Gå til innhold

Den store P5W DHD tråden


Klingon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg skal inn i bios og trykker på del, så kommer det opp en ny side der det bla. står at jeg har pc2-5300. Dette er feil for jeg har pc2-6400. Er det noe sted jeg kan fikse dette?

7048662[/snapback]

Du må sette manuell innstilling av RAM-hastighet i BIOS. Og det har også litt med busshastigheten på CPU.

7048732[/snapback]

Kunne du forklart nøyaktig hvor jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Lite spørsmål på siden..

 

Jeg kjører for tiden med hva jeg -tror- er første utgave av BIOSen, er det noe ytelsemessig poeng i å flashe om til en nyere?  PC-en er fjellsolid, det heter jo at man ikke skal knote med BIOS jo mindre den er ødelagt.. :)

7048715[/snapback]

 

If it aint broken don't fix it ;)

 

Hvis du er fornøyd med ytelses og stabiliteten med maskinen din så er det jo det som teller!

Lenke til kommentar
Fant ikke noe der, noen som hadde giddet å sett hvor det var eller forklart det?

7056125[/snapback]

 

Du går inn i BIOS, og leter deg frem til noe som heter "Jumperfree Configuration", og går inn der. Deretter stiller du RAM frequenzy til 800MHz. På samme siden bør du også stille DRAM voltage til 2.10v.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har nå fått mitt P5W DHD kort...

 

Jeg har 2 stk 250GB disker jeg skal sette i RAID 0 tenkte jeg. Men jeg har delte meninger ang. EZ backup opplegget... Er det egentlig noe bra? Ytelses tap? Regnes det som software RAID? Finnes det i så fall hardware RAID på hovedkortet?

Lenke til kommentar
Hei

 

Har nå fått mitt P5W DHD kort...

 

Jeg har 2 stk 250GB disker jeg skal sette i RAID 0 tenkte jeg. Men jeg har delte meninger ang. EZ backup opplegget... Er det egentlig noe bra? Ytelses tap? Regnes det som software RAID? Finnes det i så fall hardware RAID på hovedkortet?

7060563[/snapback]

 

Kjører mine to Samsung disker i RAID 0 på EZ-RAID, fungerer bra sålangt. Gjorde en liten feil til og begynne med, slik at jeg kjørte JBOD istedenfor RAID 0. Det som du må passe på, (for å unngå samme feilen som jeg gjorde) er å stille inn jumperen skikkelig. Default er det to blå jumpere stilt inn slik: |:| . Det du må gjøre er å ta vekk den som står til høyre, slik at det blir seendes slik ut: |:: . Ang. ytelse er den slettes ikke verst, ligger på ca 90 MB/s (peak på 110), målt med HDTach.

Forresten, jeg tror ikke det er noe hardware RAID på P5W DH. EZ-RAID er vel det nærmeste du kommer isåfall, i.o.m det ikke kreves drivere for å kjøre RAID.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Hei

 

Nå har jeg satt opp RAID på mitt p5w dhd kort... Har brukt intel matrix storage manager RAID tingen til det.(ICH7R wRAID5)

 

Har strippa 2x250 samsung(RAID0).

 

Men når jeg skal velge hvilken harddisk jeg skal installere Windows på så kommer det opp at systemet ikke har funnet noen harddisk. Trykk F3 for å avslutte står det da....

 

Har jo ingen diskett eller noe for å bruke ved å trykke F6 under oppstarten av installasjonen...

 

Noen som har peiling og kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Hei

 

Nå har jeg satt opp RAID på mitt p5w dhd kort... Har brukt intel matrix storage manager RAID tingen til det.(ICH7R wRAID5)

 

Har strippa 2x250 samsung(RAID0).

 

Men når jeg skal velge hvilken harddisk jeg skal installere Windows på så kommer det opp at systemet ikke har funnet noen harddisk. Trykk F3 for å avslutte står det da....

 

Har jo ingen diskett eller noe for å bruke ved å trykke F6 under oppstarten av installasjonen...

 

Noen som har peiling og kan hjelpe?

7064662[/snapback]

 

Det står beskrevet i hovedkort manualen, etter hva jeg husker tror jeg at man skal putte inni en diskett, og så "lager" BIOS'en RAID drivere som den legger inn på disketten. Du får rett og slett bare lese deg fram ;).

Lenke til kommentar
Hei

 

Nå har jeg satt opp RAID på mitt p5w dhd kort... Har brukt intel matrix storage manager RAID tingen til det.(ICH7R wRAID5)

 

Har strippa 2x250 samsung(RAID0).

 

Men når jeg skal velge hvilken harddisk jeg skal installere Windows på så kommer det opp at systemet ikke har funnet noen harddisk. Trykk F3 for å avslutte står det da....

 

Har jo ingen diskett eller noe for å bruke ved å trykke F6 under oppstarten av installasjonen...

 

Noen som har peiling og kan hjelpe?

7064662[/snapback]

 

Det står beskrevet i hovedkort manualen, etter hva jeg husker tror jeg at man skal putte inni en diskett, og så "lager" BIOS'en RAID drivere som den legger inn på disketten. Du får rett og slett bare lese deg fram ;).

7064694[/snapback]

 

Tusen takk for tipset!

 

Sitter nå å sliter med litt floppy problemer, men det er jo slik gode gamle floppy's er :(

 

Får se om det ordner seg nå da?

 

Ser det er en annen her som har opplevd at POST er veldig treig 1 minutt elns.. Noen her som vet hvordan man fikser problemet?

Lenke til kommentar
Til iceman22 og skirty:

 

Les litt i tråden og sjekk Asus tråden på XS for svar på spørsmålene deres.

7065848[/snapback]

Tusen takk :)

 

Nå sitter jeg her med maskina oppe å går :) Fjernkontroll er kult :) <3

 

Eneste negative jeg med maskinen er at den kaldstarter når den skal restarte... Vet ikke hvorfor jeg synes det er irriterende, men synes bare det... Finnes det en løsning på det?

Lenke til kommentar
Til iceman22 og skirty:

 

Les litt i tråden og sjekk Asus tråden på XS for svar på spørsmålene deres.

7065848[/snapback]

Tusen takk :)

 

Nå sitter jeg her med maskina oppe å går :) Fjernkontroll er kult :) <3

 

Eneste negative jeg med maskinen er at den kaldstarter når den skal restarte... Vet ikke hvorfor jeg synes det er irriterende, men synes bare det... Finnes det en løsning på det?

7068216[/snapback]

 

Nei det er per design av ASUS på P5WDHD, grunnet sikkerheten rundt feilet OC. Kan godt være de kommer med en oppdatert bios versjon i fremtiden hvor du kan velge å bruke dette eller ei, hvem vet. Det plager ikke meg :)

Lenke til kommentar

Jeg har et rimelig stort problem. Flashet mitt P5W fra 1305 til 1407 med ASUSUpdate fra windows, det sto at flash var vellykket og jeg måtte reboote.

 

Etter reboot får jeg ikke bilde på skjermen, og den lille lampen på kabinettet som viser system/harddisk-aktivitet lyser heller ikke, så det tyder på at flash gikk ad undas. Prøvde å boote med support-CD som det står i manualen, det virket heller ikke (som forventet). Prøvde også å legge P5WDH.ROM fra support cden på en usb flash disk, satte denne i maskinen og bootet opp, fortsatt ingenting.

 

Bare for å teste, gjorde jeg som det står i manualen for clear CMOS (RTC ram)- ut med batteri og skifte jumper 5-10 sekunder og reverse, system starter heller ikke nå.

 

Er det noe jeg kan ha gjort feil mtp at CrashFree greia til Asus skulle ha virket? Er det noe annet jeg kan prøve?

 

I verste fall må jeg vel bestille ny bios-brikke fra asus, som sikkert kommer til å ta år og dag? Kan vedde på de ikke sender før mandag ...

Lenke til kommentar
Så hvem av disse her skal jeg stole på?

 

tempqw1.th.jpg

 

PS: Bios viser det samme som Ai booster.

7068662[/snapback]

 

Det er intel thermal analysis tool som gir korrekte avlesninger både på temp og MHz. Den benytter temp. sensorene inni coren, asus har kun eksterne som gir feil temp avlesning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...