Gå til innhold

Lakkering av gamle høyttalere - hjelp?


Anbefalte innlegg

Har et par gamle B&W høyttalere fra miden av 80-tallet som jeg pusser opp. Jeg lakket dem for ca 1 års tid siden, men da var jeg ikke nøye nok (vasket bare med white sprit og lakket 2 ganger). Det viste seg at det ikke var bra nok, og lakken har sett litt dårlig ut noensteder, og hadde begynt å flasse av.

 

Så jeg tenkte heller å starte fra bunn av, og pusset ned høyttalerne med 180 sandpapir. Siden det er ganske umulig å få av all lakken, pusset jeg bare det jeg kunne, og tanken var at det som sitter igjen kan fungere som en grunning.

Har etter det vaska dem med vann og white sprit.

 

Legger ved et bilde av hvordan de ser ut nå:

 

post-33354-1159479021_thumb.jpg

 

Spørsmålet nå er hva skal/kan jeg gjøre nå, for at det kan bli litt mer velykket, og se litt bedre ut? Kan jeg begynne å lakke nå, eller er det noe annet jeg må gjøre først/eller tenke på? Tenkte også at det skal bli billigst mulig - tenkte å bruke Quick Spraylakk.

 

Stor takk til de som har lyst å hjelpe meg med dette :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et par gamle B&W høyttalere fra miden av 80-tallet som jeg pusser opp. Jeg lakket dem for ca 1 års tid siden, men da var jeg ikke nøye nok (vasket bare med white sprit og lakket 2 ganger). Det viste seg at det ikke var bra nok, og lakken har sett litt dårlig ut noensteder, og hadde begynt å flasse av.

 

Så jeg tenkte heller å starte fra bunn av, og pusset ned høyttalerne med 180 sandpapir. Siden det er ganske umulig å få av all lakken, pusset jeg bare det jeg kunne, og tanken var at det som sitter igjen kan fungere som en grunning.

Har etter det vaska dem med vann og white sprit.

 

Legger ved et bilde av hvordan de ser ut nå:

 

post-33354-1159479021_thumb.jpg

 

Spørsmålet nå er hva skal/kan jeg gjøre nå, for at det kan bli litt mer velykket, og se litt bedre ut? Kan jeg begynne å lakke nå, eller er det noe annet jeg må gjøre først/eller tenke på? Tenkte også at det skal bli billigst mulig - tenkte å bruke Quick Spraylakk.

 

Stor takk til de som har lyst å hjelpe meg med dette :thumbup:

6961698[/snapback]

 

 

Spraylakk er ikke å anbefale hvis du ikke er svært dreven.

Med med en mørk farge og klarlakk vil absolutt alle småfeil i lakken bli meget synlige.

 

En enkel, hurtig og ikke minst billig løsning, er å kjøpe inn høyttaler-frontstoff og sy det til ei pølse som du trer nedover høyttaleren og snurper inn i topp og bunn. Etterpå skrur du på ei lakkert furuplate f.eks, oppå der igjen. Mor har sikkert symaskin.

 

Hull til elementene skjærer du enkelt ut med en kniv etterpå. Skjær bare et kryss i hullet. Stoffet er elastisk så det er enkelt å jobbe med.

Lenke til kommentar

En grov feil du har gjort, er å vaske med White-spirit!! Den er kun egnet til å vaske vekk våt lakk, og rengjøre lakkutstyret med, eventuellt tynne ut oljemaling.... Om du kjenner, legger den igjen en feit overflate, som lakk ikke vil sitte på.

 

Bruk heller Tynner eller en eller annen teknisk sprit å vaske med. (Isopropanol, Rødsprit eller Ren Teknisk sprit. Alt kan kjøpes på polet, ofte billigere enn i bilsjappa) (Tynner må du kanskje på ei malersjappe å kjøpe.)

 

Om du bruker sprayboks, sats på to strøk, selv om et kan holde om boksene har samme farge som den nye lakken. Jobb i et rom som holder romtemperatur, eller høyere, og husk å bruke maske!!

Spray kantene, og de vanskeligåkommetil-stedene første. Spray i et rutemønster, to veier. Først på tvers, også oppog ned. Snu utenfor flata. Du skal ikke slippe opp ventilen noen ganger, selv når du snur, før du har dekt hele flata. Ventiler på spraybokser er billige, og spytter lett. Ikke legg for tykt, men tykt nok til at lakken akkurat flyter ut. Da får du finest overflate.

 

Øv gjerne på noe annet først... Lykke til!

 

Se vedlagte tegning hva jeg prøver å forklare...

 

 

 

post-79521-1159547262_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du skal få lakken/malingen til å sitte,så vask først med tynner eller rødsprit. Så tar du et strøk med Jotun heftgrunn.

Deretter kan du bruke Jotun Lady 40 oljemaling eller Lady 80 (spørs hvor blankt du vil ha det).

Hvis det er hakk/sår,så kan du sparkle de.

Slip lett over mellom strøkene med 320 sandpapir og rengjør grundig etterpå.

Malingen ruller du på med en skumrulle,den gir en veldig fin finish.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Takker for alle svar jeg har fått! Jeg har heller tatt av all lakk og "belegget" rundt høyttalerne, så sånn ser det ut nå.

 

post-33354-1159632509_thumb.jpg

post-33354-1159632515_thumb.jpg

 

En del arbeid å få av det. Det var like greit siden det hadde begynt å flasse av alikevel i noen kanter. Da skal jeg ta noen råd jeg har fått her, først pusse ned, så vaske med rødsprit. Kan hende jeg maler istedetfor å lakke det da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...