datapia Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Hei Jeg er på utkikk etter ny bærbar pc. Den skal brukes til å redigere bilder i photoshop, lage film, lage lyd, surfe på nett, samt at det skal være mulig å kjøre flere slike prosesser samtidig. Prisklasse: 10 000 - 14 000,- Noen som vet om noen bra pcer til dette formålet? Jeg ønsker følgende spesifikasjoner: - 1, helst 2, gb ram - 80 -120 gb harddisk, gjerne 7200rpm, men 5400 går sikkert greit også - dual core prosessor - et bra skjermkort med tanke på at den skal brukes til bilderedigering og filmlaging. Kanskje et dedikert skjermkort, eller holder det med integrert? Bør vel ha 256 i minne på det? - 15" skjerm - lydkortet bør også være relativt bra Tips mottas med takk Endret 28. september 2006 av datapia Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) I prisklassen du nevner får du mye bra med dedikert grafikk. Lydkort til bærbare er det stort sett ikke forskjell på, de fleste har lyd inn, lyd ut og noen har optisk ut. Har du behov for noe bedre, kanskje om du tenker å gjøre lydopptak, er ett eksternt lydkort uansett å anbefale. Regner med du er interresert i god oppløsning når du skal redigere film og bilder, dermed bør du styre unna WXGA, og aller helst se etter WSXGA+-oppløsning. Noen forslag: Zepto 6615 Acer TM 8202 (Dersom jobbing med bilder/film er det du primært skal bruke maskina til bør du kanskje vurdere 17" skjerm?) Endret 28. september 2006 av ventle Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Media og kummunikasjon på skolen min bruken denne maskinen: Hp nc8340 De fikk den for 12000kr med 2gb ram. Mens den på komplett koster 15000kr for den med "kun" 1gb ram Endret 29. september 2006 av Baba2 Lenke til kommentar
datapia Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Jeg har sett litt på disse: ASUS F3Ja: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324442 og Acer Aspire 5672WLMi: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68401# Hva tror dere om det? Endret 1. oktober 2006 av datapia Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Regner med du er interresert i god oppløsning når du skal redigere film og bilder, dermed bør du styre unna WXGA, og aller helst se etter WSXGA+-oppløsning. Acer 5672WLMi har WXGA-oppløsning og det er rett og slett ikke bra nok når du skal jobbe seriøst med bilderedigering. Begge maskinene du nevner har ATI X1600 med 128 MB dedikert minne og dette er heller ikke særlig egnet til tyngre bilde og videoredigering. Mest for pengene i din prisklasse blir nok Zepto 6615. Endret 1. oktober 2006 av ventle Lenke til kommentar
datapia Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Ok. Da skal jeg gå for en pc med WSXGA+-oppløsning. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet forskjellen mellom de ulike skjermkortene som fins på markedet. Hva slags skjermkort er best egnet til avansert bilde- og filmredigering? Som ventle sier så er ikke ATI X1600 så godt egnet til dette formålet? Hvilke skjermkort bør jeg se etter? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) ATI X1600 er i høyeste grad egnet, MEN det finnes forskjellige utgaver av dette kortet. Det er de med Hypermemory (en del av minnet dedikert og en del delt) som ikke er av de beste. Zepto 6615 har X1600 med 512 MB dedikert minne, og dette er noe av det beste du får til bærbare i dag. HP nc8340 som det refereres til har også X1600 med dedikert minne og WSXGA+-oppløsning. Endret 2. oktober 2006 av ventle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå