Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettsak... Hva skjer hvis man ikke lystrer?

djgudleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant litt informasjon om falsk forklaring på Domstol.no

Falsk forklaring er straffbart. Overtredelse kan medføre fengsel i inntil fem år.

Men du har vel kanskje ikke tenkt å lyve?

Du har forsåvidt plikt til å møte frem:

Du har plikt til å møte frem

Først og fremst er det viktig at du møter frem slik innkallingen viser. Du har plikt til å møte som vitne uansett hvor langt du må reise. Er reiseveien mer enn 800 km med rutegående transport eller 125 km på annen måte kan retten frita for møteplikt. Det samme gjelder for en tilsvarende strekning, dels på den ene, dels på den annen måte. Slikt fritak kan gis dersom fremmøte vil medføre uforholdsmessige ulemper eller kostnader sammenlignet med din betydning for sakens opplysning. Dersom du tror slikt fritak kan være aktuelt for din del må du straks ta kontakt med retten. Du kan ikke la være å møte uten at du har fått klar beskjed fra retten om at du er fritatt.

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Ikke det at jeg skal til noe rettsak, så det er sagt.

Jeg bare lurer... Hvis jeg skulle bli sendt til retten i min tilstand, hadde jeg nok blitt utrolig sur på hvor teite regler det er.

Er 15. Merkelig nok blir jeg utrolig lett provosert for tiden. :p

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Vitneboksen er da frivillig er det ikke?

6966648[/snapback]

Først og fremst er det viktig at du møter frem slik innkallingen viser. Du har plikt til å møte som vitne uansett hvor langt du må reise. Er reiseveien mer enn 800 km med rutegående transport eller 125 km på annen måte kan retten frita for møteplikt. Det samme gjelder for en tilsvarende strekning, dels på den ene, dels på den annen måte. Slikt fritak kan gis dersom fremmøte vil medføre uforholdsmessige ulemper eller kostnader sammenlignet med din betydning for sakens opplysning. Dersom du tror slikt fritak kan være aktuelt for din del må du straks ta kontakt med retten. Du kan ikke la være å møte uten at du har fått klar beskjed fra retten om at du er fritatt.

6966639[/snapback]

Lenke til kommentar
Vitneboksen er da frivillig er det ikke?

6966648[/snapback]

6966639[/snapback]

6966675[/snapback]

Merkelig siden jeg ble spurt om jeg skulle vitne i saken før rettsaken kom :hmm:

Ja, det er så absolutt straffbart og oppgi falsk info i vitneboksen! :roll:

Lenke til kommentar
Om man aldri møter opp da? Stikker til fjells eller noe sånt...

6966723[/snapback]

Du har plikt til å møte selv om det er forhold som gjør at du vil bli fritatt for vitneplikten. Du kan risikere erstatningsansvar for ekstra omkostninger dersom du ikke møter. Retten kan også be politiet om å hente deg.
Lenke til kommentar
Ja, det er så absolutt straffbart og oppgi falsk info i vitneboksen!  :roll:

6966718[/snapback]

En liten rar ting, er at om man er den tiltalte, så har man lov til å lyve så mye man vil, og må heller ikke avgi løfte om å si sannheten. Vitner, derimot, må avgi løfte om å si sannheten. Dermed vil vitnene naturlig nok bli ilagt mer troverdighet enn den tiltalte.

Lenke til kommentar
Ja, det er så absolutt straffbart og oppgi falsk info i vitneboksen!  :roll:

6966718[/snapback]

En liten rar ting, er at om man er den tiltalte, så har man lov til å lyve så mye man vil, og må heller ikke avgi løfte om å si sannheten. Vitner, derimot, må avgi løfte om å si sannheten. Dermed vil vitnene naturlig nok bli ilagt mer troverdighet enn den tiltalte.

6967353[/snapback]

Det er jo slik i dette landet at du er skyldig inntil det motsatte er bevist

Lenke til kommentar
Det er jo slik i dette landet at du er skyldig inntil det motsatte er bevist

6967448[/snapback]

Du mener uskyldig...

6967481[/snapback]

Nei, jeg mener skyldig. Det er faktisk den innstillingen politi og rettsvesen har.

Det er alltid den som anklager andre som har høyest troverdig, mens den som blir anklaget blir automatisk stemplet som kriminell.

Lenke til kommentar
Du må møte i retten, men du trenger ikke å si noe.

Hvis de stiller et spørsmål så kan du bare holdekjeft, eller si "vet ikke" eller "husker ikke".

6967289[/snapback]

Jo, afaict har du forklaringsplikt dersom du ikkje inkriminerer deg sjølv *eller* nokon du står i nært forhold til. Mao, ikkje forklaringsplikt om du er bror til tiltalte, men forklaringsplikt om du t.d traff på vedkommande på ein bar.

Du skal fortelje *alt* du veit mao, å halde tilbake nok vil vere straffbart.

Lenke til kommentar
Du må møte i retten, men du trenger ikke å si noe.

Hvis de stiller et spørsmål så kan du bare holdekjeft, eller si "vet ikke" eller "husker ikke".

6967289[/snapback]

Jo, afaict har du forklaringsplikt dersom du ikkje inkriminerer deg sjølv *eller* nokon du står i nært forhold til. Mao, ikkje forklaringsplikt om du er bror til tiltalte, men forklaringsplikt om du t.d traff på vedkommande på ein bar.

Du skal fortelje *alt* du veit mao, å halde tilbake nok vil vere straffbart.

6968177[/snapback]

Da må de kunne bevise at du ikke husker det eller ikke vet det. Og hvordan skal de klare det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...