RunarL Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Vi er to gutter på 17år som for noen uker siden startet en ungdomsbedrift. Til vår UB trenger vi en Webshop. En lærer anbefalte Mammut, han hadde programvaren vi trengte en lisens. Vi fikk nummeret til mammut, og fikk beskjed om at han kjende læreren vår. Vi snakket en hyggelig samtale med mammut og han sa at han kunne sende oss noen lisenskoder. Han oppga aldri at det kostet noe. Vi fikk programvaren og instalerte det. Vi hadde ikke registrert oss i Brreg, så vi kunne ikke gå med registrering med navn og slikt, men når vi installerte det måtte vi godta en avtale, sånn typisk mange sider. I dag fikk vi en inkasso varsel på programmet på over 5000kr, eller skolen fikk! Vi har ikke fått noe regnig før dette. Vi snakket med mammut igjen og han sa at vi hade sagt vi har bestilt et produkt som vi må betale for. Vi hadde godtatt avtalen når vi instalerte programmet, og han ville ikke gjøre noe med det. Vi har ikke programmet instalert på pcen engang skikkelig! Vi trodde siden skolen allerede hadde programmet så kostet det ingenting. Han i mammut sa at aldri at det kostet noe, ikke noe antydning engang. Han har satt vår skole som betaler fordi vi hadde sagt: Hei jeg heter :::::: og ringer fra :::::: skole. Vi holder på med noe som heter UB.......Osv. Må vi betale dette? Fins der noe lover mot dette siden vi er under 18 år? Kan vi gjøre noe som helst? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Om det er som du sier så må dere neppe betale et rødt øre,ville tatt en telefon til dem igjen og gitt beskjed om at de må trekke kravet eller ta dette rettens vei,be om å få se bestillinsbilaget (som de ikke har) og gjør obs på hvor gamle dere er. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Om det er som du sier så må dere neppe betale et rødt øre,ville tatt en telefon til dem igjen og gitt beskjed om at de må trekke kravet eller ta dette rettens vei,be om å få se bestillinsbilaget (som de ikke har) og gjør obs på hvor gamle dere er. 6963939[/snapback] Ja, vi tar en telefon etter helga, men når vi snakket med han så mente han at vi burde visst at det kostet noe, derfor sa han ikke at det kostet noe... Men sånn bestilingsbilag, vil de si underskrift, mail eller lignede? Uansett har vi bare snakket med han på telefon. Vi fikk aldri noe faktura eller noe lignede... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg tror at Mamut sliter litt i denne sammenhengen. Hvis skolen har lisens på programmet så har dere lov til å bruke det i skolesammenheng. Dere er uansett ikke i noen som helst posisjon hvor dere kan bestille varer i skolens navn, så her har Mamuts salgsperson dumma seg ut. Dere kan påklage inkassoen, hvis dere bestrider å ha bestilt noe så kan de ikke kreve inn pengene før dere er kommet til enighet. Siden Mamut står på sitt og nekter å frafalle kravet, så vil jeg anbefale å ta kontakt med forbrukerrådet eller forbrukerombudet. De vet i alle fall hvilke rettigheter dere har og hvilke regler som gjelder. Uansett så tror jeg at Mamut er bedre tjent med å være imøtekommende ovenfor dere, enn å kreve inn pengene med inkasso. Forøvrig så vil jeg legge til: IANAL, men jeg tror i alle fall at kravet fra Mamut er ugyldig. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Jeg tror at Mamut sliter litt i denne sammenhengen. Hvis skolen har lisens på programmet så har dere lov til å bruke det i skolesammenheng. Dere er uansett ikke i noen som helst posisjon hvor dere kan bestille varer i skolens navn, så her har Mamuts salgsperson dumma seg ut. Dere kan påklage inkassoen, hvis dere bestrider å ha bestilt noe så kan de ikke kreve inn pengene før dere er kommet til enighet. Siden Mamut står på sitt og nekter å frafalle kravet, så vil jeg anbefale å ta kontakt med forbrukerrådet eller forbrukerombudet. De vet i alle fall hvilke rettigheter dere har og hvilke regler som gjelder. Uansett så tror jeg at Mamut er bedre tjent med å være imøtekommende ovenfor dere, enn å kreve inn pengene med inkasso. Forøvrig så vil jeg legge til: IANAL, men jeg tror i alle fall at kravet fra Mamut er ugyldig. 6963960[/snapback] Jeg puster lettere ut nå. Jeg har aldri opplevd noe lignede før. Vi har ikke penger til å betale noe slikt. Jeg skal ringe mammut på mandag og høre hva de sier da, hvis ikke går jeg til forbrukerrådet å hører hva de har å si. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Uansett om dere må betale eller ikke så må Mamut ha sendt dere Inkassovarselet per papir. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Uansett om dere må betale eller ikke så må Mamut ha sendt dere Inkassovarselet per papir. 6968368[/snapback] Ja. Vi fikk regningen fra skolen i går, en lærer kom med regningen. Mammut visste at vi ringte fra skolen vår, fordi han kjente en lærer her. Han sendte så regningen til skolen vår og ikke til oss. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 ...Vi snakket en hyggelig samtale med mammut og han sa at han kunne sende oss noen lisenskoder. Vi hadde ikke registrert oss i Brreg, så vi kunne ikke gå med registrering med navn og slikt, men når vi installerte det måtte vi godta en avtale, sånn typisk mange sider. I dag fikk vi en inkasso varsel på programmet på over 5000kr, eller skolen fikk! Vi har ikke fått noe regnig før dette. Vi snakket med mammut igjen og han sa at vi hade sagt vi har bestilt et produkt som vi må betale for. Vi hadde godtatt avtalen når vi instalerte programmet, og han ville ikke gjøre noe med det. Vi har ikke programmet instalert på pcen engang skikkelig! Vi trodde siden skolen allerede hadde programmet så kostet det ingenting. ... Han har satt vår skole som betaler fordi vi hadde sagt: Hei jeg heter :::::: og ringer fra :::::: skole. Vi holder på med noe som heter UB.......Osv. Må vi betale dette? Fins der noe lover mot dette siden vi er under 18 år? Kan vi gjøre noe som helst? 6963922[/snapback] En muntlig kjøpsavtale er like bindende som en skriftlig. Og lisensiert software koster penger. Det er vel bare 2 måter å komme ut av det. Enten betale eller avinstallere softwaren fullstendig og returnere både denne og lisensene til Mamut. Først av alt må dere ta kontakt (skriftlig) med inkassofirmaet og fortelle at det er disens om kravet. Dette kan gjerne gjøres med brev til Mamut og kopi av brevet til inkassofirmaet. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Folk bør holde seg langt unna Mamut. Maken til møkkaselskap... Bedre blir det ikke av at sjefen i firmaet er en fyr som er leder av BSA Norge, en organisasjon som aktivt jobber for å knuse små bedrifter, bl.a. ved at de ønsker å innføre patenter på programvare o.l. BSA jobber aktivt for å hindre kreativitet og innovasjon. Lenke til kommentar
Nemi2003 Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Uansett så kan ikke dere holdes ansvarlig for noe av dette da dere er under 18 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå