Gå til innhold

Hvordan begynne å bruke raid10 arrayet?

j--

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har akkuratt satt opp raid10 i kontrolleren min (Promise FastTrak TX 4200), og bruker 4*250gb til arrayet. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal få formatert det, og tatt det i bruk. Tenkte det kanskje ville dukke opp en "virituell disk" eller lignenede når jeg kjørte "# fdisk -l", men da får jeg bare frem alle 4 diskene.

Noen som kan sparke meg i riktig rettning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spurte, googlet, IRC'et og gravde litt, og kom frem til dette svaret her:

[04:01] <Idle`> soooooo stupid...

[04:01] <Idle`> you cant even use a promise raid controller in linux

[04:02] <Idle`> sure, as single drives

[04:02] <Idle`> linux talks directly to the card, not to the 'raid bios'

[04:05] <Idle`> see, the one we have, it shown as seperate drives, regardless of the config in the bios

[04:05] <Idle`> thats why promise cards suck

[04:07] <Idle`> perhaps theres some special drivers that will talk to the bios part

Altså virker ikke kortet "out of the box" som raidkort, selv om "#lsmod" viser at "sata_promise" lastet. På denne siden hos Promise er det listet opp diverse software og drivere, bl. a. en til SuSE 9.0 og til RedHat 9.0. Det går også å laste ned "FastTrak TX2200/TX4200 Linux Source Code", men den er beregnet for 2.4 kjærna, mens jeg bruker 2.6. I tillegg tror jeg kanskje at denne driveren bare er for å få igang "sata_promise", og ikke hjelper noe videre på vei.

Så jeg lurer på om det er noe poeng i å i det heletatt begynne med de driverne som må kompileres (som jeg ikke kan i det heletatt) og som jeg ikke tror fungerer da, eller om det er greiest å kjøre software raid5 istedenfor?

//Hilsen clvn, som begynner å bli ganske frustrert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...