Gå til innhold

Google Talk åpent for alle

Anbefalte innlegg

Selv om brukerne nok vanligvis ikke ser på dette som et "marked" er det det som styrer. En klient med reklame vil ha mer penger til videre utvikling osv..

6966154[/snapback]

hvordan forklarer du free & open source software?

Ellers: slik jeg ser det så er det nettopp denne markedstenkningen du viser her jeg siktet til i forrige innlegg angående markedsspråkets & tenkningens inntog i andre sosiale sfærer, i mange tilfeller har det strengt tatt ikke noe der å gjøre (mine ideer er hentet bl.a. fra Jürgen Habermas og Zygmunt Bauman, fin litteratur)

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

denne karen har nå brukt miranda i hvertfall ett år :p

finner faktisk miranda mer koselig å bruke en for eksempel messenger.

og jeg har fortsatt min icq konto i bruk, prater med noen utenlandske venner via den ;)

men jabber har jeg aldri brukt, fordi jeg ikke kjenner noen som eksklusivt bruker jabber...

Lenke til kommentar
Vil det Gtalk noen gang kunne konkurrere med MSN Messenger, og isåfall hvordan skal de kunne angripe monopolet messenger har?

6963420[/snapback]

Det jeg lurte på og... Sett bort i fra voice-biten (som jeg ikke bruker noe av), hvorfor skal jeg bruke Gtalk istedenfor Msn? Er Gtalk kompbatilbel med Msn? Eller må alle vennene mine gå over til Gtalk også? I så fall uaktuelt å bytte.

6963490[/snapback]

Gtalk er ikke kompatibelt med MSN nei, men ved å bruke 3dje parts programvare som Miranda, så kan du kombinere flere IM-nettverk. F.eks jeg har både MSN og Gtalk gjennom dette programmet. Fordelen er at Miranda er gratis, har et stort community som stadig lager nye extensions og du får "2 i 1" dealen med at du slipper å ha både MSN og Gtalk. Dette gjør også at du minimerer minne bruken.

Det mest snedige med Gtalk er at det også er integrert i Gmail. Når du har gmail kontoen din oppe så kan du snakke med alle i kontakt lista gjennom nettleseren. Veldig snedig hvis du ikke har Gtalk installert på f.eks jobb pc'n.

6963579[/snapback]

Konkurranse: For det første så blir Google tjenestene mer og mer brukt, GTalk bruker en protokoll som hvem som helst kan benytte seg av (Jabber), og Jabber/Gtalk/iChat øker jevnlig vil jeg tro, det kan nok mye også skyldes Google.

Kompabilitet: Du trenger ikke et trdjeparts programvare som Miranda for å chatte med MSN, AIM, Yahoo eller ICQ venner når du har jabber! Det eneste du trenger er å søke etter tjenester fra f.eks jebber.no, har ikke Windows så jeg vet ikke om dette går ann i GTalk enda, men dette kan fint gjøres i en annen Jabber klient som f.eks Gajim. Deretter legger du til transport for f.eks MSN. Nå kan du chatte med MSN venner overalt der du logger deg på med gmail/gtalk kontoen din, enten om det er gtalk, gmail.com eller en hvilken som helst annen jabber klient.

Lenke til kommentar

Har brukt Google Talk i lengre tid nå (i tillegg til MSN) og jeg må si jeg er veldig fornøyd. Google Talk har akkurat de funsjonene man trenger og ikke alt av det man ikke trenger som winks og nuge ol.

Men en ting jeg lurer på. Er filoverføring og telefonen også åpne, sånn at man kan bruke dette mot andre som bruker Jabber (men ikke Google Talk)?

Lenke til kommentar
Har brukt Google Talk i lengre tid nå (i tillegg til MSN) og jeg må si jeg er veldig fornøyd. Google Talk har akkurat de funsjonene man trenger og ikke alt av det man ikke trenger som winks og nuge ol.

Men en ting jeg lurer på. Er filoverføring og telefonen også åpne, sånn at man kan bruke dette mot andre som bruker Jabber (men ikke Google Talk)?

6968578[/snapback]

Tror ikke gtalk er åpen eller fri, men mener å lest at Google er sammarbeidsvillige. Det finnes vel muligheter for å legge til voice til Jabber, husker ikke hva det heter eller hvordan det fungerer.

Er vel samme greia som med iChat til MAC, tror den har både voice og cam, men den er også lukket, og den bruker jo Jabber tror jeg.

---

"Jabber’s deal with AOL is all about offering “federated IM” service that can also connect to ICQ and Apple’s iChat. And now Google. And this is the worst possible news for someone like Skype, because now they will up against not two but three giants who want to offer a pale-version of Skype."

---

Edit:

"Jingle is an extension to the Jabber/XMPP protocol, to allow for peer-to-peer (p2p) signalling, and thereby multimedia interactions such as voice or video. It was designed by Google and the Jabber Software Foundation, and uses Interactive Connectivity Establishment (ICE) for NAT traversal. The libjingle library, used by Google Talk to implement Jingle, has been released to the public under a Berkeley-style license."

og denne linken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Speex

kan være interressant lesestoff

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...