Gjest Slettet+918234 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 På mitt MSI 715P Express Platinium så er det S-ATA raid kontoller. Jeg kjører fortiden Raid 0 med 2 stk Raptor 76Gig disker. Det jeg lurer på, får jeg utnytter RAID 0 100% når jeg bruker HK sin Raid kontroller eller bør jeg kjøpe en egen kontroller ?? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) En kontroller en en kontroller, vil jeg tro. RAID er RAID, og virker det virker det. Imidlertid benyter integrerte kontrollere seg ofte av CPU, så hvis du vil at CPUen skal slippe de prosentene med last kan du skaffe det en separat kontroller med egen prosessor, men disse er veldig dyre, så om du har noe bruk for det kan diskuteres. EDIT: Hei, Leif. Endret 29. september 2006 av G.G. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 På mitt MSI 715P Express Platinium så er det S-ATA raid kontoller.Jeg kjører fortiden Raid 0 med 2 stk Raptor 76Gig disker. Det jeg lurer på, får jeg utnytter RAID 0 100% når jeg bruker HK sin Raid kontroller eller bør jeg kjøpe en egen kontroller ?? 6964970[/snapback] Hmm, ok .. Så selv om man kjøpe en ny kontroller med egen cpu så er det ikke sikkert man merker noe til dette i prakis? Slik jeg kjøre nå er det veldig stabilt å greit.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 En ordentlig hardware RAID-kontroller vil gi mindre CPU-bruk da kontrolleren selv foretar paritetsutregninger, lesing/skriving av data etc. Kontrollerne har også ofte eget minne (64-128MB ganske vanlig). Disse kontrollerne koster som regel flere tusen mer enn "vanlige" kontrollere. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 En ordentlig hardware RAID-kontroller vil gi mindre CPU-bruk da kontrolleren selv foretar paritetsutregninger, lesing/skriving av data etc. Kontrollerne har også ofte eget minne (64-128MB ganske vanlig). Disse kontrollerne koster som regel flere tusen mer enn "vanlige" kontrollere. 6965965[/snapback] La oss snu det litt til mere praktisk bruk.. Vil et dedikert ekstra kontroller kort, til ca. 1500,-, Gi noe særlig/merkbar ytelse forskjell i fra et onbord system, på et HK til i rundt 2000,- (Vi snakker så klart om Sata disker, å et "nytt" system, innen det siste året..) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Teoretisk: Ja. Praktisk: Ikke den fjerneste anelse hvor mye. Skulle likt å se en test selv om det var nevneverdig ytelse. Hvis en har 128MB på RAID-kontrolleren som brukes til buffer/cache så burde det bli en del økning. Testa en SCSI-kontroller med onboard RAM en gang. Når en brukte test-programmer fikk en hele tiden opp 0ms i søketid. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 RAID-0 og 1 bruker nesten ikke ressurser, det er hovedsaklig med RAID-5 og mer obskure varianter det har noe å si. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) RAID-0 og 1 bruker nesten ikke ressurser, det er hovedsaklig med RAID-5 og mer obskure varianter det har noe å si. 6968419[/snapback] Huff.. Å jeg som akkurat hadde bestemt meg for å kjøre OS/spill systemet i Raid 0, å resterende i Raid 5.. Jaja, får "studere" videre da, å se om jeg kommer på noen bedre løsninger. 2 Raid 0 systemer, blir liksom litt.. hum.. risky, da jeg hadde tenkt å bruke Raid 5 systemet, som en ekstra sikkerhet, pluss lese ytelse forbedring.. Endret 29. september 2006 av .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå