Plecto Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Skal sette opp et pc forslag for en kamerat her. Han har et budsjett på ca. 4-5000 kroner og brukte AM2 sempron 3000 cpu og 1 gb ram. Etter at denne kameraten hørte med en kar på jobben ble han anbefalt å ha 2 gb ram i stede. Jeg mener å ha hørt det at windows xp alene vil få problemer med å utnytte over 1 gb ram til vanlig bruk (annet enn hvis man driver med videoredigering e.l.). Pcen er bare en enkel all-around pc. Burde han ha 2 gb ram her? Eller er det mer fornuftig å legge pengene i en bedre cpu eller skjermkort? Hvis ikke; hvor "bra" pc bør han ha før man burde ha 2 gb ram for å matche resten av systemet? Lenke til kommentar
mkon Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Ville hatt anna am2 socket hvis jeg skulle hatt det ja. Heller bedre cpu enn sempron, siden 1 gb holder til "vanlig" bruk. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Til tross for at det er blitt veldig "populært" å anbefale veldig mye ram for tiden vil faktisk 512MB holde i massevis til XP så lenge bruken er surfing, kontorapplikasjoner, cd/dvd-brenning osv. Så 1 GB er et klokt valg med mindre det skal drives med avansert videoredigering, 3d-modellering eller spill som krever mye minne (f.eks. BF2). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg vil si 1GiB holder fint. 512MiB kan bli litt lite mens 2GiB kun her nyttig i noen få tilfeller av krevende brukere. Jeg tror det er best å velge 1GiB med det budsjettet der. Hvis han ikke skal oppgradere innen et par år så kan han gjerne velge 2 brikker med 512MiB. Hvis han skal oppgradere om ikke så lenge så kan det være greit å velge 1 brikke a 1GiB. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 1 GB holder bra i første omgang. Har kikket litt rundt, og det ser ut til at 1x1 GB er marginalt billigere enn 2x512. PC5300 er ca. likt priset som PC4200. Mitt tips vil altså være 1x1 GB PC5300 av merke Crucial, Corsair Value S, Kingston eller lignende. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Stemmer i at 512 holder til vanlig kontrobruk, men anbefaler 1GB. 2GB er overkill for en vanlig kontorPC for Windows XP per dags dato. 2GB trengs kun til de som spiller mye kraftig spill på ekstremt høy oppløsning, videoredigering, 3D modellering etc som tidligere nevnt. Litt småhumor. Bygger en PC til en nabo nå, vanlig kontorPC etc. Han hadde også blitt rådet av andre bekjente at han MÅ HA 2GB minne og KRAFTIG DualCore CPU! Bullshit sa jeg til ham, kun om du skal jobbe med tunge ting og multitaske veldig. Ellers så er det bortkastet penger. Så PC'en består av AM2 3500+(anbefalete 3200+, men han ville ha litt mer), 1024GB RAM, 320GB HD, 7600GS (for litt småspilling), holder i massevis. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Så PC'en består av AM2 3500+(anbefalete 3200+, men han ville ha litt mer), 1024GB RAM, 320GB HD, 7600GS (for litt småspilling), holder i massevis. 6963164[/snapback] Her snakker vi overkill! Er ellers enig. Bare tull med 1GB minne med mindre man driver med veldig tunge oppgaver og multitasking. Spesielt med dagens priser og et budsjett på 5000. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Akkurat det jeg trodde. Takk for bekreftelsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå