Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av uten forvarsel - gått varm?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en HP Pavilion dv1045. Pentium 1,4 ghz og 512 RAM. Denne er 1,5 år gammel og har fungert relativt greit denne tiden. De første ukene var jeg plaget med at maskinen skrudde seg av (helt av) uten forvarsel når jeg fex surfet. En hyggelig hjelper her på forumet anbefalte meg å oppgradere BIOS, noe jeg gjorde og som hjalp.

Men nå er problemet tilbake. Uten at jeg har gjort noe spes med maskinen siden sist. Kjenner at PCn blir ganske varm etter en stund og så skrur den seg av. Trenger forøvrig ikke ha brukt maskinen spesielt lenge. Irriterende da man risikerer å miste arbeid man har gjort. Har oppgradert BIOS igjen, men får se om det hjelper. Kan det være noe annet? Og hvordan sjekker jeg tempen for å se om den rett og slett går for varm? Hva kan jeg evt gjøre med en for varm pc? Skifte kjølepasta?

Mvh

Knut-Helge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har en HP Pavilion dv1045. Pentium 1,4 ghz og 512 RAM. Denne er 1,5 år gammel og har fungert relativt greit denne tiden. De første ukene var jeg plaget med at maskinen skrudde seg av (helt av) uten forvarsel når jeg fex surfet. En hyggelig hjelper her på forumet anbefalte meg å oppgradere BIOS, noe jeg gjorde og som hjalp.

Men nå er problemet tilbake. Uten at jeg har gjort noe spes med maskinen siden sist. Kjenner at PCn blir ganske varm etter en stund og så skrur den seg av. Trenger forøvrig ikke ha brukt maskinen spesielt lenge. Irriterende da man risikerer å miste arbeid man har gjort. Har oppgradert BIOS igjen, men får se om det hjelper. Kan det være noe annet? Og hvordan sjekker jeg tempen for å se om den rett og slett går for varm? Hva kan jeg evt gjøre med en for varm pc? Skifte kjølepasta?

Mvh

Knut-Helge

6963260[/snapback]

Du kan jo åpne døra til kabinettet å sjekke at alle viftene går slik dem skal (skjermkort, cpu spesiellt) Mye støv i viftene kanskje?

Evt gå inn i BIOS å velge en overvåkningsmeny (ofte kallt PC-health) for å sjekke cpu temp.

Vil tro at du kommer deg inn i bios ved å trykke kontinuerlig på DEL-knappen under oppstart av maskinen.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor lang tid det går. Men det kan virke som om det er når maskinen har fått sjansen til å bli varm. Men det rare er at jeg kan skru maskinen på igjen med en gang etter den har skrudd seg av og så kan jeg bruke den uten at jeg gir den tid til å kjøle seg ned. Etter en stund så kan det være at den skrur seg av igjen. Men det er ikke sånn at jeg kan stille klokka etter når skjermen blir svart..

PS: når jeg kjenner på kontaktene i det hjørnet av maskinen som er varmest kjennes disse forholdsvis varme. Uten at viftene går. Dette er min fars maskin så jeg har egentlig ikke fulgt med om viftene i det hele tatt går. Skal spørre han nærmere om dette. Kan vel tenkes at mekanismen som starter viftene er defekt slik at maskinen overopphetes og av den grunn går svart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...