stkmydla Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg kjøpte nettopp et Canon EOS 20D med 17-85mm USM IS, og lurte på om noen har erfaringer med polariseringsfilter til denne linsa. Har skjønt at jeg må ha 67mm, men jeg lurer litt på om jeg vil tape mye bildekvalitet om jeg velger et dårlig filter. Hadde tenkt å handle fra eBay i USA, for å spare litt penger. Har bekjente i statene, så det er ikke noe problem. Men mitt spørsmål er da hvilket merke som anbefales, og hvor mye jeg bør legge i et filter for å ikke få dårligere bildekvalitet enn hva linsa er god for (har en følelse av at det er et godt objektiv i og med at det koster 5.000). Har sett litt på disse to bl.a.: http://cgi.ebay.com/Hoya-SUPER-PRO1-Circul...tem200030232619 http://cgi.ebay.com/NEW-Hoya-67mm-67-mm-Ci...tem200030232574 Hensikten med filteret er både polariseringseffekten, samt å beskytte objektivet. På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hensikten med filteret er både polariseringseffekten, samt å beskytte objektivet. Du bør ikke bruke et pola-filter til å beskytte objektivet, et pola-filter bruker man når man har bruk for pola-effekten. Hvis du vil ha noe til å beskytte objektivet, kan du enten kjøpe rene beskyttelsesfiltre (har begynt å komme nå) eller et UV-filter. Evt. du kan bruke solblender mesteparten av tiden, det beskytter vel så godt som et filter... Lenke til kommentar
rogers Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg kjøpte nettopp et Canon EOS 20D med 17-85mm USM IS, og lurte på om noen har erfaringer med polariseringsfilter til denne linsa.6963017[/snapback] Jeg bruker ofte 17-85IS med polariseringsfilter. Se bla her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...400d+++fjelltur Kjøp et kvalitetsfilter. Rimelige filtre gir ofte stygge reflekser. Jeg bruker selv et Hoya Super HMC filter. Roger Lenke til kommentar
stkmydla Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Takk for svar. Det var noen fantastiske bilder du hadde tatt, rogers. Som jeg skrev over er det ikke bare til beskyttelse av linsa jeg skal bruke det, men også til det mest vesentligste som er polariseringseffekten. Filteret stjeler vel minimalt med lys, men er det situasjoner det ikke er gunstig å bruke et slikt filter? Annet enn hvis man ønsker gjenskinnet? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Ville kjøpt noe som dette: http://cgi.ebay.com/NEW-HOYA-THIN-67mm-Sup...1QQcmdZViewItem Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Filteret stjeler vel minimalt med lys, men er det situasjoner det ikke er gunstig å bruke et slikt filter? 6963323[/snapback] Minimalt, er vel et rimelig kraftig understatement. Halvannet til to steg må du regne med å miste. Dvs får du lukkertid på 1/100s uten filter kommer du ned mot 1/25-1/40s med filter på. Dvs sett det KUN på når det er behov. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Takk for svar. Det var noen fantastiske bilder du hadde tatt, rogers. Som jeg skrev over er det ikke bare til beskyttelse av linsa jeg skal bruke det, men også til det mest vesentligste som er polariseringseffekten. Filteret stjeler vel minimalt med lys, men er det situasjoner det ikke er gunstig å bruke et slikt filter? Annet enn hvis man ønsker gjenskinnet? Et pola-filter stjeler ganske mye lys, som regel har du rundt en halvering av lysmengden (som tilsier at du må ha dobbelt så lang lukkertid). Hele poenget med pola-filteret er jo nettopp at det skal stoppe alt lys som er polarisert en gitt retning, og litt avhengig av lyskildene (om de gir sterkt polarisert lys eller ikke), vil det være ca halvparten. Det er derfor ikke ønskelig å ha pola-filteret på når du ikke trenger det. Dersom du fotograferer motiver uten sterkt gjenskinn, eller at det ikke sjenerer, bør du droppe filteret også. Innendørs kan du nesten alltid droppe det, bortsett fra i situasjoner der du skal fotografere gjennom glass (f.eks. gjennom montre på et museum). Lenke til kommentar
stkmydla Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Nå skjønner jeg mye mer! Da bør jeg nok kjøpe et rent beskyttelsesfilter i tillegg. De er vel ganske mye rimeligere? Solblender er også på handlelisten. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Beskyttelsesfilter er normalt ikke så mye billigere enn UV filter, om du skal ha samme kvalitet. Det er omtrent like avansert å lage et beskyttelsesfilter med minimal sjanse for reflekser (multicoated på begge sider, med x antall lager coating) som det er å lage et godt UV filter. EBay er mye billigere enn Norge, spesielt på filter. Hvorfor importørene tar så mye for filtre i Norge, er meg en gåte. Noen butikker tar også blodpris da de må tjene penger et sted (kamera, optikk, minnekort og lignende er det jo ikke fortjeneste på lenger). Et godt merke er Hoya Super HMC. Deres UV filter er meget gode. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 UV filter har ingen effekt for digitalkameraer så UV eller beskyttelsesfileter spiller ingen rolle. Det som betyr noe er at multi-coatingen er best mulig, og selvsagt er på begge sider. Filtre uten multicoating er ubrukelige til digital. Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Grattis med kjempekamera og objektiv Jeg har 17-85 IS selv og er kjempefornøgd. Jeg kjøpte ett KMC pro sircular polerizer sist jeg var i Japan og er kjempefornøgd med dette. Det kosta ikke sjorta heller, skjønt derborte koster ikke tilleggsutstyr så veldig mye. Det anbefales på det varmeste at du også skaffer solblender til objektivet ditt. Det har iallefall spart meg for mange ergrelser. Endret 2. oktober 2006 av Scanor Lenke til kommentar
stkmydla Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Grattis med kjempekamera og objektiv Jeg har 17-85 IS selv og er kjempefornøgd. Jeg kjøpte ett KMC pro sircular polerizer sist jeg var i Japan og er kjempefornøgd med dette. Det kosta ikke sjorta heller, skjønt derborte koster ikke tilleggsutstyr så veldig mye. Det anbefales på det varmeste at du også skaffer solblender til objektivet ditt. Det har iallefall spart meg for mange ergrelser. 6984107[/snapback] Mange takk! Det er alltid så mange her som har så mye fornuftig å tilføye! Det jeg nå sitter igjen med, og har spørsmål til er hva jeg bør kjøpe. Solskjerm er allerede på ønskelista, og et polariseringsfilter har jeg også tenkt å bruke penger på, for å ta bedre bilder i bl.a. sollys - når denne effekten er ønskelig. Men så sier noen igjen at det ikke er noen vits i å kjøpe beskyttelsesfilter (eller UV-filter for den saks skyld). Er det totalt unødvendig å ha et beskyttelsesfilter foran linsa, i tilfelle riper? Går det eventuelt an å ha både et polariseringsfilter, og et UV-/beskyttelsesfilter på samtidig? Vet jeg spør dumt nå, men det er derfor jeg spør! På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg for min del har ett vanlig UV filter på objektivene mine,men om det VIRKELIG har noe for seg må fuglene vite. Det sparer iallefall for riper i frontglasset noe som er en fordel hvis du skal selge objektivet igjen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Er det totalt unødvendig å ha et beskyttelsesfilter foran linsa, i tilfelle riper? Går det eventuelt an å ha både et polariseringsfilter, og et UV-/beskyttelsesfilter på samtidig? Det er ikke unødvendig, men et dårlig filter kan gi reflekser og større problemer med lens-flare i motlys. Som det blir sagt her, det reduserer muligheten for riper i frontglasset. En solblender gir dog omtrent samme beskyttelsen, men du kan jo godt bruke begge deler. Det er ikke tilrådelig å bruke flere filtre samtidig, problemene nevnt ovenfor blir forsterket betraktelig, selv med svært gode filtre. Det er jo egentlig bare å prøve, hvis du har filtre tilgjengelig, så ser du hva som skjer... Endret 4. oktober 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå