Gå til innhold

Den store P5W DHD tråden

Klingon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har en wd caviar 200gb sata og 1 stk 300gb ide maxtor og 1stk 160gb ide maxtor.

7702056[/snapback]

OK, gå in på Bios og trykk Enter der det står Not detected på Main.

Når du har trykket enter så bytter du til [Not Installed] , slik gjør du på Primary IDE master, Primary IDE Slave, Third IDE master og Third IDE Slave.

Ifølge ditt oppsett så tror jeg det kun er nøvendelig på Third IDE master og Third IDE Slave.

Lenke til kommentar
Har ett "ørlite" problem her...

Får ikke bootet pcen, den slo seg plutselig av og når jeg slår den på så får jeg bare ett langt pip etterfulgt av tre korte. Stod ikke en dritt om dette i manualen så etter å ha satt meg på serveren min og googla litt fant jeg fram til dette:

1 long, 3 short = Conventional/Extended memory failure

http://www.computerhope.com/beep.htm#04

Er det RAMen som har tatt kvelden tro?

7567092[/snapback]

Har ennå ikke funnet ut av dette, noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har ett "ørlite" problem her...

Får ikke bootet pcen, den slo seg plutselig av og når jeg slår den på så får jeg bare ett langt pip etterfulgt av tre korte. Stod ikke en dritt om dette i manualen så etter å ha satt meg på serveren min og googla litt fant jeg fram til dette:

1 long, 3 short = Conventional/Extended memory failure

http://www.computerhope.com/beep.htm#04

Er det RAMen som har tatt kvelden tro?

7567092[/snapback]

Har ennå ikke funnet ut av dette, noen som kan hjelpe??

7721000[/snapback]

Og du har reset'a Bios? Satt på original kjøler? (mao.. satt alt tilbake til "standard").

Dersom ikke... gjør det nå.. :)

Har du gjort dette.. og det "piper" fremdeles, har du kun ett alternativ.. og det er å bytte/teste komponenter.

Det er selvsagt vanskelig dersom du ikke (som meg) har flere system (og deler) å plukke fra.

Du har jo en klar indikasjon på at RAM'en ikke fungerer (beep-code).. så da må du faktisk få tak i en annen RAM-brikke og sjekke ut dette (som første tiltak).

PS.

Har du sittet uten "god-PC'n" i 3 uker forresten?

:(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ja det har jeg faktisk, sitter med en 500MHz P3 med 2mb skjermkort av no ATi slag...

Har ikke satt på orginal kjøler, men burde det ha noe å si da? Har prøvd brikkene hver for seg, men det hjalp ikke stort. Har selvfølgelig tatt en liten reset på bios en del ganger...

En ting som er rart er at den starta fint to ganger her om dagen og så ville den ikke igjen...

Endret av MasterMind2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det med å sette på original kjøler var tenkt for å avkrefte om det kunne være noe problem med montering av "uoriginalt" (selv om det neppe har noe med problemet å gjøre.. bare for å være sikker).

Sjekk om det er noen du kjenner som har noe "billig value-ram" du kan prøve (en brikke).

Lenke til kommentar

Heisann. Nydelig tråd.

Jeg har BIOS v. 0401, og noe sier meg at den er litt.. out of date :p

Menneh, fremdeles ikke hatt noen problemer med den.

Eller, i løpet av de 5mnd jeg har hatt kortet, så har maskinen rebootet ut av intet når den fikk for mye å tenke på (IE 7 henger seg el).

Menneh, noen som har en BIOS å anbefale?

Lenke til kommentar

Har nå lest igjennom de 19 sidene i denne tråden, og takker for alle gode tips!

Allikevel sliter jeg med å få ned div temperaturer.

Jeg kjører dette oppsettet (stock) i et Silverstone LC16 HTPC kabinett:

E6600

Mist 600W PSU (Overkill, i know..)

Thermaltake XP120 kjøler

XFX 7950 GT (Vifteløst)

2 GB ram

Har skiftet ut de to viftene bak til Papst sine 12 DB vifter, pluss en 120mm vifte på topp av kjøler. I tillegg har jeg to Papst vifter bak begge HD'ene (Samsung P120 SATA)

Problemet jeg opplever, er:

1. Temperatur iflg Intel TAT er 56 grader på idle og ca 75 ved 100 % load i 1. min.

Jeg har nettopp prøvd å skifte kjølepasta, og sjekket at kjøleren står så bra plasserrt på cpu som mulig. Viften på topp av kjøleren blåser btw nedover på kjøler/cpu. HK temp i flg Speedfan er 48. CPU viser 42 grader i SF ved idle. AUX derimot ligger på 57 grader, men spretter plutselig opp på 120 grader en stund og så detter den tilbake til cs 57 grader.

