Gå til innhold

Klarer denne maskinen Vista?

beji

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann, skal ha meg en skole pc og så lurer jeg på om denne klarer Windows Vista?

Acer 2428

6961400[/snapback]

Ser ikke dum ut den!!

Kjør dette programet på maskinen og så vil det si om maskinen vil takle Vista:

http://www.microsoft.com/windowsvista/getr...or/default.mspx

Her har du microsoft sine maskinkrav:

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/capable.mspx

Eller så kan du jo alltids bare prøve å installere Vista RC1:

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/preview.mspx

Lenke til kommentar

Antar at denne vil ha et brikkesett med integrert Intel GMA 900 grafikk, som ikke har støtte for aeroglass i Windows Vista. Maskiner med Core Solo, Core Duo, eller Core 2 Duo vil ha nyere brikkesett med GMA 950 grafikk, som støtter aeroglass (3D) i Vista.

Lenke til kommentar
Du greier ikke vista 64-bits på den, og grafikken blir litt slapp da jeg er temmelig sikker på at den er integrert. Ville vurdert denne: http://www.directbuy.no/PartDetail.aspx?q=p:1004080 den har bedre grafikk-kort, 4,5 timers batterilevetid, greier vista 64-bits og er 2500,- billigere. Ville dog kjøpt på litt mer minne.

6963200[/snapback]

Nå sitter det et integrert skjermkort i den HP maskinen som ikke takler Vista da... Det er bare GMA950 av integrerte kort som takler Vista samt den har en tragisk skjerm etter min mening.

Det sitter høyst sannsynlig 2x256 minne og da blir også den oppgraderingen dyr...

harddisk vet jeg ikke om har 4200RPM eller 5400RPM men høyst sannsynelig er det 4200 og der er det stor forskjell...

Den er billig men kan fort bli både dyr og treg samt støyende...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Du greier ikke vista 64-bits på den, og grafikken blir litt slapp da jeg er temmelig sikker på at den er integrert. Ville vurdert denne: http://www.directbuy.no/PartDetail.aspx?q=p:1004080 den har bedre grafikk-kort, 4,5 timers batterilevetid, greier vista 64-bits og er 2500,- billigere. Ville dog kjøpt på litt mer minne.

6963200[/snapback]

Nå sitter det et integrert skjermkort i den HP maskinen som ikke takler Vista da... Det er bare GMA950 av integrerte kort som takler Vista samt den har en tragisk skjerm etter min mening.

Det sitter høyst sannsynlig 2x256 minne og da blir også den oppgraderingen dyr...

harddisk vet jeg ikke om har 4200RPM eller 5400RPM men høyst sannsynelig er det 4200 og der er det stor forskjell...

Den er billig men kan fort bli både dyr og treg samt støyende...

6963254[/snapback]

Mye feilsynsing fra deg der:

Skjermkortet greier Vista bedre enn GMA950, sakset fra ati.com:"ATI’s Radeon® Xpress 1100 series chipset is a Windows Vista™ premium product. Ready to deliver: high-resolution 3D Aero™ user interface, graphically intense applications and flawless HD playback through MCE."

Disken er 5400 rpm, det sitter en stykk 512-brikke i den, den er støysvak, les test av en nesten identisk forgjenger HP/compaq N6125 på her på HW.

Ja, skjermen er ikke stort å skryte av, men til skolepc er den utmerket. Jeg har selv jobbet litt i bedriftshelsetjenesten med arbeidsplassvurderinger, og ved kontorarbeid med mye pc-jobbing er lav-oppløsning å foretrekker fordi du slipper å sitte så nærmer skjermen å for å lese hva som står. Til spilling, fotoredigering og alt annet vil jeg såklart anbefale høy oppløsning, men ikke til kontor/skolepc med mindre utdanning/jobb krever det.

Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt med en link som bekrefter at Hdd er 5400RPM og at det sitter 1X512mb ram...

Greit jeg skal tro deg på at skjemkortet takler Vista selv om dette heller ikke er dokumentert...

En annen ting er at denne maskinen ikke er på lager samt det heller ikke er noe dato på om den kommer på lager...

Uansett så mener jeg at 15 XGA skjerm blir en T Ford i 2006 og det er vesentlig på en laptop i dag etter min mening.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Hadde vært kjekt med en link som bekrefter at Hdd er 5400RPM og at det sitter 1X512mb ram...

Greit jeg skal tro deg på at skjemkortet takler Vista selv om dette heller ikke er dokumentert...

En annen ting er at denne maskinen ikke er på lager samt det heller ikke er noe dato på om den kommer på lager...

Uansett så mener jeg at 15 XGA skjerm blir en T Ford i 2006 og det er vesentlig på en laptop i dag etter min mening.

6963343[/snapback]

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF...33-1849082.html Alle leveres med 5400 rpm-disk. Versjonene med 512-minne har en brikke og 2 spor. Hvis du ser der så står det at den er vista-kapabel. grafikk-kortet x1150 har vesentlig bedre ytelse enn GMA950, og greier aero-brukersnittet. Når ATi sier den klarer det og HP sier den er klar for Vista så tror jeg på dem, gjør ikke du? ;)

Ja, skjermen er ikke så bra, men til skolepc er den utmerket. Når prisen er flere tusen lavere og den eneste fordelen aceren har er litt høyere oppløsning og bedre windows-ytelse så synes jeg HPen gir mer for pengene (men ja, aceren er også et meget godt kjøp, men mindre "klar" for Vista enn HPen.) Har som fysioterapeut behandlet mange med nakke-/skulderplager grunnet mye jobbing ved pc med for høy oppløsning, noe som gjør at folk bøyer seg frem enten de vil det eller ikke. Jeg har også gått rundt å stilt inn en haug med 17" LCD på ikke nativ-oppløsning 1024x768 for å forbedre arbeidsstillingene til folk ;)

EDIT: flere av butikkene som har den for under 5000,- forventer den på lager 2.oktober, jeg ville ihvertfall ventet for å spare 2500,-

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
He he grei den selv om 1280X800 på 15,4 skjermen til Acer maskinen du nevner er en perfekt oppløsning og man trenger neppe fysioterapeut ved bruk av den ;)

6963419[/snapback]

neida, mente vell mest at ift det ergonomiske så er xga best, men er jo helt enig med deg at ift the estetiske/kvalitetsmessige så er wxga klart best ;)

Har hatt en stor økning i unge pasienter, da snakker jeg spesielt kvinner over 20 som pga mye jobbing ved pc-skjerm på skole/jobb osv. Det ble f.eks veldig populært da jeg satte ned oppløsningen på alle skjermene på kontorene i hjemmetjenesten der jeg jobbet da jeg studerte, alle som jobbet ved pc hadde klaget over liten skrift og fikk plutselig bedre arbeidsstilling etter min lille endring ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...