GolfBag Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Velger å slenge inn en liten link med mye nyttig informasjon: http://www.tu.no/tema/Varmepumper/ Så at noen av dere diskuterte subsidier av vann/vann-varmepumper og pellets. Dette er ikke gjort for å hjelpe folk flest gjennom vinteren men rett og slett for å sørge for at vi har nok energi her i landet. Reduksjon i forbruket som ikke går ut over livskvaliteten er til det beste for alle. Vann/vann har så lang tid for "return of investment" at det derfor er nødvendig å subsidiere for at folk i det hele tatt skal se på denne løsningnen, den er mye mer effektiv enn luft/luft men er en særdeles dyr investering. Lenke til kommentar
Monna Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Har lest tråden, og fant mye bra informasjon her - velger derfor å ta den opp igjen... Står på nippen til å kjøpe varmepumpe nå, men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe. Bor i en rekkehusleilighet over 2 etasjer. Jeg bor i midten, så jeg har kun 2 yttervegger. Leiligheta er på 90 kvadrat. Forbruket mitt er vel ca litt under 20.000 kw/h i året. Varmepumpa skal stå i 2. etasje (der stua og kjøkkenet er), men skal plassere pumpa slik at den blåser ned i 1. etasje. Nede i 1. etasje har jeg varmekabler, og de må stå på "lunk" hele tiden slik at det ikke blir isende kaldt. Har fått tilbud på flere Panasonic pumper på 4 og 5 kW der prisen ligger fra 15.300 - 16.700 (modellene CE7 og 9GKE). Har pratet med noen som mener at Panasonic ikke er ei bra pumpe, mens andre sier at de er helt OK. Blir helt forvirret i denne jungelen av pumper... Har ringt litt rundt og hørt på andre pumper - Daikin til ca 15.000 og Thoshiba til ca 20.000. Noen sier at Thoshiba er gode pumper, men den blir jo en del dyrere... Hva skal jeg velge? Noen som har erfaringer fra sine pumper som de vil dele med oss andre? Kan ellers opplyse at jeg bor i kystklima i Troms, så vi er ikke plaget med spesielle kalde vintre. Sjelden vi har lavere temperaturer enn minus 10, men det skjer... Vil ha pumpe for jeg vil ha en bedre varme og en jevnere temperatur. Bruker i dag oljeovn, og der klarer jeg ikke å regulere temperaturen slik at den blir behagelig. Ender som regel med at det blir alt for varmt... eller så blir det for kaldt... Lenke til kommentar
ckkj Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 hei jegmå bare få si at det som bør være det største pungtet man må se etter når man skal kjøpe varmepumpe er hva du får ut av en pumpe... Det er jo greit det med "cop" verdier osv... men man må regne med at det er ved +7 grader utetemp... Jeg har lest masse på nettet at toshiba å panasonic osv er bra pumper? hvorfor det? for de generere varme? det gjør alle pumpene.... Min mening er at pumpen skal vare lengst mulig å holde en javn temperatur i huset... med det merer jeg at pumpa kan gå nesten hele døgnet.... For at en varmepumpe (kuldeanlegg) skal vare lengst mulig så skal (trykkgassen) altså den temperaturen som går inn i innedelen være så lav som mulig... Det harnoe med olje smøringa i kompressoren å gjøre... Jo høyere gass temperatur anlegget har jo mindre smøre egenskaper på olja... samma hva slags pumpe...( finnes ikke oljer som tåler over 95 grader... uten om amonjakk...) Så det gunsigste er at hvis pumpa går med så lik temp ut av utblåsing som du ønsker i rommet å at pumpa går nesten hele tiden, da er det mest lønsomt... Da går pumpa ikke på 50% kapasitet engang... rundt 500w... har vært borti masse pumper som har høye temperaturer oppimot 80 grader... ikke så farlig, men litt for høyt alikevell... pumpa mi ligger på en 70 grader som er en fiin temperatur...( da går den på 100%). Det er en optimal temperatur for kompressor å olje i anlegget. jeg kjører daikin her hjemme, er utmerket valg av pumpe... selv om alt annet fungerer... daikin legverer lave temperaturer, men klarer lievell å holde stabil temp i huset mitt... Men det finnes utallige meninger om dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå