leifeinar Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 kjøpt meg leilighet i tromsø, der var det hverken panel ovn eller ved ovn. så jeg må finne på noe lurt.... tenkte litt på alternativene. er jo kos med vedovn. men er utroli enkelt med varmepumpe. men har ikke peiling på hvilken? noen som har forslag? økonomisk blir det mer eller mindre det samme ny vedovn 8-10K 4 favn ved ca 6K. får vel en ganske fet varmepumpe for 16K......? Lenke til kommentar
SCV Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) har du en skau og høgge ved fra er det vell vedovn som er det billigeste og beste alternativet med litt ekstra jobbing om sommeren, høgge ved og slikt, men og kjøpe ved da går det vell opp i opp. Varmepumpe er fryktlig greit og enkelt, bere sette den på en viss temp så etter en stund så er hele huset så og si varmt. Men igjen så er varmepumpene her i huset rimlig crappy eller så er bare huset kronglete og vrient og det er også temmelig dårlig isolert dog det blir varme men i en leilighet som antaglivis ikke er like stort som et hus er sikkert ikke varmepumpe noe bomkjøp. Endret 29. september 2006 av SCV Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 må nok kjøpe ved ja... er ei stor leilighet. 136 kvadrat. to etg. men er ganske åpen løsning. så at toshiba hadde ei varmepumpe med 2 inne enheter. hadde vært kjekt det siden man har 2 etg noen som har ei varmepumpe og anbefale? som bare er best? Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Hvis du må betale full pris for ved, og ikke har mulighet for å hogge selv, vil varmepumpe være det billigste alternativet. En moderne pumpe fungerer helt greit ned til -15 grader med god effekt, og ned til -20 med litt dårligere effekt. Du må sannsyligvis supplere litt med strømfyring på de kaldeste dagene. En bieffekt av varmepumpen er jo aircondition om sommeren, men dere er kanskje ikke bortskjemt med varme dager i Tromsø ? Endret 29. september 2006 av Signatur Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg har selv en Toshiba pumpe og er veldig fornøyd med den. Betalte 16K med montering. En med 2 innedeler blir endel dyrere, ihvertfall over 20K på de jeg har sett. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 hvordan er lydnivået da, sitter og ser på toshiba jeg og.... kan vel kanskje kjøpe sånn varmeflytter? istedet fro 2 inne enheter hva med det elektriske? ser de skriver "med montering uten det elektriske" Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 hvordan er lydnivået da, sitter og ser på toshiba jeg og.... kan vel kanskje kjøpe sånn varmeflytter? istedet fro 2 inne enheter hva med det elektriske? ser de skriver "med montering uten det elektriske" 6964134[/snapback] Det elektriske er kun 1 stk jordet kontakt ved inne enheten, men med de strømprisene som er spådd så er det nok billigere å fyre i ovnen med sofaen og spisestuen til vinteren er over. Så kan du til sommeren gå på sosialen og si at du ikke har møbler. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Det elektriske er bare at du må ha en stikkontakt i nærheten av innedelen, helst jordet, men det har ikke jeg. Støynivået på innedelen er behagelig lavt. Høres ut som en vanlig gulvvifte. Utedelen hører jeg ikke noe til, da et lett sus fra E6'en overdøver denne, men jeg ville nok ikke plassert den rett utenfor et soverromsvindu, hvis det ellers er helt stille i nabolaget. Over 130kvm er en stor leilighet. Hør med selgeren hva han mener, men det kan hende at en 16.000 kroner pumpe blir litt i minste laget for deg. Endret 29. september 2006 av Signatur Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 men er det kommet subsidier til varmepumper? luft til luft? hørte noen rykter.... skal se hva de sier, er jo ca bare 90 kvaderat når man trekker fra fire soverom bad, gang vaskerom...sån ca ihvertfall. er visst ei sånn energi gesparer leilighet, er varmegjennvinnigs annlegg også. men at det er stort gir desto større grunn til og tenke grundig gjennom oppvarming men får jeg sponsa litt av staten hvis jeg søker? Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Nei, desverre. Luft-til luft varmepumpe blir ikke sponset denne gangen. Kun vann-til luft og vann-til vann pumper og disse koster fra 60.000 og oppover. Pelletskamin derimot vil bli sponset. Å fyre med pellets koster ca 50-60 øre per kWt hvis du får det levert hjemme hos deg, og rundt 40 øre hvis du har muligheten til hente selv med tilhenger. Forusatt at pellets er tilgjengelig i ditt område så er dette en bedre løsning enn vedovn, da den blant annet kan termostatstyres, men jeg mener at luft-til luft varmepumpe både er litt billigere og enklere i lengden. Edit : Jeg tittet litt på meteorologiske data for tromsø, og det ser ut som temperaturen aldri faller noe særlig under -15grader i løpet av vinteren. Med andre ord, perfekt for varmepumpe. Endret 30. september 2006 av Signatur Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Nei, desverre. Luft-til luft varmepumpe blir ikke sponset denne gangen. Kun vann-til luft og vann-til vann pumper og disse koster fra 60.000 og oppover. Pelletskamin derimot vil bli sponset. Å fyre med pellets koster ca 50-60 øre per kWt hvis du får det levert hjemme hos deg, og rundt 40 øre hvis du har muligheten til hente selv med tilhenger. Forusatt at pellets er tilgjengelig i ditt område så er dette en bedre løsning enn vedovn, da den blant annet kan termostatstyres, men jeg mener at luft-til luft varmepumpe både er litt billigere og enklere i lengden. Edit : Jeg tittet litt på meteorologiske data for tromsø, og det ser ut som temperaturen aldri faller noe særlig under -15grader i løpet av vinteren. Med andre ord, perfekt for varmepumpe. 6969668[/snapback] Må bare få sagt det en gang til, makan til feilslått politikk. Hvis du har råd til å kjøpe vann til luft varmepumpe så er du IKKE i den gruppen folk som ikke har råd til å betale strømregningen til vintern, så hvorfor sponses disse? Jeg har ingen problem med å betale strømmen om den blir 10 x så dyr, men det gjør meg usannsynlig forbannet å se på den dustepolitikken uansett. Det er jo lagt opp til at du må investere for å spare. Det er jo folkene som ikke har råd til å investere som virkelig trenger å spare. Endret 30. september 2006 av raptorse Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 har bodd her noen år før, og kan ikke huske at det har vært noen periopder med under 10 grader. enkelte dager med 12 minus og sånn, ligger sånn rundt minus 3-7 men viktigste her er jo at man må fyre hele året. varme vår og høst dager finnes ikke. og sommeren skal ikke nevnes en gang skal bort til de som selger toshiba pumper på mandag og høre.. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Må bare få sagt det en gang til, makan til feilslått politikk. Hvis du har råd til å kjøpe vann til luft varmepumpe så er du IKKE i den gruppen folk som ikke har råd til å betale strømregningen til vintern, så hvorfor sponses disse? Jeg har ingen problem med å betale strømmen om den blir 10 x så dyr, men det gjør meg usannsynlig forbannet å se på den dustepolitikken uansett. Det er jo lagt opp til at du må investere for å spare. Det er jo folkene som ikke har råd til å investere som virkelig trenger å spare. dette er politikere i et nøtteskall...... de viser at de gjør et tiltak, men i bunn og grunn gjør de ikke det. som du sier hvem i allverden hiver seg rundt og legge vann varme.... til 60K bare for at strømmen går opp? hjelper jo ikke akkurat med 5K insubsidier ved og støtte pellets, sysselsetter de jo folk for og skaffe pellets. tror ikke staten er interesert i og spare strøm, de tjener rett og slett for godt på det. jo mere strøm vi bruker jo bedre for de. gasskraft også. mere strøm blir produsert ergo mere inntekt til staten. hadde staten hatt interesse for det hadde de fått ned strømm forbruk for lenge siden ved enkle tilltak. 1. informasjons kampajer på tv hadde funka som bare det. 2. pengene som det skal bygges gasskraftverk av kunner rett og slett blitt brukt til subsidier. 5000 kr per varmepumpe til 1 mill hus stander gir 5miliard noe som er mindre enn gasskraftverket koster. dette hadde umiddelbart gort slutt på kraftkrisen, men det er ikke interesse for dette for da tjener ingen penger Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Nå er jeg ikke noe ekspert, men så vidt jeg vet så er varmepumpe bare hensiktsmessig hvis temperaturen ute ligge på et visst nivå. Dersom det blir iskaldt ute tror jeg heller ikke at den ene og alene vil gi nok varme til at du ikke fryser ræva av deg. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Må bare få sagt det en gang til, makan til feilslått politikk.2. pengene som det skal bygges gasskraftverk av kunner rett og slett blitt brukt til subsidier. 5000 kr per varmepumpe til 1 mill hus stander gir 5miliard noe som er mindre enn gasskraftverket koster. dette hadde umiddelbart gort slutt på kraftkrisen, men det er ikke interesse for dette for da tjener ingen penger 6970289[/snapback] Makan til svada, gasskraftverk blir bygd uansett, (bygges de ikke her, så bygges de i tyskland eller england og gassen blir eksportert dit, bedre at de bygges her, så kan gassen og kraften genereres i norge, ja, STATkraft bygger gasskraftverk i tyskland, for der forurenser de ikke) Luft til luft varmepumpe til 15-16K har du 2 etasjer, så sjekk om du kan sette uttaket rett foran trappa som går opp, er du heldig og dette går, så kan dette være nok til at du får jevn fordeling over hele huset. