Gå til innhold

Sigma har lansert et par nye objektiver

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En ny 18-50 f/2.8 er interessant, gitt at den faktisk er ny.

Hvis du ser på Sigma sin forside, ser du at den ligger der som nyhet fra i går. Som sagt er største forstørrelse litt bedre, og den nye utgaven er 5 gram tyngre enn forgjengeren, og har fått tilnavnet 'Macro' (selv om det er noe feilaktig, uten å ta den debatten her). Om den skal erstatte eller supplementere vet jeg ikke...
Lenke til kommentar
En ny 18-50 f/2.8 er interessant, gitt at den faktisk er ny.

Hvis du ser på Sigma sin forside, ser du at den ligger der som nyhet fra i går. Som sagt er største forstørrelse litt bedre, og den nye utgaven er 5 gram tyngre enn forgjengeren, og har fått tilnavnet 'Macro' (selv om det er noe feilaktig, uten å ta den debatten her). Om den skal erstatte eller supplementere vet jeg ikke...

6964723[/snapback]

Den nye 18-50'en har fått et ELD-element i tillegg til SLD-elementet den gamle har, dette skal hjelpe til å begrense kromatisk aberasjon. I tillegg er filterdiameteren et hakk større, dette skal visstnok hjelpe på vignetteringen.

Lenke til kommentar

Den førstnevnte med OS er jo forsåvitt ganske intresant,men hvorfor i helsikken gi den så j*--- dårlig lys styrke som 6.3 ??

5.6 er jo forsåvitt å leve med men 6.3 er på randen av uakseptabelt på en så kort brennvidde.

Kunne tenke meg å se 50-500 med OS det hadde vært noe :D

Lenke til kommentar
5.6 er jo forsåvitt å leve med men 6.3 er på randen av uakseptabelt på en så kort brennvidde.

6989101[/snapback]

Det lille jeg har sett av Sigma 18-200 (den gamle versjonen) har utvist til dels hårreisende dårlig kantskarphet. Jeg har ikke særlig mye tro på det optiske designet, og man har tydeligvis måttet gå langt ned på blender for å få tilnærmet akseptabel kvalitet.

Lenke til kommentar
Det lille jeg har sett av Sigma 18-200 (den gamle versjonen) har utvist til dels hårreisende dårlig kantskarphet. Jeg har ikke særlig mye tro på det optiske designet, og man har tydeligvis måttet gå langt ned på blender for å få tilnærmet akseptabel kvalitet.

6989497[/snapback]

Det spørs om det er førsteprioritet i dette segmentet hvor kundene ofte bryr seg om helt andre ting enn MTF-grafer. Jeg så for første gang en av disse 18-200 3.5-6.3-dyrene i levende live før helgen, og fikk nesten litt vanskelig for å puste da den i størrelse og vekt virkelig var imponerende liten. 6.3 kontra 5.6 på 200mm utgjør en forskjell på 4mm i diameter på inngangspupillen, noe som nok hjelper en del på dette.. :)

Sigma 18-50EX var veldig tidlig ute som vidvinkelzoom for APS-C med god lysstyrke og kvalitet, men den har kommet i skyggen av Tamrons 17-50 da sistnevnte er bedre både optisk, på rekkevidde og på pris. I tillegg har Canon og Nikon gode alternativer hvis høyere ytelse og byggekvalitet er en prioritet. Håper vi får se en vellykket forbedring av designet til lik eller lavere pris slik at de igjen kan konkurrere noenlunde likt med Tokina og Tamron..

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Det spørs om det er førsteprioritet i dette segmentet hvor kundene ofte bryr seg om helt andre ting enn MTF-grafer.

6989996[/snapback]

Jeg snakker ikke om MTF, men om direkte uskarpe hjørner i praksis. Jeg har sett bilder hvor det ser ut som om hjørnene nærmest er innsmurt med vaselin (ok, overdriver litt her ;)).

Lenke til kommentar
Jeg snakker ikke om MTF, men om direkte uskarpe hjørner i praksis. Jeg har sett bilder hvor det ser ut som om hjørnene nærmest er innsmurt med vaselin (ok, overdriver litt her ;)).

6990302[/snapback]

Jeg skjønner godt hva du mener, men ordla meg litt tåpelig :)

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hva menes med Four thirds?

7009915[/snapback]

Det er det sensorformatet som benyttes av Olympus og Panasonic i deres slr-modeller. Navnet har det fått på grunn av sideformatet som er 4:3, i motsetning til de andres 3:2 sideformat.

7010121[/snapback]

Jepp, og three twoparts eller three halves hadde hørt litt corny ut ;)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Hva menes med Four thirds?

7009915[/snapback]

Det er det sensorformatet som benyttes av Olympus og Panasonic i deres slr-modeller. Navnet har det fått på grunn av sideformatet som er 4:3, i motsetning til de andres 3:2 sideformat.

7010121[/snapback]

Jepp, og three twoparts eller three halves hadde hørt litt corny ut ;)

7010139[/snapback]

He he he, noe må de jo kalle løsningen sin. Det finnes heldigvis en logikk i det meste. Jeg synes egentlig det er litt synd at ikke andre har valgt samme sideformat, men med litt større sensor. Neste skritt på stigen (med samme sideforhold) er jo Mamiya ZD, og det koster desverre litt mer enn en månedslønn for meg, ehrmmm..... fy søren for en fattig faen jeg er.

Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig det er litt synd at ikke andre har valgt samme sideformat, men med litt større sensor.
Er ikke 4:3 det "nye" formatet, mens 3:2 er det gamle, gode bildeformatet da? Det er stort sett 3:2 som er foretrukket da det for det første gir samme format på 10x15 utskriftene som før (4:3 blir 10x13) og at bildet da blir mer likt vårt synsfelt, som er større i bredden enn i høyden.
Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig det er litt synd at ikke andre har valgt samme sideformat, men med litt større sensor.
Er ikke 4:3 det "nye" formatet, mens 3:2 er det gamle, gode bildeformatet da? Det er stort sett 3:2 som er foretrukket da det for det første gir samme format på 10x15 utskriftene som før (4:3 blir 10x13) og at bildet da blir mer likt vårt synsfelt, som er større i bredden enn i høyden.

Det er/var det vanlige i konsument-markedet ja, men på stor- og mellom-format er 4:3 regnet som et mer klassisk format...

Det er vel en del fotografer (bl.a. PMnormal) som ikke liker 135-film med 3:2-formatet, pga. større utfordringer med komposisjon... PMnormal kan sikkert legge ut masse mer om dette :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...