Gå til innhold

Lydkvalitet, Jack VS Coax/Optisk

Anbefalte innlegg

Har nå bestilt et Creative X-fi XtremeMusic og Logitech Z-5500, i starten så kommer jeg til å bruke kun vanlige jacks.

Men det jeg lurer på, er.. Vil jeg merke mye forskjell på lydkvaliteten hvis jeg går over til coax/optisk, og evt. hvem av de 2 som er best.

Vet også at jeg trenger en sånn adapter til lydkortet mitt. Kan noen gi meg en link på hvor jeg får kjøpt denne?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk her. Står alt om koblinger omtrent fra Home Theater. Forskjellen på Optisk og Coax er minimal og du vil nok ikke høre forskjellen i det hele tatt.

Om du vil merke forskjell på kvaliteten hvis du går over til Coax/optisk? Ja, det vil jeg tro. Må nok høre litt godt etter, men tror du vil merke det i både spill og musikk. :thumbup:

Vet ikke noe om adapter desverre...

Lenke til kommentar

Hei.

Ja du vil merke vesentlig forskjell på å bruke coax/optisk isteden for jacks.

Dette har jeg erfart, men vet ikke hvor stor forskjellen er på et billig pc anlegg.

Vis du skal ha en kort kabel anbefaler jeg deg og kjøpe coax siden den er best på korte avstander , mens optisk egner seg best på litt lengre avstander.

Forskjellen på coax og optisk er at Coaxen er en elektrisk kabel, mens den optiske fører dataene i form av lys.

Mvh Benny

Lenke til kommentar

Det kan være en kvalitetsforskjell, men det har lite med kablene i seg selv å gjøre, ihvertfall på korte strekk.

Forskjellen er den at om du kabler analogt, så bruker du D/A koverternen i lydkortet, kabler du digitalt så bruker du D/A konverteren i recieveren/forsterkeren. Hvilken som er best av disse er vanskelig å si på generell basis, men det du hører neppe særlig forskjell uansett på pc-høyttalere, selv i øvre klasse som logitech z-5500 (jeg har det og har prøvd begge med liten forskjell). Hvis en kobler til en bra surroundreciever så bør man velge digital kobling, ikke bare for lydkvaliteten i seg selv, men også fordi det bare er digitale kablinger som kan overføre DD/DTS surroundlyd.

Oi, glemte noe! om du vil ha surroundlyd på spill med creative lydkort så MÅ du koble analogt, du kan selvsagt få lyd i alle høyttalerene uansett, men får ikke benyttet deg av EAX, og det vil du :-)

Endret av wowbagger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...