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Luft-til-luft-varmepumper kan riktignok levere bra nok effekt til å holde huset varmt ned mot 20 minus, men da er virkningsgraden lav. Den bruker altså mye strøm i forhold til levert varme. Det er dog uansett bedre for miljøet, selv om man kanskje ikke sparer så mange kroner i det lange løp. For å tjene mye på luft-til-luft-pumpe kan man ikke bo på Østlandet eller nord for Trondheim. Fant en fin test av varmepumper på nett da jeg hadde miljøteknikk ved NTNU i vår, men orker ikke lete frem adressen. Google er din venn. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Har fyrt med en Mitsubishi pumpe med to innedeler i tre sesonger nå, og nå har den streiket. Leverandøren er en kjeltring som har gått konkurs/blitt tvangsoppløst ørten ganger, så der er det lite å hente. Disse pumpene solgte så bra at produsenten ikke har greid å forsyne ettermarkedet med reservedeler, og feilsøking er vanskelig å gjøre på annen måte enn å bytte et kretskort her og et kretskort der - noe som er problematisk når tilgangen på reservedeler er omtrent null. Chassiet på utedelen har forresten ganske kraftig rustangrep etter bare tre år. Derfor har jeg nå bestilt en Toshiba RAS M18 med to innedeler på 8.7 KW. Denne har en varmefaktor ved -7 grader som er like god som den gamle pumpa mi ved +7...jeg har hatt anledning til å se en nyinstallert pumpe i drift, og den var utrolig støysvak i forhold til den gamle. For å tjene mye på luft-til-luft-pumpe kan man ikke bo på Østlandet eller nord for Trondheim.Dette er nok i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Så lenge dagens pumper gir godt over 2.5 i varmefaktor ved -10 grader og enkelte klarer bortimot 2 ved -20 sier det seg selv at at det er mye å spare om man bytter ut elektrisk oppvarming med pumpe. Husk at informasjon som er bare noen få år gammel vil være lite relevant i dag da pumpene er blitt mer effektive. Den gamle Mitsubishi-pumpa mi leverte ikke mye varme ved -10 grader, mens de fleste av dagens pumper fungerer flott ved slik temperatur. Det har til dels sammenheng med at kjølemediet som benyttes er R410A mot den mindre effektive R22-gassen som ble brukt tidligere, men også at pumpene er blitt mer effektive (bl.a. inverterteknologien). Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Bumping av gammel tråd her...men nå er den nye Toshiba-pumpen kommet på plass, og den byr på en ny verden når det gjelder oppvarming og støy. Oppvarmingen er mye mer effektiv, og den er så stillegående at jeg kan sitte like ved innedelen uten å bli plaget av støy under normal drift. Den gamle Mitshubishi`en var plagsom i så måte selv om man satte seg så langt unna som mulig i stua... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Dette er nok i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Så lenge dagens pumper gir godt over 2.5 i varmefaktor ved -10 grader og enkelte klarer bortimot 2 ved -20 sier det seg selv at at det er mye å spare om man bytter ut elektrisk oppvarming med pumpe. 7479445[/snapback] Nå må man jo også ta med i regnestykket at en slik varmepumpe ikke er gratis heller da. Så man må jo eventuelt regne seg frem til hvor lang tid det må gå før man har klart å tjene inn igjen pengene. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Om man bytter ut ren elektrisk oppvarming i en bolig med luft/luft-pumpe går inntjeningen ganske raskt. Om man derimot fyrer med andre energikilder vil bildet kunne bli ganske annerledes. For min egen del er det en smule nyansert; jeg sparer nok ikke så veldig mye i og med at jeg kan ta ut ved gratis fra skog. Men som travel småbarnsfar med en sverm baller i luften får jeg ganske enkelt ikke tid. Videre leier jeg ut en sokkelleilighet hvor strømmen er inkludert i leia. Før varmepumpeinstallasjonen stod det en 2KW ovn på konstant i fyringssesongen i leiligheten, mens varmepumpa ligger mye mellom 500-700 watt avlest på effektmåler. Og da holder en varmen i sokkelleiligheten samt mesteparten av hovedetasjen. Altså en liten besparelse i tillegg til at jeg slipper å slite hjem ved på fritiden jeg ikke har. En varmepumpe er ikke gratis, nei. Men det er jo ikke en vedovn heller. De flest monterer vel ovner mellom 7-15.000 kroner tenker jeg. Pelletskaminer er heller ikke gratis. Ei heller oljekaminer. Det som er rimeligst i anskaffelse er nok elektrisk oppvarming, men da vil man få andre "avdrag" å betale på i fremtiden. For ikke å snakke om at man til enhver tid er prisgitt svingningene i strømprisen. Jeg mener at det beste er å ha mulighet for å flere energikilder slik at man kan velge det som er gunstigst til enhver tid. Selv har jeg valgt å installere en anstendig vedovn samt et skikkelig varmepumpeanlegg. Det gir i hvertfall god komfort samt "plan B" om strømmen skulle gå. Endret 21. desember 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå