morsta Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 hei! jeg holder på å bygge meg et aliminiums kabinett og lurer på hva som er best til å "skjære" ut hull til cd rom og floppy. og hva kan en bruke for å avrunde kanter for å få det til å se fint ut. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 masse tid hvis du driter deg får du jo ikke retta det opp :razz: Bruk en dremel eller lignende, funker fint det sju! Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Jeg er flymekaniker og jobber mye med aluminium. Du kan jo borre et hull som utganspunkt og bruke en elektrisk eller manuell stikksag og sage fra hullet. Da anbefaler jeg at du beskytter aluminiumen med noe kontaktpapir (klistreplast :smile:) eller noe da en elektrisk sag kan ripe overflaten på aluminiumen. Aluminium er veldig mykt. Til å forme kantene bruker man filer i forskjellige former og grader. Bruk grov fil først for å forme og fin fil til slutt. Du kan også pusse kanten med sandpapir som avslutning. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 26. desember 2001 Del Skrevet 26. desember 2001 Hvor får du kjøpt aluminimun til en saklig pris? (sett fra min side :smile:) Er lei av kjedelig grått/fiskebollefarga miditower, vurderer å bygge kabinett til workstation, server og en 16porters switch. Jeg kan få hjelp til å bøye alu osv., men han som skulle hjelpe meg kan ikke selge noe :sad: Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 26. desember 2001 Del Skrevet 26. desember 2001 Kanskje blikkenslageren. Søk på http://www.gulesider.no Lenke til kommentar
The man! Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 jeg holder på å lage et aluminiums kabinett selv. for å få proffe avrunnede kanter så kutter man bare opp et aluminiumsrør og sveiser dem fast i sidene. resultatet: et alt for stilig kabinett, som alle vennene dine vil betale 50000 for å ta på. Lenke til kommentar
petersv Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 Quote: On 2001-12-13 22:43, tahustvedt skrev:Jeg er flymekaniker og jobber mye med aluminium.Du kan jo borre et hull som utganspunkt og bruke en elektrisk eller manuell stikksag og sage fra hullet. Da anbefaler jeg at du beskytter aluminiumen med noe kontaktpapir (klistreplast :smile:) eller noe da en elektrisk sag kan ripe overflaten på aluminiumen. Aluminium er veldig mykt. Til å forme kantene bruker man filer i forskjellige former og grader. Bruk grov fil først for å forme og fin fil til slutt. Du kan også pusse kanten med sandpapir som avslutning. Man burde legge aluminiumsplata oppå en annen treplate som man sammtidig også skjærer, dette for å hindre at aluminiumen skal flise seg så mye opp. Snakker kun av erfaring... Lenke til kommentar
petersv Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Quote: On 2001-12-13 22:43, tahustvedt skrev:Jeg er flymekaniker og jobber mye med aluminium.Du kan jo borre et hull som utganspunkt og bruke en elektrisk eller manuell stikksag og sage fra hullet. Da anbefaler jeg at du beskytter aluminiumen med noe kontaktpapir (klistreplast :smile:) eller noe da en elektrisk sag kan ripe overflaten på aluminiumen. Aluminium er veldig mykt. Til å forme kantene bruker man filer i forskjellige former og grader. Bruk grov fil først for å forme og fin fil til slutt. Du kan også pusse kanten med sandpapir som avslutning. Man kan vel ikke si at aluminium er "mykt"?. Lett å borre eller sage i ja, men mykt? Er jo sprøtt som bare det? Mase mase :wink: Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Aluminium er et mykt metall. La oss si lettarbeidet metall, da. :smile: Lenke til kommentar
petersv Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Quote: On 2001-12-29 15:54, tahustvedt skrev:Aluminium er et mykt metall.La oss si lettarbeidet metall, da. :smile: Ja.. enig der! :wink: Lenke til kommentar
smeghead Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Bruk neilefil, og ta deg god tid, da blir det best resultat....eh,det jeg prøver å si er, lykke til! En blikkenslager har alt verktøyet du kan trenge. Om metallet er tynnere enn 1,5 mm så anbefaler jeg å bruke platesaks, og en fin metallfil. Det er hvertfall billigere enn å kjøpe en Dreml for anledningen. Det beste tipset jeg kan gi deg er: Ikke prøv deg frem om du ønsker ett proff resultat. Prøv først på noen biter du ikke skal bruke. :wink: X-blikkenslager-handtlanger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå