Gå til innhold

Anbefaling av kamera til bruk ute i marka/fjellet

Anbefalte innlegg

Hei

skal anskaffe meg et speilrefleks kamera. Har lest mye her på forumet og ser at Canon og Nikon er de store på speilrefleks. Skal bruke kameraet mye ute i naturen, der det kan bli litt røff bruk, kanskje litt duskregn, tåle et støt, ol. Skal selvsagt også bruke det til foto hjemme inne og ute. Dermed må et slikt kamera være litt solid bygget. Pris må ikke overstige 15.000 uten objektiv

Er det noen som har anbefaliger? Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen fondy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Je ville nok tenkt brukt canon 1dmk11, mulig budsjettet sprekker men det gjør det sikkert med D200 også.

Pentaxen ser jo fristende ut.

D200 og bruk borte fra lade stasjon :hmm: arsenal med batterier.

Ser du legger lista opp mot 15grand. ja pluss objektiv/ objektiver.

Nei da hadde jeg tenkt helproff D2X 1Dmk11.

Lenke til kommentar
Dersom (god) optikk er utenom de 15.000 er det ikke noe å stusse på.

D200.

6966474[/snapback]

Trodde du var en Canon-mann...? :hmm::)

6967009[/snapback]

Jeg er en Canon-mann i den grad at jeg har Canon objektiv og et Canon-hus, ja, men jeg har ikke Canon-skjerf og Canon-tatovering, if U see.... ;)

Om jeg skulle startet helt fra scrach og hadde valget mellom disse tre husene til krevende bruk, hadde det nok blitt en D200. Per dags dato er en D200 det kameraet som hadde passet best til mine behov om jeg skulle starte på scratch.

Generellt er det et godt råd å ikke kun se på kamerahuset når man skal velge system/merke (med mindre man skal kun ha et kit-objektiv og that's it). Kamerahus er forbruksvare som kommer og går. I objektivene er det derimot der man bør legge pengene. Det er der de virkelige forskjellene i bildene kommer til syne.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg vil personlig ikke legge veldig mye vekt på testen til Akam, det er mange som har stilt spørmål om kvaliteten på selve testen og motivene skurrer også i bakgrunnen.

D200 ikke er vanntett, Nikon sier det har forbedret beskyttelse mot støv og fuktighet med O-ringer og pakninger i åpningene i kamerahuset.

Vanligvis svikter motet til fotografen før kameraet. Det er de færreste som tør risikere 20 000 kr på hva kameraet og objektivet tåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...