tZar Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Som andre over har påpekt er, så er det NRK som setter begrensningen. De har satt en begrensning på båndbredde på forespørsler som kommer fra internett. Som NGT-kunder har dere betalt for tilgang til internett og derfor får dere den hastigheten som NRK har satt. Hvis andre tilbydere har spesialavtaler med NRK, så er det flott for de aktuelle kundene, men at Norske statsborgere som betaler lisens skal bli behandlet forskjellige på grunnlag av ISP er ikke bra. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Som andre over har påpekt er, så er det NRK som setter begrensningen. De har satt en begrensning på båndbredde på forespørsler som kommer fra internett. Som NGT-kunder har dere betalt for tilgang til internett og derfor får dere den hastigheten som NRK har satt.Hvis andre tilbydere har spesialavtaler med NRK, så er det flott for de aktuelle kundene, men at Norske statsborgere som betaler lisens skal bli behandlet forskjellige på grunnlag av ISP er ikke bra. 6976262[/snapback] Om dette stemmer, så er det ikke NGT sitt ansvar å sørge for at NRK har skikkelige linjer, om NRK ikke har nok utkapasitet på linjene sine, og lar det gå på bekostning av NGT-kunder så er det bare tåpelig av NRK. Jeg håper nesten det er NRK som er den skyldige her, etter CD-saken så er jeg redd for å se flere ISPer som legger seg opp i hva slags trafikk-type man har. AtW Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Shakey, tror ikke at NGT vil svare deg i denne tråden (og jeg jobber ikke hos noen ISP'er heller) Men tracert'en var faktisk interesant. Trafikken ifra NGT til NRK går via Nix'en (193.156.90.50). Altså NGT bruker det åpne internettet, ikke en egen linje mot NRK som jeg først trodde. Det tyder på at båndbredde begrensningen ligger hos NRK som ikke har utvidet internett forbindelsen til Nix'en (siden NRK har sperret for ping forespørsel på sine systemer, regner jeg NRK er også koblet direkte på Nix'en eller ikke vil fortelle oss mer om detaljene). Eller så vil NRK at NGT skal sponse NRK med høyere båndbredde (noe naturligvis ikke ISP'ene er så lysten til å gjøre). Ser poenget til NRK å gjøre dette, siden folk som meg som sitter på ADSL2 kan fort spise opp kapasiteten til NRK når vi skal streame ifra de med beste hastighet. Og NRK har ikke selv noe særlig motivasjon for å bruke mer penger på internett kapasitet når de utgir et gratis tilbud til innbyggerene. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Selv om det på NRK sine sider står følgende: I juni 2006 reduserte NextGenTel overføringskapasiteten betraktelig fra NRK.no til NextGenTel sine kunder. For deg som kunde av NextGenTel og bruker av NRKs innhold betyr dette at du kan oppleve bl.a. treghet og hakking i NRK Nett-TV og på våre nettsider forøvrig Så sier det seg vel selv at det er NRK som ikke har tilfredsstillende linjer til nix'en, men derimot ordentlige linjer rett inn i nettet til noen av sine partnere. Jeg antar at for en NGT kunde (og for kunder av en del andre ISPer) så er det ikke satt linjer direkte mot NRK. NGT har kraftige nok linjer mot nix, det ser man enkelt med all annen type trafikk, så jeg kan ikke se noe annet enn at NRK er synderen her. For å fordele skyldsspørsmålet med større sikkerhet, så kan folk som er kunder av forskjellige leverandører (gjerne fra utlandet også) si ifra om hva de får av båndbredde mot NRK. Dersom det kun er noen få som får høy båndbredde, så tyder det jo på at NRK kjører en whitelist mot nettene som er partnere... Ser også at NRK kun garanterer 650kbit mot folk fra utlandet, dette er også noe som jeg syns indikerer at de kanskje sliter litt med linjene sine. Men, jeg jobber hverken for NRK eller NGT, så jeg kan vel ikke uttale meg med 100% sikkerhet Edit: feil med quoten Endret 1. oktober 2006 av tZar Lenke til kommentar
stigto Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hvis man bor i Oslo eller Stavanger, kan man i stedet for nett-TV-tilbudet benytte seg av de digitale prøvesendingene. Et kort til ca. 700 kroner (DVB-T) gir deg muligheten til å se _alle_ NRK1 og NRK2-programmene (samt TV2 og TVN) i 704x576-oppløsning MPEG-2 i ca. 4 mbps. Sett opp software til å ta opp de programmene du er interessert i, og du slipper nett-TV-helvetet. En bonus er at sendingene i utgangspunktet er innenfor DVD-standarden, så hvis det er noe du vil ta vare på, er det bare å brenne på DVD. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 For å fordele skyldsspørsmålet med større sikkerhet, så kan folk som er kunder av forskjellige leverandører (gjerne fra utlandet også) si ifra om hva de får av båndbredde mot NRK. Dersom det kun er noen få som får høy båndbredde, så tyder det jo på at NRK kjører en whitelist mot nettene som er partnere... Jeg får 900 kbits overføring fra NRK, sitter på universitetsnettet. AtW Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jeg får også 900kb med Bluecom 6Mb linje. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Har testet litt mer selv nå. Får 900 med PTN linja mi, og 650 med NGT. Det som er interresant er at 900 streamen fra PTN er ikke noe problem å åpne med NGT abb, så det virker som at NRK gjør noe aktivt for å ikke servere NGT kunder med 900 stream. NGT: http://www1.nrk.no/nett-tv/asx.aspx?param=...3EDB1A627A36E07 PTN: http://www1.nrk.no/nett-tv/asx.aspx?param=...6668219AE02BB50 Jada, vet det er gudstjeneste, tok bare første og beste jeg fant Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Er NRK som skal ha skyld-bøtta her, ikke NGT. At NGT ikke vil betale regninga til NRK synes jeg er rett og rimelig... I.o.m. at trafikken går via NIX så er det NRK som ikke har gode nok linjer, ikke NGT som struper!! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Er NRK som skal ha skyld-bøtta her, ikke NGT. At NGT ikke vil betale regninga til NRK synes jeg er rett og rimelig... I.o.m. at trafikken går via NIX så er det NRK som ikke har gode nok linjer, ikke NGT som struper!! 6979048[/snapback] Greit nok det, men hvorfor er det gang på gang NGT kundene som får ulemper pga fleksibiliteten? til NGT da? Alle vet jo at nettet er et spleiselag og NGT som firma må vel ta hensyn når vi som betaler lønna deres sier at dette er for dårlig. Endret 1. oktober 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Det som hadde vært interesant hadde vært om noe av dere som ikke har NGT (f.eks. telenor, bluecom, etc) viser traceroute til www.nrk.no. Da kan vi se om det passer en nix-ipadresse på vei til NRK. Går det via nix og det er høyere ytelse, kan det være snakk om en eller annen båndbredde tildeling ifra NRK sin side. Eller om de har linje som går utenom Nix'en. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 OK. Tror ikke de fleste her ser hva som mest sansynligvis skjer (og noen her har prøvd å forklare). Trafikken fra NRK til NGT går ikke via NIX, men direkte fra NRK til NGT. NGT er ikke interessert i å øke kapasiteten fra NRK til sitt stamnett og NRK er ikke interessert i misfornøyde kunder. Derfor setter da NRK ned streamhastigheten for at de skal unngå hakking og klaging fra NGT kunder. Jeg kan igrunn skjønne begge parter, men NGT tjener jo store penger på å ha direkte linje til NRK i stedet for å ta trafikken via NIX og betale penger til andre ISP'er for å få routet trafikken igjennom der. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Greit nok det, men hvorfor er det gang på gang NGT kundene som får ulemper pga fleksibiliteten? til NGT da?Alle vet jo at nettet er et spleiselag og NGT som firma må vel ta hensyn når vi som betaler lønna deres sier at dette er for dårlig. 6979186[/snapback] NGT sin oppgave er å gi oss den nødvendige ytelsen til internett, f.eks. god nok kapasitet til Nix, og peering partnere på internett. Ikke nødvendigvis til hver enkelte innholdstilbyder. Muligens bør det være et unntak for NRK, men vi vet ikke hva som skjer i bakrommet og hva som er den egentlige grunnen. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Det som hadde vært interesant hadde vært om noe av dere som ikke har NGT (f.eks. telenor, bluecom, etc) viser traceroute til www.nrk.no. Da kan vi se om det passer en nix-ipadresse på vei til NRK. Går det via nix og det er høyere ytelse, kan det være snakk om en eller annen båndbredde tildeling ifra NRK sin side. Eller om de har linje som går utenom Nix'en. 6979203[/snapback] Catch : 1 omz.forbanna.net (217.8.151.170) 0.346 ms 0.317 ms 0.105 ms 2 c51008B56.inet.catch.no (81.0.139.86) 8.099 ms 6.837 ms 6.984 ms 3 ge-0-1-3-12.cr1.oea19.no.catchbone.net (193.75.3.249) 4.980 ms 5.223 ms 5.237 ms 4 ge-1-0-0.br3.gaus.no.catchbone.net (193.75.3.98) 5.478 ms 16.215 ms 5.614 ms 5 193.156.90.50 (193.156.90.50) 5.350 ms 5.971 ms 18.599 ms 6 * * * 7 * * * Så det er firewall rundt 193.156.90.50 som ikke liker ping/trace Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) OK. Tror ikke de fleste her ser hva som mest sansynligvis skjer (og noen her har prøvd å forklare). Trafikken fra NRK til NGT går ikke via NIX, men direkte fra NRK til NGT. NGT er ikke interessert i å øke kapasiteten fra NRK til sitt stamnett og NRK er ikke interessert i misfornøyde kunder. Derfor setter da NRK ned streamhastigheten for at de skal unngå hakking og klaging fra NGT kunder. Jeg kan igrunn skjønne begge parter, men NGT tjener jo store penger på å ha direkte linje til NRK i stedet for å ta trafikken via NIX og betale penger til andre ISP'er for å få routet trafikken igjennom der. 6979328[/snapback] Morsomt, hvorfor vil NGT spare penger på å ha en egen linje mot NRK når begge parter har allerede en egen forbindelse mot Nix? Som de betaler fastpris på uavhengig av forbruk? For du vet at Nix ikke tar betalt for trafikken? Prislisten hos Nix Og siden du ikke trodde at trafikken når vi tracerter mot NRK ikke går via Nix, hvorfor får vi da opp ip-adressen til NRK som Nix har tildelt de? Se på linken om du går nedover siden til du ser NRK og ip-adresse 193.156.90.50 Som du sikkert ha forstått ikke vær så bombastisk på noe du ikke vet nok om. Jeg utaler meg om trafikken som går ifra NGT til NRK, det kan selvfølgelig være utenom Nix'en når det gjelder andre ISP'er. Endret 1. oktober 2006 av kjhanken Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Dette er kansje litt OT, men dere som klager over NRK-stream med lav oppløsning kan streame herfra, med opptil 2.1Mbit/s. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Så det er firewall rundt 193.156.90.50 som ikke liker ping/trace 6979374[/snapback] Catch går via Nix'en også. Og det er ruterene på NRK sin side bak Nix'en som er satt opp til å ikke svare på ping/tracert/icmp. Lenke til kommentar
ulvemannen Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Er det egentlig noen tvil om NexGenTel er "synderen" her.. NeGenTel har jo allerede bekreftet at de har strupet trafikken mot NRK http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1477077.ece Har telenor og streamer ALLLTID med full kvalitet. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Er det egentlig noen tvil om NexGenTel er "synderen" her..NeGenTel har jo allerede bekreftet at de har strupet trafikken mot NRK http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1477077.ece Har telenor og streamer ALLLTID med full kvalitet. 6979545[/snapback] Årsaken til den reduserte hastigheten er at NGT ikke vil investere i høyere kapasitet i nettforbindelsen med NRK. Er ikke NGT som skal betale for nettforbindelsen til NRK!! Lenke til kommentar
ulvemannen Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Er det egentlig noen tvil om NexGenTel er "synderen" her..NeGenTel har jo allerede bekreftet at de har strupet trafikken mot NRK http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1477077.ece Har telenor og streamer ALLLTID med full kvalitet. 6979545[/snapback] Årsaken til den reduserte hastigheten er at NGT ikke vil investere i høyere kapasitet i nettforbindelsen med NRK. Er ikke NGT som skal betale for nettforbindelsen til NRK!! 6979591[/snapback] Du er rimelig sikker i din sak, ut fra bare noen antagelser du har. Det jeg vet er at jeg ikke har problemer med kvaliteten. Vi får håpe at NexGenTel setter pris på fan-boysene sine. Hadde Telenor gjort noe tilsvarende så hadde de blitt lynsjet her i forumet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå