Gå til innhold

Ta opp trommene i "hjemmestudio"?

F.Mackey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vissst ikke jeg tar helt feil trenger du en mixer som er kobla til datamaskina, for å få den ultimate lyd ut av trommene. Har du miccer? Du trenger en basstrommemic, en skarpmic, en mic til hver tomtom, og helst to overheader. Er hvertfall slik jeg pleier å micce opp mitt. Akkurat nå står det til innspilling, så nå har det ti miccer:P Lydkort har jeg ikke så mye peiling på, vet bare at et bra er et sinnsykt must! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det jeg tenker på er spesifikasjoner på lydkort og slikt. Miccer, pc og ledninger til miccer er ikke problemet. Er heller dette med lydkort, mikser og slikt tull. Hvor mange innganger må lydkortet ha? Er det slik at jeg kan bruke et lydkort med inngang, koble en mikser til den, og koble 7 mikrofoner inni mikseren?

Lenke til kommentar
Men hva er da vitsen med lydkort med foreksempel 8 innganger?

6961973[/snapback]

Profesjonelle studio vil ha muligheten til å endre på individuelle trommestemmer ETTER det er spilt inn. Slik er ikke mulig å gjøre uten å vrenge lydbildet når du har kun et lydopptak av alle trommene samtidig.

Lenke til kommentar

Ok, er det noen andre som kan si seg enig hva meg og ZenCo har kommet fram til?

Og vil de 7 forskjellige lydopptakene komme i hvert sitt spor i sonar(redigeringsprogram) eller mister jeg all mulighet til å redigere i etterkant og alt av lyd vil kun ende opp som en mølje i ett spor?

Edit: Dell_9200 svarte vell på dette.

Edit2: Vet noen hva man må ut med for å få for eksempel 4 eller 8 innganger på et lydkort da? Er jo ikke interessert i å kjøre meg fullstendig bankorott.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

ÅH ÅH!! :w00t: meg meg!

Har på følelsen allerede at dette kommer til å bli en tråd så langt som et vondt år... men..

Dette har jeg erfaring med.. Har holdt på i halvannet år med bandet mitt å prøvd å tatt opp en demo på egen hånd.. og det aller meste går plettfritt.. utenom slagverket..

Den ene metoden du har nevnt er altså å kjøre 7 mikrofoner inn i en mix, for så å sende ett lydspor ut av mixen og inn i et lydkort.. Denne metoden gjør at du bør være rimelig innøvd før du setter i gang med opptak, og krever mye mixing av lyden før du tar opp, for mixing og redigering i etterkant er bare å glemme!

Vi brukte denne metoden i vell et år før vi fant ut at vi ble nødt til å bruke flere spor for å forbedre mixemulighetene.

Hvis du derimot kjører 7 microfoner inn i en linjemix, og 7 spor ut av mixen og videre inn i et lydkort med 7 eller flere innganger, så tar Sonar opp alle 7 sporene separat. Dette er metoden vi bruker nå, og ja.. hva skal man med MAC når Sonar er the shit :D

Men.. bruker du denne metoden åpner du for en hel del mixearbeid og redigering når du først har så mange som 7 separate spor.. blandt annet.. om du bommer litt taktmessig på et basstrommeslag kan du gå inn og flytte dette i ettertid slik at det treffer taktmessig... Dette kan også by på problemer, fordi når du kjører 7 mikrofoner på et slagverk er det dessverre ikke KUN micen på basstromma som tar opp basstromma, men samtlige 7 microfoner tar faktisk opp det lille slaget du bommet på... Dette gjør at man trenger en såkalt gate for å filtrere de andre trommene ut av hver enkelt mic (noe som er et rent helvette!) Bandet mitt sitter nå med en linjemixer til 13000, et lydkort med 8 spors inntak til 3500, 2x4 spors gater til 2-3000 og trommemicrofoner til noen tusenlapper... flere titalls tusen innvestert for å få så godt utgangspunkt som mulig.. problemet ligger ikke i utstyret, men i kunnskapen om å håndtere utstyret på rett måte, for der er vi ikke gode nok... men tilbake til tema..

Når du får stilt gate rett på tam'er, basstromme og skarp, har du overhead micene igjen, samt muligens en egen for hi-hat? det man må gjøre med overheadmicene er å kjøre en egen eq på dem, der du drar ned alt av bass for å filtrere bort trommene i selve overheadopptaket.. for guds skyld ikke bruk gate på overheadmic :yes:

Ellers.. EQ bør du stille sånn nogenlunde før opptak, og alt av effekter kan legges på i ettertid i sonar. Dette går også an å legge på før lyden går inn i sonar.. men vil gjøre at du får mindre muligheter for mixing i ettertid..

Vi har som sagt holdt på i vell 18 måneder med opptak, og er langt fra fornøyde med lyden.. Det vi sliter med nå er å få cymbalene dit vi vil ha dem i lydbildet, selve trommene høres råfete ut, men er vel ikke meningen at man noen gang skal bli 100 % fornøyd med det man selv tar opp.. jeg kommer aldri til å bli fornøyd før jeg har lyden på albummene til killswitch engage :)

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for langt og utfyllende svar, men tror dog ikke jeg trenger samme kvalitet på opptakene siden jeg hovedsaklig lager ganske rølpete musikk, men skal no alltids klare å skru fin lyd i både trommer, bass og gitar med tiden til hjelp.

Men er pinadø mye penger man må ligge i dette, men når man først er der så tror jeg det er verdt det.

Lenke til kommentar

Presonus firepod gjør nok jobben fint.

Koster 6100 på www.procom.no om jeg ikke husker feil.

Går du i en musikkforretning og pruter litt kan du sikkert få det ned noen hundrelapper.

Fordelen med dette kortet, er at det har 8 preamper med phantom power, en preamp på hver kanal. Du slippet altså å bruke mikserpreamper, du kan koble alle mikkene rett i kortet og ta opp.

Gater og eq osv får du som vst-plugins som er vesentlig billigere enn hardware-komponenter og ofte minst like gode.

Lenke til kommentar

Joiner Rockestjerne på denne her. Presonus Firepod er suveren til hjemmestudiobruk. Som sagt har den åtte preamper slik at du slipper å ha en mikser i tillegg for kunne spille inn.

Litt egenreklame dette her, men her følger et eksempel på hva du kan få til med en Firepod og åtte mikker. Dette er en jam-session jeg har spilt inn og mikset med bandet jeg spiller i, live (naturligvis) og i ett og samme rom.

Livejam

Jeg er på sclagwerk btw :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...