Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan unngå å bli arrestert av politiet

Bruktbilen

Anbefalte innlegg

Denne filmen kan gi 95% av dere der ute god hjelp når dere møter politiet i rutinekontroller og husbesøk. Den foregår på engelsk, og settingen er i USA, men de samme rådene gjelder fordet.

Det norske politiet er bra snillere enn de i USA, men en god oppvekker.

Filmen er på 45 min, anbefales.

Her er den !

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal ha noen nytte av dette. Videoen gjelder for USA, og jeg ville ikke gamblet på at vi har noen av de samme rettighetene her.

6967409[/snapback]

Så du mener at å brånekte på noe polititet mener du har gjort ikke hjelper?

Går du med på/godtar noe som helst har du tapt. Enkelt og greit, hold kjeften eller brånekt!

Hvis man går på gata og politiet får for seg at de vil ransake sekken din, har de ikke lov til det hvis de ikke har en grunn, eller som de sa i filmen en god misstanke.

Polititet har ikke rett til å komme inn i huset ditt hvis du ikke vil.

Du har ingenting å tape på å nekte/ikke si noe. Du har alt å tape på å åpne kjeften.

Man må jo selvsagt huske å ikke være rappkjefta mot politiet, noe som kan tilspisse situasjonen.

Lenke til kommentar

Om det er som i filmen, der området for tiden er utsatt for noe, og de har skjellig grunn til å mistenke deg vil jeg tro, ut i fra politiloven, at de kan visitere deg (og dermed også sekken din regner jeg med (står ingenting om dette).

§ 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.

Politiet kan gripe inn

1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser

2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet

3 for å avverge eller stanse lovbrudd.

Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.

Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

På andre offentlige myndigheters ansvarsområder kan politiet gripe inn umiddelbart når et forhold medfører alvorlige ordensforstyrrelser eller fare for slike, dersom vedkommende organ ikke er tilgjengelig eller inngrep fra dette antas umulig, virkningsløst eller ikke kan skje i tide. Den ansvarlige myndighet skal snarest mulig underrettes om inngrepet.

Lenke til kommentar

Det er jo som jeg sier det da... Hvis de har grunn til misstanke, no de må ha, kan de sjekke deg, og sekken.

Ta kjøretøy for eksempel; Hvis du har varselstrekant inne i kupeen sammen med førerkort og vognkort som du kan vise, har de ingen krav om å sjekke bilen, med mindre de har en mistanke om at noe er galt.

Det du skriver fredrikrb er jo det jeg mener.

Hvis du går på gata med sekk på kveldstid, kan de ikke stoppe deg og be deg tømme sekken fordi de har lyst. De må ha en gyldig grunn.

Lenke til kommentar
Ville heller hatt denne i bakhodet:

:)

6969317[/snapback]

Ahaha, Chris Rock er helt rå!

Edit:

fredrikrb: Du skjønner hva jeg snakker om hvis du kommer i en slik situasjon.

Utrolig mange politifolk har en så fiendtlig holdning at halvparten ville vært for mye.

Endret av Ongabonga
Lenke til kommentar
Ville heller hatt denne i bakhodet:

:)

6969317[/snapback]

Ahaha, Chris Rock er helt rå!

Edit:

fredrikrb: Du skjønner hva jeg snakker om hvis du kommer i en slik situasjon.

Utrolig mange politifolk har en så fiendtlig holdning at halvparten ville vært for mye.

6969701[/snapback]

Min erfaring er at de som mener at politifolk er fiendtlige har en ekstremt negativ holdning til autoriteter og selv fremprovoserer problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...