Gå til innhold

Hvordan lage undertekster?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne tekstet noen hjemmevideoer med mye snakking, og så lurer jeg på hvilke programmer som finnes til slike ting?

Hvordan fungerer de?

Hvordan går jeg frem (A-Å)?

Hvordan brenner jeg en dvd etterpå med tekstingene? (Hvilket program brukes til det?)

Det var kanskje mange spørsmål på en gang, men jeg håper det er noen som har peiling og som kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje at eg nokon gong har laga undertekstar, men vil tru at ein skriv inn teksten, og spesifiserer eit startpunkt og sluttpunkt for kvar den skal visast. Subtitle Workshop er eit gratisprogram som skal vere ganske greit for å lage og redigere undertekstar, og nokre DVD-authoring-program har mogelegheit for å lage det. Kva brenneprogram har du? Det er lista opp ei rekkje undertekstformat som Subtitle Workshop støtter, so om du har eit av programma som er nemnt der, kan du sikkert berre importere undertekstane du lager.

Lenke til kommentar

Subtitle Workshop har jeg prøvd å lage med. Jeg får det til, men hva gjør jeg med tekstfilen etterpå?

Hva er DVD-authoring?

(Brenneprogrammet jeg har er forresten Sonic RecordNow Deluxe! Men der er det ingen sånne funksjoner...)

Finnes det ikke ett program som gjør "alt"?

(Altså videoredigering med undertekst-funksjon og så brenne til dvd...)

Lenke til kommentar

Tekstfila må brukast i eit anna program, som lager DVDen. DVD-authoring er det å lage ein DVD, med menyar osb. Kan godt vere det finst slike alt-i-eitt-program, men eg veit ikkje om nokon.

Subtitle Workshop kunne laga filer for både Adobe Encore og Ulead DVD Workshop såg eg. Begge desse er tilgjengeleg som 30-dagers demoversjonar, frå Adobe.com og Ulead.com, so du kan jo prøve dei.

Lenke til kommentar

Alt etter bruk, kan du også muxe en SSA (hvis du skal ha med typesetting eller effekter), SRT, eller et annet støttet format i en MKV eller OGM-container.

Dette gjøres så simpelt at du bruker en MKV-muxer (eller OGM-muxer) og blander sammen de to filene.

Ellers kan man jo alltids hardsubbe.

Dette vil dog kreve et ordentlig program som jeg ikke har satt meg i, eller f.eks VSFilter og VirtualDub (evt. VirtualDubMod).

Da vil dine undertittler være i filmen, basta.

For program for å lage undertittler anbefaler jeg egentlig ikke Subtitlers Workshop, takket være at det programmet har gitt meg smerte før med ting som f.eks at den lagrer en tilpasset fil for FPS-forskjeller, selv om det i SSA-formatet ikke har noe å si.

Noe som gjorde at etter to minutter begynte man allerede å merke noen sekunders feil.

For dine krav, ville jeg enten brukt en original (Sub Station Alpha) eller programmet jeg bruker nå, simpelten fordi det er kosligere (Aegisub).

Hvis du skal gå proffesjonelt løs ville jeg også testet litt med typesetting, dog det er bare hvis du skal bruke den på PC.

Skal du ha det i DVD-format så tapte du meg, for jeg har generelt bare brukt MKV i nyere tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...