Gå til innhold

Dolby Digital i spill? må man ha DD lydkort?


Anbefalte innlegg

Hører snakk om decoding av dolby digital i real-time når det gjelder spill. Det sier seg jo selv at i et spill kan ikke lyden være spilt inn i alle kanalen på forhånd..

 

Kan en digital surround forsterker gjøre dette? eller må man ha nytt lydkort.. Hvordan kobler man sammen lydkort og forsterker isåfall? kan man fortsatt bruke optiskcoax eller må man bruke multichannel analog?

 

Finnes det noen spill enda som støtter dolby digital? når kommer de? Doom III? :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: jonathan på 2002-11-01 22:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det går, det blir jo tamt å prøve å dekode 4,1 eller 5,1 lyd fra to kanals lyd (2,0)...

 

Har prøvd med en srs5200 eller noe sånt fra Harman Kardon, og lyden ble da svak bak og sterkere foran (koblet den til tv=et fett (to kanls lyd)). Skaff deg et 5,1 kort og kobl til stereoanlegget.

 

Tror, men skal ikke banne på det at det blir soroundmed EAX som de fleste spill støtter... UÆÆ, håper jeg ikke driter meg ut :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-01 22:09, skrev Admin'c:

Tror ikke det går, det blir jo tamt å prøve å dekode 4,1 eller 5,1 lyd fra to kanals lyd (2,0)...


 

Jeg tenker på dolby DIGITAL (ikke pro logic), da støtter jo spillene dette! Jeg lurer på om man da kan sende lyden rett ut av en s/pdif og inn i en dolby digital forsterker, eller om lyden må "gjøres" om til dolby digital (real-time encodingdecoding) så lyden da kan sendes til forsterkeren som et vanlig DD 5.1 lydspor

Lenke til kommentar

Satt akkurat å lurte på det samme.....

 

Må mann decode siganlet i pc'en? eller kan la oss si min Dolby Digital reciver decode signalet som kommer rett ut fra mitt sb live kort via s/pdif...? eller må mann ha et 5.1 lydkort?

 

Skjønnte dere hva vi/jeg lurer på?

 

Takker...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-01 21:59, skrev jonathan:

Kan en digital surround forsterker gjøre dette?


 

Nei. Du kan bruke DPL II, men en forsterker kan ikke gjøre et 2/4/6-kanals analogt "lydspor" til Dolby Digital.

 

Quote:


eller må man ha nytt lydkort.. Hvordan kobler man sammen lydkort og forsterker isåfall?


 

Hjelper ikke med nytt lydkort heller.

Du kobler 5.1-utgangene til 5.1-inngangene på forsterkeren, men du får ikke Dolby Digital.

 

Quote:


kan man fortsatt bruke optiskcoax eller må man bruke multichannel analog?


 

Nei. Ja.

 

Quote:


Finnes det noen spill enda som støtter dolby digital? når kommer de? Doom III? :smile:


 

Dolby har annonsert sanntids-etellerannet for spill, ja. Når det kommer, er vel litt bob bob.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-01 22:37, skrev arne12:

Så vidt jeg vet finnes det ikke spill med DD, men med A3D og EAX.

Dette er også så vidt jeg vet ikke støttet av noen forsterkere/recievere...


 

Du trenger ikke komponentspesifikk støtte, da lydkortet står for "miksingen".

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-01 22:30, skrev jonathan:

Jeg lurer på om man da kan sende lyden rett ut av en s/pdif og inn i en dolby digital forsterker,


 

Ja, men da må signalet være en DD-bitstrøm.

 

Quote:

eller om lyden må "gjøres" om til dolby digital (real-time encodingdecoding) så lyden da kan sendes til forsterkeren som et vanlig DD 5.1 lydspor


 

No go.

Lenke til kommentar

Stemmer. Jeg fant en promosak på Dolby sine sider, se:

http://www.dolby.com/press/pc_pr_0210_PCIn...Initiative.html

 

Quote:


Dolby Technologies in Gaming

Playing games with Dolby technologies is like stepping into the action, making the experience more lifelike, authentic, and involving. Blizzard Entertainment's Warcraft III, one of the best-selling PC games this year, features Dolby Surround technology. The recently released Unreal Tournament 2003 by Epic Games and America's Army, developed by the US military, both support stunning Dolby Digital 5.1 sound on PCs equipped with interactive Dolby Digital encoding. Dolby is working closely with game developers and publishers to bring more PC game titles out with Dolby Surround and Dolby Digital 5.1 encoding.


 

Dolby Surround er grovt sett et annet navn på Dolby Pro Logic. Jeg skal se om jeg finner noe mer matnyttig om de nevnte spillene. Jeg har UT2003 og America's Army.

Lenke til kommentar

Muligheten må jo være der siden jeg får ut DD når jeg spiller av DVD i Power DVD. Tror det da er recieveren min som dekoder signalet.

 

Det står på Dolby sine sider at i spill må lydkortet støøte DD dekoding, noe som mitt gjør, men det funker ikke likevel, får ikke noe option i American Army om å velge dette. Kan selvfølgelig være at det er spillet som ikke gjenkjenner lydkortet som et DD kort, ikke vet jeg.....

 

Skal imidlertid se om det virker i UT2003

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-02 01:22, skrev alfern:

Muligheten må jo være der siden jeg får ut DD når jeg spiller av DVD i Power DVD. Tror det da er recieveren min som dekoder signalet.


 

Ja, da får du en DD-bitstrøm ut fra kortet som recieveren dekoder.

 

Quote:


Det står på Dolby sine sider at i spill må lydkortet støøte DD dekoding, noe som mitt gjør, men det funker ikke likevel, får ikke noe option i American Army om å velge dette.


 

Kortet kan dekode en DD-bitstrøm fra media/filer som har dette, ergo støtter det DD-dekoding.

 

Edit: Bad quote

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-11-02 01:28 ]

Lenke til kommentar

Dolby Digital kommer da ikke til spill. DD er enkelt og greit konstant innspilt bitstream og lar seg ikke enkode eller får emulert signalet slik at spill-effekter kan brukes. Der har vi noe som heter Dolby Pro Logic 1 og 2 pluss Circle Surround. Den eneste måten å få et Dolby Digital signal ut av PC`en er å ha ett lydkort med med digital inn og utgang og så spille av en Dolby Digital kilde gjennom ett program som støtter dette og med s/pdif aktivert. I dag er det enkelt og greit innspilt film.

Lenke til kommentar

Les linken jeg postet lengre opp Vegard, og si hva du mener om det som står. Jeg synes det er litt rart.

 

Særlig dette avsnittet:

Quote:


The recently released Unreal Tournament 2003 by Epic Games and America's Army, developed by the US military, both support stunning Dolby Digital 5.1 sound on PCs equipped with interactive Dolby Digital encoding. Dolby is working closely with game developers and publishers to bring more PC game titles out with Dolby Surround and Dolby Digital 5.1 encoding.


 

Jeg begynner å lure på om det er implisitt at DD 5.1 kommer fra et ferdiginnspilt medium.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok tro at dette har med PR og gjøre.

 

Selv vil jeg tolke Dolby Digital 5.1 (som det stod i avsnittet) at det er 6 uavhengige kanaler som representerer hvert sitt lydspor. Digital mener jeg da er PR av den grunn at DVD med innspillt DD spor har fått enormt med bra mottakelse. Og da prøver dem å få det med inn spillverdenen.

 

Hvis det skal være slikt at Unreal Tournament 2003 kan produsere en Dolby Digital Bitstream (altså enkode) og så sende det ut via en digital kobling og så kunne bli dekodet av en dekoder.

 

Så vil den inneholde software`n som Dolby bruker får å spille inn lydspor i filmene. Er denne tilgjenngelig for prisen av ett spill? Nei.

 

Jeg selv får 5.1 lyd fra Unreal Tournament men det sendes analogt ut ifra lydkortet.

 

Det eneste lyd jeg har fått igjennom en PC som har blitt dekodet an en forsterker med dekoder. Er enkelt og greit PCM pulser og Dolby Digital innspillinger. Da kreves det digital forbindelse fra avspiller til lydkort og så digital fra lydkort til dekoder. Da er det enten film eller CD som står i skuffen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-02 01:56, skrev Vegard20:

Jeg vil nok tro at dette har med PR og gjøre.


 

Definitivt. :smile:

 

Men Dolby har et par patenter inne angående sanntids manipulering++ av DD-bitstrømmer. Jeg husker ikke dem ordrett, men jeg skal se om jeg finner dem.

 

Quote:


Selv vil jeg tolke Dolby Digital 5.1 (som det stod i avsnittet) at det er 6 uavhengige kanaler som representerer hvert sitt lydspor. Digital mener jeg da er PR av den grunn at DVD med innspillt DD spor har fått enormt med bra mottakelse. Og da prøver dem å få det med inn spillverdenen.


 

Meget mulig.

 

Quote:


Hvis det skal være slikt at Unreal Tournament 2003 kan produsere en Dolby Digital Bitstream (altså enkode) og så sende det ut via en digital kobling og så kunne bli dekodet av en dekoder.


Så vil den inneholde software`n som Dolby bruker får å spille inn lydspor i filmene. Er denne tilgjenngelig for prisen av ett spill? Nei.


 

Det er heller ikke mulig med dagens konsumentutstyr, etter hva jeg har forstått.

 

Quote:


Jeg selv får 5.1 lyd fra Unreal Tournament men det sendes analogt ut ifra lydkortet.


 

Ja, men det er ikke DD 5.1.

 

Quote:


Det eneste lyd jeg har fått igjennom en PC som har blitt dekodet an en forsterker med dekoder. Er enkelt og greit PCM pulser og Dolby Digital innspillinger. Da kreves det digital forbindelse fra avspiller til lydkort og så digital fra lydkort til dekoder. Da er det enten film eller CD som står i skuffen.


 

Nettopp.

Lenke til kommentar

Ble faktisk ett ganske interresant tema dette her. :smile:

 

Det du sier at enkodingen til DD ikke er mulig med det utstyret vi har er nok ganske rett Lars. Enkodingen til ett slikt signal ligger i både hardware og software og det er ingen av oss som har slik hardware.

 

Personlig tror jeg det tar lang tid før det blir implementert dekodere i forsterkere og lignende utstyr som skal dekode digitale signaler fra en PC. Produsnter vil ikke implemetere slikt når den lyden som befinner seg på spillskiver egentlig bare er dritten.

 

Og hvorfor kan det heller ikke komme med DTS? Det krever langt mindre komprimering og behandling enn Dolby Digital i enkodingen. Og det låter bedre!!!

 

Jeg kan jo nevne Morrowind, Max Payne og Soldier of Fortune 2 er tre spill jeg får 6 uavhengige kanaler ut ifra. Akkurat som Unreal Tournament. Og dette får jeg til med ett TerraTec DMX 6Fire 24/96. Snakker da om at all lyd blir dekodet av lydkortet og så sent analogt til forsterkeren.

 

Tror at ting ligger mer i EAX og A3D standarer enn noe Dolby enkoding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...