tanx Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hei ! Er det mulig å måle PCens forbuk i amper med et voltmeter? Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis du tror du kan måle ampere med et voltmeter tror jeg dette går dårlig, men du kan gjøre det med et multimeter/amperemeter Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Du måler spenningen i stikkontakten først og så måler du antall ampere pcen trekker etterpå. Ganger du dette med hverandre får du forbruket i watt. NB: Husk at ampere(strøm) skal måles i serie! Lenke til kommentar
tanx Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Ja, jeg mener da at ampermeter Er ikke så veldig inn i dette emnet Lenke til kommentar
Koppit Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Hvis du tror du kan måle ampere med et voltmeter tror jeg dette går dårlig, men du kan gjøre det med et multimeter/amperemeter 6964491[/snapback] Er vel mulig å måle spenningsfall over motstand for å så regne ut ampere? Endret 29. september 2006 av Koppit Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis du tror du kan måle ampere med et voltmeter tror jeg dette går dårlig, men du kan gjøre det med et multimeter/amperemeter 6964491[/snapback] Er vel mulig å måle spenningsfall over motstand for å så regne ut ampere? 6967595[/snapback] Da må du jo vite resistansen da... Også må du vite forskjellen på en paralellkobling og en seriekobling. Er ganske så tungvindt Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Clas ohlson har en super liten dings til ditt formål, det er artikkel nummer : 32-3760 Den måler forbruk etc og du plugger den rett og slett i stikkontakten. Masse fancy data kan tas ut her, min/max forbruk, gjennomsnittelig, watt, amp, volt, pluss du kan entre strømprisen og se kronene rulle her er linken: http://www.clasohlson.no/shop/store/main.a...DE93CCE4E479396 Edit, så at spørsmålet var spesifikt om forbruk målt med voltmeter og at mitt svar muligens var litt offtopic, men en kjekk dings er det uansett. Endret 29. september 2006 av BlondGod Lenke til kommentar
tanx Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Takker. Da blir den tur på Clas Ohlson på mandag Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Svært off-topic, men kunne en av dere som har denne publisere manualen for meg? Flyttet nettopp og manualen har virkelig forsvunnet fra meg... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Kan se ut som den ikke er så nøyaktig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Bra link, sedsberg. Denne unøyaktigheten har jeg påpekt mange ganger her på forumet. Men det blir jo ikke noe bedre med et vanlig multimeter. Å måle nøyaktig effektforbruk på en PC krever avansert måleutstyr. Lenke til kommentar
ikay Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Jeg sier bare gl med det, hvordan skal du greie og sette Ampermeteret inn i kretesen? For og så starte pc-en.. Det er så og si umulig uten og få seg en skikkelig karamell! edit: Har du en sånn så går det nok Endret 30. september 2006 av ikay Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Var ikke klar over at den var unøyaktig gitt, beklager til de som la min post til grunn for et eventuelt kjøp av denne dingsen som viste seg å ikke være så kjekk allikevel. Jeg kan desverre ikke nok om elektronikk til å evaluere hvor grove feil/unøyaktigheter resultatene til "Marko M�kel�" i linken til Sedsberg påviser, men hos meg har iallefall målingene virket svært troverdige. Nomore: Jeg skal se om jeg finner manualen ett eller annet sted, kontakter deg om jeg skulle finne den. Edit, skrivefeil Endret 30. september 2006 av BlondGod Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Jeg sier bare gl med det, hvordan skal du greie og sette Ampermeteret inn i kretesen? For og så starte pc-en.. Det er så og si umulig uten og få seg en skikkelig karamell! edit: Har du en sånn så går det nok 6969626[/snapback] Man kapper en skjøtekabel/padde og monterer på en koplingsplint. Da kan man lett feste et amperemeter/multimeter i serie uten fare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå