Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte dempere foran på Golf II -86


kavring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida... trenger ikke det.

 

Holder å ta av høyre framdør. :hmm:

 

 

Holder med de to boltene som sitter over navet... (de i bunn av demperen) og den ene i toppen... (kommer til dem via motorrommet).

 

tips... Du må holde demperen med en umbrakonøkkel i toppen for å løsne bolten i toppen. Her er det greit med en herdet nøkkel. I tilleg bør du har en skikkelig gripetang.

 

I tillegg kan du regne med at de to boltene i bunn sitter godt fast... bruk en jernrør e.l for å få skikkelig moment på fastnøkkelen.

 

Husk å bruke fjærklemmer når du demonterer/monterer fjærene på demperen.

 

(ps. Gjorde dette på min 87' golf, men regner med det er helt likt på din syncro)

Lenke til kommentar

Hvis man skal bytte fjærer så trenger man ikke ta ny forstillingskontroll, så lenge man løsner hele fjærbeinet og ikke løsner demperen, men her det snakk om å bytte demperene og da må man i det minste kontrolere at vinklene er riktige, og eventuelt justere.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg måtte ta av hele demperen på renaulten min uten at det var noe problem.

 

Det lønner seg å kjøpe en service bok til bilen din hvor det står beskrevet hvordan man skal gjøre ulike ting. Da slipper man vonde overraskelser senere, og alt går så mye fortere når man vet akkurat hva man skal gjøre. Fås kjøpt på biltema.

Endret av Jonulf
Lenke til kommentar

Har du byttet dette på golf 1\2\3 før? Er jo totalt irellevant om du har byttet dette på meganen din, da de har en helt annen innfestning av demperen. Kan bytte dempere på Hiacen min også uten å ta forstillingskontroll da du ikke løsner på noe som kan justeres, men det hjelper jo svært lite på enn golf 1\2\3 der du faktisk løsner på skruene som man justerer vinklene med.

 

Dette er pga hullene til skruene på demperene er større enn selve skruen. Når du først har tatt av demperen må du ha utrolig flaks for å treffe riktig igjen når du monterer, du kan som nevnt markere der hvor demperene satt fast, men det er allikevel vanskelig å treffe skikkelig.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Så for at noe skal kvalifisere til navnet "fjærbein" så må altså alt fra topp til bunn (fjærbeinslager, fjær, demper, "demperhus" (i mangel på et bedre navn) og nav være med?

 

Har byttet på golf 1 og da vil jeg si at jeg skrudde av fjærbeinet, selv om navet fortsatt står igjen på bilen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...