Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg blir gal av fastlegen min!

Isbilen

Anbefalte innlegg

HVER bidige gang jeg prøver å komme i kontakt med fastlegen min har de en eller annen måte å stikke kjepper i hjulene på. Det første jeg hører når jeg ringer dem i dag for omtrent en time siden er en noe arrogant kvinnestemme i en telefonsvarer som opplyser om at "legekontoret til NN har åpent fra 0830 til 15 hver dag, telefonen besvares fra 9 til 10:30, og fra 13 til 15. Kontoret holder stengt på fredag". Jeg var nesten sikker på at de tok telefonen mellom 13 og 15, så jeg ringte omtrent 1315. Jeg lurte på hvordan de skulle klare å vri seg unna denne gangen, og jammen faen meg har de begynt å holde stengt på fredager. Jeg har etter hvert vent meg til de noe varierende lunsj-og åpningstidene deres, men nå begynner jeg å bli mektig lei. Det er ikke lenge siden det var torsdag de holdt stengt på.

Er det ingenting i lovverket som forplikter en fastlege til å være tilgjengelig i hvert fall litt hver ukedag? Jeg holder seriøst på å eksplodere her jeg sitter. Greit nok, jeg kan skifte lege, men han jeg har er i grunnen flink, koselig og holder sentralt til. Problemet er de helvetes telefontidene. Det at hans kontor er stengt i dag burde vel strengt tatt ikke være til hindring for at jeg kunne fått bestilt time hos ham heller?

Jeg kan ikke gå til legevakten med dette, siden det dreier seg om MR-resultater denne og bare denne legen har.

En liten digresjon: I drittsinne over hendelsesforløpet ringte jeg fastlegeordningens telefonnummer og tastet postnummeret mitt, som er like over 5000 (Bergen sentrum). Fikk beskjed om at ventetiden var på to minutter. Etter en liten stund blir jeg avskåret av en slik hylende og stigende pipesekvens som betyr "her kommer du ikke gjennom". Prøvde igjen, og det samme skjedde selv om de skal ta telefonen på denne tiden. Så tenkte jeg at jeg skulle gjøre et lite eksperiment. Ringte opp, tastet inn mitt gamle postnummer fra Rogaland, og ble videresendt til en telefonsvarer som sa at det var stor trafikk og at jeg måtte finne meg i noe ventetid. Jeg la på og ringte opp en gang til. Denne gangen tastet jeg postnummer 0379, som er postnummeret til Montebello i Oslo kommune, verste vestkant. Tror du de tok telefonen med en gang?

Jeg synes ikke det henger på greip at noe såpass viktig som et fastlegetilbud kan tillate seg å oppføre seg på denne måten.

Er det noen som vet om noe som helst reglement på området, eller kan de gjøre nøyaktig som de vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HVER bidige gang jeg prøver å komme i kontakt med fastlegen min har de en eller annen måte å stikke kjepper i hjulene på. Det første jeg hører når jeg ringer dem i dag for omtrent en time siden er en noe arrogant kvinnestemme i en telefonsvarer som opplyser om at "legekontoret til NN har åpent fra 0830 til 15 hver dag, telefonen besvares fra 9 til 10:30, og fra 13 til 15. Kontoret holder stengt på fredag". Jeg var nesten sikker på at de tok telefonen mellom 13 og 15, så jeg ringte omtrent 1315. Jeg lurte på hvordan de skulle klare å vri seg unna denne gangen, og jammen faen meg har de begynt å holde stengt på fredager. Jeg har etter hvert vent meg til de noe varierende lunsj-og åpningstidene deres, men nå begynner jeg å bli mektig lei. Det er ikke lenge siden det var torsdag de holdt stengt på.

6964240[/snapback]

Vel, de sa jo at de hadde stengt på fredager, hvordan kunne du forvente at de skulle ta telefonen i dag da?

En liten digresjon: I drittsinne over hendelsesforløpet ringte jeg fastlegeordningens telefonnummer og tastet postnummeret mitt, som er like over 5000 (Bergen sentrum). Fikk beskjed om at ventetiden var på to minutter. Etter en liten stund blir jeg avskåret av en slik hylende og stigende pipesekvens som betyr "her kommer du ikke gjennom". Prøvde igjen, og det samme skjedde selv om de skal ta telefonen på denne tiden. Så tenkte jeg at jeg skulle gjøre et lite eksperiment. Ringte opp, tastet inn mitt gamle postnummer fra Rogaland, og ble videresendt til en telefonsvarer som sa at det var stor trafikk og at jeg måtte finne meg i noe ventetid. Jeg la på og ringte opp en gang til. Denne gangen tastet jeg postnummer 0379, som er postnummeret til Montebello i Oslo kommune, verste vestkant. Tror du de tok telefonen med en gang?

6964240[/snapback]

Jeg tviler på at de driver å bytter fastlege så ofte, gjerne har de hatt den samme fastlegen siden før fødselen, jeg er nesten ikke ironisk, faktisk

Lenke til kommentar
Vel, de sa jo at de hadde stengt på fredager, hvordan kunne du forvente at de skulle ta telefonen i dag da?

Jeg visste ikke at de plutselig holdt stengt på fredager, dette fikk jeg ikke vite før jeg fikk beskjed av den sure møkkasvareren deres nå nettopp. Før hadde de stengt på torsdager, tror jeg. Uansett mener jeg at et fastlegekontor burde være tilgjengelig minst hver ukedag.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at de plutselig holdt stengt på fredager, dette fikk jeg ikke vite før jeg fikk beskjed av den sure møkkasvareren deres nå nettopp. Før hadde de stengt på torsdager, tror jeg. Uansett mener jeg at et fastlegekontor burde være tilgjengelig minst hver ukedag.

6964300[/snapback]

Jeg regner med at du kunne møtt opp der kl 08.00 i dag og fått vite det du skulle, men det er sjelden de har telefontid hele fredagen, grunnet det at de vil bli ferdig for helgen, slik er på mitt legekontor som ligger på beste vestkant.

Lenke til kommentar

Fastlegen min fungerer som skolelege (tror jeg det var) en gang i uka. En fullstendig legitim grunn til å holde stengt imo.

Skal jeg klage på noe, må det være at han har pasienter nok for 3 leger, slik at jeg alltid blir sittende og vente minst 20-30min over avtalt tid.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du kunne møtt opp der kl 08.00 i dag og fått vite det du skulle, men det er sjelden de har telefontid hele fredagen, grunnet det at de vil bli ferdig for helgen, slik er på mitt legekontor som ligger på beste vestkant.

6964311[/snapback]

Nei, kontoret er stengt hele fredagen.

Lenke til kommentar

Kanskje, men det er ikke så enkelt. Jeg liker nemlig egentlig fastlegen min, han er hyggelig og flink. Problemet er rutinene kontoret holder. Dessuten ligger det praktisk til, og de eneste andre som er ledige for tiden ligger langt pokkerivold.

Et skifte vil dessuten medføre et researchbehov da jeg må ringe rundt til potensielle fastleger og undersøke rutinene deres.

EDIT: Når det gjelder syting så ble jo tråden opprettet i sterk affekt. :)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Fastlegeordning? ha... ja takk..

Fastlegen min, konas og dattera mi si var ei passe moden utenlands dame som snakket såvidt gebrokkent norsk. Attpåtill hadde hun også pasienter nok for 3-4 leger, og hvert besøk medførte 30-60 minutts ventetid, og maks 5 minutt på kontoret samt blodprøve og urinprøve uansett hva symptomene var. Dersom hun i det hele tatt var på kontoret/møtte opp. I tillegg ble enkelte legebesøk utført i påvirket tilstand(alkohold).

Et uttall klager fra både meg og flere av pasientene hennes har ført til at hun skal slutte, og at pasientene gradvis blir overført til andre leger. Legg merke til at hun slutter, ikke sparken...

Enhver henvendelse til legekontoret blir også møtt med en sur mine, og en kommentar om at man får vente i kø til legen kan ta i mot en. Ellers har man ingen grunn til å gå til legen. På spørsmål om hvorfor hun ikke kunne møte opp avtaledagen, eller måtte avbryte en avtale var det alltid "andre pasienter".

En formell klage ble levert fra meg og kona mi(og flere) til en viss etat i kommunen. Enda ikke noe svar, selv om det har kommet endringer. De ledige fastlegene blir flyttet over bommen, og pasientene må da reise 40 min minimum. Og ja, legekontoret/legevakten stenger kl 8 hver kveld samt stengt i helgene. Stort sett etthvert "nødvendig" uplanlagt legebesøk blir henvist til et legekontor og lege med minimum 40 min kjøretid. Men det kan vi ikke skylde på fastlegeordningen.

Men nå venter eg på ny fastlege. Legekontoret kan eg derimot ikke gjøre noe med, med mindre eg blir henvist utenfor her eg bor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...