom prosessorn og kjøler!

Og hva blei resultatet??

Complete waste of fu...g time!! Ikke no særlig forskjell, like varm og heit som før...

Nei, jeg tror bare jeg har fått en prosessor med orndlig heite egenskaper! Nå skal jeg spare til vannkjøling!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...