Også et dumt spørsmål siden jeg har rotet lite med vifter:

Får man kjøpt en slags forgreining slik at man kan kjøre feks 2 vifter på samme kontakt. Så vidt jeg vet så finnes det "bare" 2 kontakter til viftene bak, 2 til chassis viftene og 1 til CPU viften..? Vil forsøke med en vifte til for å prøve å få ned tempen hvis ikke noen av dere har et bedre forslag..?

Jeg får forøvrig ikke den ene viften til å virke. Har prøvd med en ny vifte, men virker som om det er kontakten på HK som ikke virker. Noen som har vært borti dette?

Til slutt: Er de temperaturene jeg har veldig kritisk, eller kan jeg ta sjangsen på at dette vil gå bra..? Opplever også litt for mye støy en jeg hadde ønsket i fra denne HTPC'en.. Noen tips til dette? (Som nevnt over har jeg vifteløst skjermkort og kjøler, så det er vel i utgangspunktet PSU, Papst viftene og HD'ene som lager støy? Er godt hørbar støy på 6 meters avstand..)

Huff.. Ble mye på en gang dette.. :)

Takker uansett for alle innspill!

Endret av alopheim
Lenke til kommentar
Jeg har BIOS v. 0401, og noe sier meg at den er litt.. out of date :p Menneh, noen som har en BIOS å anbefale?

7731027[/snapback]

1707 BIOS ser ut til å fungere bra for de alle fleste, men valgte selv 1601 ettersom det er siste BIOS hvor man kan sette multiplier høyere enn 10 / 11 dersom man har X6800 / QX6700 evt. engineering samples...

Kan tidvis være litt problematisk og oppnå høy FSB på en Kentsfield på enkelte hovedkort, så da er det greit å ha mulighetene til å justere multiplier litt. Vedlagte bilde viser hvordan jeg kjører min maskin 24/7.

post-47107-1169132207_thumb.jpg

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har dette hovedkortet, E6600 og noe OCZ-minne, men sliter med å få cpuen opp på 3.6Ghz.

Jeg prøvte å kjøre mutipler på 6, og då gikk det greit å kjøre på 400 FSB. Betyr dette at det er prosessoren som ikke vil lenger? :ohmy:

Krever det høyere spenning på hovedkort for å kjøre høyere mutipler, eller er det slik at hvis hovedkortet klarer cpuen på 400FSB*6Multipler så skal den også klare 400FSB*9Multipler?

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har dette hovedkortet, E6600 og noe OCZ-minne, men sliter med å få cpuen opp på 3.6Ghz.

Jeg prøvte å kjøre mutipler på 6, og då gikk det greit å kjøre på 400 FSB. Betyr dette at det er prosessoren som ikke vil lenger? :ohmy:

Krever det høyere spenning på hovedkort for å kjøre høyere mutipler, eller er det slik at hvis hovedkortet klarer cpuen på 400FSB*6Multipler så skal den også klare 400FSB*9Multipler?

7749584[/snapback]

Tror du kanskje har vært uheldig med CPUen din, og fått en litt dårlig chip. Prøv å stille opp volten litt da.

Lenke til kommentar

Nå som diskusjonen går på hardisker (SATA, PATA) som er tilkoblet dette hovedkortet, så har jeg en ting som jeg lurer litt på.

Jeg har pr dags dato 2 SATA disker + 1 SATA DVD brenner installert og er på trappene til anskaffelse av en til SATA disk.

Boot disken, (Raptor) er tilkoblet SATA1 kontakt, Den andre SATA disken er tilkoblet SATA3 kontakten, mens SATA DVD brenneren er tilkoblet SATA4 kontakten.

Det er nå en ledig SATA-RAID kontakt og spørsmålet mitt bunner igrunn på hvor i helsike skal jeg koble min snart tilkomne SATA disk?

Blir ikke noe klokere av manalen da den ikke dekker akkurat dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Akkurat det der har jeg og fundert på.

7751900[/snapback]

Vel da kan det hende jeg har funnet løsningen;

I assume that you have the BIOS set to 'Configure SATA As[AHCI}' so that you utilize your sata drives? If it's set to standard IDE then you will get a performance hit because SATA will be emulated as PATA.

This is one way: Put your new SATA HDD on the SATA_RAID1 port and enable the JMicron controller in BIOS as shown on page 4-29 of the manual.

You may need to check out this post to get your drive to show up in windows.

Another way: You should be able to put the drive on the EZ_RAID1 port, but that requires jumper settings change.

Endret av t-bird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...