Gå til innhold

Spill pc Intel E6400 og X1900GT til 8000 kr

Anbefalte innlegg

Har satt sammen to oppsett som hvor jeg vil vite hvilken som er best. Eneste forskjellen er hovedkortet og minnet.

Jeg skal ha E6400 og lurer også på om jeg kan overklokke den til 2,5 ghz med noen av oppsettene uten problemer.

Et spørsmål til, jeg har en strømforsyning på 400W NorthQ, bør jeg kjøpe en Hiper psu i tillegg elns ?

Oppsettene : https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=33613

og https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=35493

Takk

Endret av Looke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kommer til å overklokke ja, hva er egentlig forskjellen på 5400 minnet og 6400 minnet bortsett fra prisen ?

6969583[/snapback]

Forskjellen er bare i Minnehastigheten, men om du skal overklokke da er det best å gå for minne med mindre CAS Latency som CL4 det er minne som klokker mer, CL5 klokker mindre eller lar deg klokke prosessoren din mindre ;)

Lenke til kommentar
kommer til å overklokke ja, hva er egentlig forskjellen på 5400 minnet og 6400 minnet bortsett fra prisen ?

6969583[/snapback]

Forskjellen er bare i Minnehastigheten, men om du skal overklokke da er det best å gå for minne med mindre CAS Latency som CL4 det er minne som klokker mer, CL5 klokker mindre eller lar deg klokke prosessoren din mindre ;)

6969722[/snapback]

Det viktigste når man skal klokke er støtten for ordentlig høy frekvens. Hvis man ikke klokker, vil det være en fast øvre grense på hvor fort minnet kan kjøre (på Conroe og AM2 er denne grensen 800MHz, altså PC6400. Noe raskere enn dette må man klokke for å oppnå.

Derfor vil de som skal overklokke, legge litt mer i minnet, og finne minne med maksimal frekvens, slik at de kan klokke langt uten å måtte stille ned frekvensen igjen, mens de som ikke skal klokke, legger pengene i mindre responstid (CL) som vil gi litt bedre ytelse med samme frekvens.

Det er viktig å forstå att når man oppgir CL, oppgir man ikke responstiden i milliskeund eller noen annen tidsenhet, men anntall sykluser på minnet.Derfor kan vi beregne responstiden slik:

anntall CL/frekvens=responstid

altså:

PC 6400 minne:

5/800=6.25 millisekunder

4/675=5.93 millisekunder

Dvs. att forskjellen i responstid på disse brikkene er ganske liten, mens det er en del forskjell i frekvens.

Ofte kan man sette opp frekvensen på minnet, og så sette ned latencyen, og dermed oppnå ganske høy frekvens, men minne som blir levert med høy frekvens, er gjerne de modulene som er best egnet til dette, så de vil nok nå lenger.

Derfor ville jeg absolutt annbefale PC 6400 brikkene siden du tenker å klokke.

Ellers liker jeg oppsettene dine, tror jeg ville valgt gigabyte kortet, de er visst ganske gode. Men skjermkortet ville jeg nok byttet ut. hva med ett slikt ett i stedet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325489

Dette er nemlig nesten som ett 7900GT, bare med litt ferre pipelines. Du vil dermed ikke oppnå samme ytelse som 7900GT, men holde følge med X1900GT. Dessuten har du klokkepotensialet til 7900GT, som nok er det beste blant PCI-E kort. Også har det en egen kjøleløsning fra Gainward, antagelig bedre enn originalkjøleren.

Lenke til kommentar

tror en større strømforsyning er å foretrekke ja! når man klokker setter man opp volten på bios og cpu, kanskje minne også dette vil kreve en god del mer watt, søk etter psu test eller noe sånt på google så finner du ut av det...

jeg fant ut at jeg med det samme oppsett som deg med e6400 klokka til 3,2 ghz og x1900xt ville trenge en strømforsyning på minimum 480 watt så tror nok det der kan bli litt smått hvis du har tenkt å klokke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...