Gå til innhold

Ideer til nytt nettsted om film?

Anbefalte innlegg

Etter x timer i Pixelhelvete hvor IE ikke er venner med meg, fikk jeg endelig designet på plass. Nå er det layouten og typografi som gjenstår. Begrenset kunnskap om sql og asp gjør at jeg møter en del tekniske begrensninger, men det får stå sin prøve. Trenger ideer om fremsiden. Tenkte å ha et felt med norske filmer i fokus, et med tidenes beste filmer o.l. samt nyheter på filmfronten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikke om du er interessert i å høre det eller ikke, men jeg syns du bør tenke på designet mer som en prosess som ikke blir ferdig med en gang, enn en ting du gjør på et par timer for så å være ferdig.

Det der ble litt for kaotisk for meg. Her påpeker jeg igjen ting jeg ikke liker, og kommer ikke med noen ideer. Unnskyld meg, har jobba med programmeringsinnlevering i hele dag og orker ikke mer.

- Fargevalget ditt kan bli greit nok om du toner ned enten den røde eller den grønne til mer pastell-aktige farger. Sånn som det er nå blir det veldig "flashy", og bidrar veldig til å dra fokus vekk fra innhold.

- Hvorfor stikker ting ut på høyresida med "vilkårlig" bredde? Footeren stikker bare halvveis så langt ut som header-saken. Innlogginssaken kan funke, men det som ikke funker er at den boksen rundt den igjen slutter rett under der. Prøve å la den gå ned og helt rundt under footeren?

- Kategoriene må settes opp mer oversiktlig. Hva med å prøve vertikale bokser med korrekt oppsett med <ul> og <li>-elementer? Altså at det kan være én boks for kategoriene, en litt større hovedboks for filmene som presenteres på den sida osv.?

- Søkesaken må du enten understreke at er for å søke blant filmer med (om det er tilfelle). Hvis den er til å søke på hele siten med - isoler den til en eventuell sidebar eller lignende.

Det var i alle fall noen kjappe tanker om dette.

Lenke til kommentar
Etter x timer i Pixelhelvete hvor IE ikke er venner med meg, fikk jeg endelig designet på plass. Nå er det layouten og typografi som gjenstår.

7010828[/snapback]

Hvorfor justerer du for ie, om layouten gjenstår?

Enig med Berg. Du kan forresten tone ned dropshadow-effekts ett eller to hakk (se skala).

Endret av George Bush
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Alle filmene som blir lagt inn, skal vises der hvor første film ligger nå, uavhengig filmtype. Så kan de som for eksempel bare vil lese om drama-filmer, filtrere ved å klikke på lenken for drama. Mulig det tar seg penere ut i en boks til høyre eller noe lignende. Dog er det vanlig å legge opp indekser på denne måten. Får få inn list-elementer på dem nå i første omgang. :p

Lenke til kommentar
Hvorfor justerer du for ie, om layouten gjenstår?

7010938[/snapback]

Fordi jeg jobber på en annen måte en deg kanskje... :p

Nå er rammen lagt, og layouten jeg snakker om er det som skal innefor rammene (ID-side). Som du ser, så går det en bakgrunnssak med skrå linjer. Den var ikke enkel¨å få til å stemme med alle bakgrunnsbildene på de forskjellige DIV-elementene. Spesielt ikke med tanke på at det _skal_ være identisk i alle lesere.

Lenke til kommentar

Pent/godt designet, er ikke bare utseendet. Du sier at nettsider skal være informative. Ja, men for å få bragt den informasjonen til brukeren på en lettere måte, må ting designes bra. Om en side ser fin ut, vil den da være mer appelerende til en bruker, enn en stygg side - selv om de har samme informasjonen vil den fine siden være mer 'informativ'.

Lenke til kommentar

Nå kommer det an på hva man definerer som fint. Alle har forskjellig smak, og derfor er det mest informativt å ha et så enkelt design som mulig. HTML-dog har en meget informativ side. Det samme stoffet pakket inn i Kulturos layput og design, ville ikke vært like informativt. Det er fordi HTML-dog er laget for å presentere tekst, mens Kulturo er laget for å presentere anmeldelser og kulturelle artikler med stor vekt på visualitet i form av bilder o.l.

Lenke til kommentar

Enig, du kommer ikke langt med det designet der.

Sett deg ned å tegn på papir, ikke en men 10 kansje.

Ikke heng deg opp i form, prøv ut litt forskjellig

Husk at det skal mye info på siden, tenk på informasjonen hele tiden.

Menyløsningen kommer jo ann på hvor mye informasjon og menystrukturen din osv..

Lenke til kommentar
Etter x timer i Pixelhelvete (...)

Hva betyr dette for deg? Dette betyr for meg at jeg f.eks. har sitti lenge oppe en natt og strevd med et design i et bildebehandlingsprogram som PS, ikke at jeg har funnet en template på nettet.

Når det er sagt, så sier jeg ikke det for å være überkranglete eller for å sverte deg på noen måte, men rett og slett fordi folk visst har veldig ulike oppfatninger av hva et abstrakt ord som "pixelhelvete" betyr i praksis.

Mitt tips for prosjektet og siten, må være at du faktisk prøver å lage noe eget uten å benytte templates, eller finn i alle fall en template som det går an å modifisere litt og som kan brukes på større sites.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke sånn at jeg bare lastet ned et template og lastet det opp på serveren fiks ferdig. Jeg delte grafikken opp i ørten biter, og jobbet en gode del timer med å sette det sammen med egne CSS- og HTML-koder. Og det var mange timer med arbeid ned til minste pixel i PSP.

Det virker som dere som henger i denne forum delen har et sterkt behov for å ta andre for å jobbe uproffesjonelt, lyve på seg kreditt eller you name it?

Jeg har ikke bedt om at noen skal fortelle meg hvordan jeg skal gjøre ting. Jeg har bedt om ideer, noe som det ikke har kommet mye av.

Takker for all hjelp, nå begynner jeg å komme i mål med prosjektet som utelukkende er på hobbybasis. :)

De som har behov for å hevde seg over andre, kan la være å svare i denne tråden. Jeg har ingenting igjen for bli slaktet, og det er ikke det jeg er ute etter...

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...