kavring Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Har en Golf II syncro -86 modell og skal bytte framdempere, må jeg skru løs akslingen og bærebrua for og få de ut? Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Nei, du må ikke skru løs akslingen og bærebru, demperen er festet med to skruer i hjullagerhuset og med en mutter i dempertårnet. Husk å ta forstillingskontroll etter bytte av dempere foran. Endret 29. september 2006 av trra Lenke til kommentar
Golf2-1987 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Neida... trenger ikke det. Holder å ta av høyre framdør. Holder med de to boltene som sitter over navet... (de i bunn av demperen) og den ene i toppen... (kommer til dem via motorrommet). tips... Du må holde demperen med en umbrakonøkkel i toppen for å løsne bolten i toppen. Her er det greit med en herdet nøkkel. I tilleg bør du har en skikkelig gripetang. I tillegg kan du regne med at de to boltene i bunn sitter godt fast... bruk en jernrør e.l for å få skikkelig moment på fastnøkkelen. Husk å bruke fjærklemmer når du demonterer/monterer fjærene på demperen. (ps. Gjorde dette på min 87' golf, men regner med det er helt likt på din syncro) Lenke til kommentar
kavring Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Så på det før i dag og det så litt trangt ut, men nå er jeg sikker på det ordner seg. Skal ha den inn på EU-kontroll så tar en kontroll av forstillingen med det samme hvis det virkelig er nødvendig? Takker for raske svar Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Du må jo ikke ta forstillingskontroll, men da ender du fort opp med skjevt slitte dekk. Marker hvor demperene sitter nå, er du heldig treffer du bra når du monterer igjen så blir det ca ok, men ikke så lett å få til i praksis. Lenke til kommentar
Jonulf Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg skiftet nettopp fjærer på min renault megane, og der vil det ikke være mulig å få skjeiv forstilling. Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Hvis man skal bytte fjærer så trenger man ikke ta ny forstillingskontroll, så lenge man løsner hele fjærbeinet og ikke løsner demperen, men her det snakk om å bytte demperene og da må man i det minste kontrolere at vinklene er riktige, og eventuelt justere. Endret 29. september 2006 av trra Lenke til kommentar
Jonulf Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Jeg måtte ta av hele demperen på renaulten min uten at det var noe problem. Det lønner seg å kjøpe en service bok til bilen din hvor det står beskrevet hvordan man skal gjøre ulike ting. Da slipper man vonde overraskelser senere, og alt går så mye fortere når man vet akkurat hva man skal gjøre. Fås kjøpt på biltema. Endret 29. september 2006 av Jonulf Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Har du byttet dette på golf 1\2\3 før? Er jo totalt irellevant om du har byttet dette på meganen din, da de har en helt annen innfestning av demperen. Kan bytte dempere på Hiacen min også uten å ta forstillingskontroll da du ikke løsner på noe som kan justeres, men det hjelper jo svært lite på enn golf 1\2\3 der du faktisk løsner på skruene som man justerer vinklene med. Dette er pga hullene til skruene på demperene er større enn selve skruen. Når du først har tatt av demperen må du ha utrolig flaks for å treffe riktig igjen når du monterer, du kan som nevnt markere der hvor demperene satt fast, men det er allikevel vanskelig å treffe skikkelig. Endret 29. september 2006 av trra Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Så for at noe skal kvalifisere til navnet "fjærbein" så må altså alt fra topp til bunn (fjærbeinslager, fjær, demper, "demperhus" (i mangel på et bedre navn) og nav være med? Har byttet på golf 1 og da vil jeg si at jeg skrudde av fjærbeinet, selv om navet fortsatt står igjen på bilen Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Nei, fjærbein er jo pr definisjon det du sier(fjærbeinslager, fjær, demper, "demperhus") uten nav\hjullagerhus, er gammel uvane jeg har og mange andre til mitt forsvar , sorry. Endret 30. september 2006 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå