MagE Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hei, jeg skal legge ca150 meter kabel mellom to hus, men jeg er usikker på om jeg skal legge cat5e eller cat6 kabel. Vil gjerne ha Gbit mellom de to husene, men om cat6 er for dyrt får jeg greie meg med 100Mbit, Trenger jeg skjermet eller uskjermet kabel? Har også lest at maxlengde for en vanlig nettverkskabel er 100meter, trenger jeg en repeater? Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hei, Det kan gå, men du vil antageligvis ikke få full hastighet. Jeg vil anbefale deg å sette opp en repeater, eller, hvis du har mulighet til det, bare en vanlig switch i midten... Musa Lenke til kommentar
mkon Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Skjermet er der det kan forekomme støy. F.eks om du skal legge tp kabel siden av en trafo:D (bare for å vise til at en strøm trafo støyer:D) Men skal du ha stabilt 100mbit nett så burde du ha en repater ja, og du trenger ikke skjermet mellom hus skulle jeg tro......bare pass på at is og snø ikke knuser kabelen om du ikke legger den i noe under jorda evt. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Kabelen skal gravest ned og legges i rør. Har sett litt etter repeatere på nettet men har ikke funnet noen i norske webbutikker, har noen en link? Switch i midten kan være litt vansklig og få til, men er mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå