j-- Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Heisann! Jeg har akkuratt satt opp raid10 i kontrolleren min (Promise FastTrak TX 4200), og bruker 4*250gb til arrayet. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal få formatert det, og tatt det i bruk. Tenkte det kanskje ville dukke opp en "virituell disk" eller lignenede når jeg kjørte "# fdisk -l", men da får jeg bare frem alle 4 diskene. Noen som kan sparke meg i riktig rettning? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Nei, når den er satt opp som Raid i kontrolleren skal du bare se en disk... Sikker på at det ikke er noen /dev/raid eller noe lignende? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Spurte, googlet, IRC'et og gravde litt, og kom frem til dette svaret her: [04:01] <Idle`> soooooo stupid...[04:01] <Idle`> you cant even use a promise raid controller in linux [04:02] <Idle`> sure, as single drives [04:02] <Idle`> linux talks directly to the card, not to the 'raid bios' [04:05] <Idle`> see, the one we have, it shown as seperate drives, regardless of the config in the bios [04:05] <Idle`> thats why promise cards suck [04:07] <Idle`> perhaps theres some special drivers that will talk to the bios part Altså virker ikke kortet "out of the box" som raidkort, selv om "#lsmod" viser at "sata_promise" lastet. På denne siden hos Promise er det listet opp diverse software og drivere, bl. a. en til SuSE 9.0 og til RedHat 9.0. Det går også å laste ned "FastTrak TX2200/TX4200 Linux Source Code", men den er beregnet for 2.4 kjærna, mens jeg bruker 2.6. I tillegg tror jeg kanskje at denne driveren bare er for å få igang "sata_promise", og ikke hjelper noe videre på vei. Så jeg lurer på om det er noe poeng i å i det heletatt begynne med de driverne som må kompileres (som jeg ikke kan i det heletatt) og som jeg ikke tror fungerer da, eller om det er greiest å kjøre software raid5 istedenfor? //Hilsen clvn, som begynner å bli ganske frustrert Lenke til kommentar
comicz Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Tror kanskje software RAID er like greit... RAID 1.5? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå