Vidar Busk Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Hallo Jeg har et budsjett på 18.200 kr og velger å investere det i en knakendes god data. Brukes til: Gaming Prisklasse: 18-19 tusen (helst 18) Jeg er ikke eyecandy person, mer god grafikk og god performance Hva trenger jeg hjelp med? -Jeg har litt peiling på data, men hvilket deler kan jeg utelukke for å spare? -Vil gjerne vite hvorfor det -Hva slags deler kan jeg bruke isteden med samme ytelse? PS:Veldig viktig, skal ikke klokke dataen Her er min handlevogn om hva jeg vil ha som et utgangspunkt (veldig fornøyd) Jeg har TENKT til å bruke: Abit AW9D Max (fra komplett tilbudet denne uken) Som da er 1800 kr ekstra. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=35446. Tusen takk for hjelp, og hvor mer sakelig hvor bedre blir det Lenke til kommentar
MrL Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Bytt ut E6700 med E6600, gir så mye mer for pengene. Så kan du ta restene av pengene du har spart, som er ganske mye faktisk, å kjøpe et bedre skjermkort, anbelfaler et kort på 1 GB. Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Bytt ut E6700 med E6600, gir så mye mer for pengene. Så kan du ta restene av pengene du har spart, som er ganske mye faktisk, å kjøpe et bedre skjermkort, anbelfaler et kort på 1 GB. 6961156[/snapback] Hørte så, men derimot.. At jeg mener det kortet jeg har nå holder i massevis. Altså, no offence, men jeg venter litt med 1GB kortene (nextgen) Jeg går heller for høyere CPU og så bytte kort når Vista tiden nærmer seg om du skjønner. Men argumenter gjerne litt mer, så jeg kan forstå helheten. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Bytt ut E6700 med E6600, gir så mye mer for pengene. Så kan du ta restene av pengene du har spart, som er ganske mye faktisk, å kjøpe et bedre skjermkort, anbelfaler et kort på 1 GB. 6961156[/snapback] Hørte så, men derimot.. At jeg mener det kortet jeg har nå holder i massevis. Altså, no offence, men jeg venter litt med 1GB kortene (nextgen) Jeg går heller for høyere CPU og så bytte kort når Vista tiden nærmer seg om du skjønner. Men argumenter gjerne litt mer, så jeg kan forstå helheten. 6961222[/snapback] Okei for å si det sånn. Å kjøpe en E6700 mener ihvertfall jeg er ren sløsing. Tror ikke du vil merke så stor ytelse forskjell fra E700 til E6600, da får du litt penger til overs, som du burde bruke på f.eks. på en nvidia 7950GX på 1GB. På graffikkortene vil du nok merke større forskjell. Men hvis du er kresen, og vil F.eks ha et Dir. 10 kort, anbefaler jeg ikke å bruke 5000 tusen på et skjermkort, og egentlig heller ikke 4000 tusen sånn som du gjør nå. Bare sier at prossoren ihvertfall er dyr i forhold til hva du får og til forhold til E600 som ikke er så mye dårligere, men ganske mye billigere. Men hvis du er kresen og vil ha det nyeste og beste og har god økonomi er sikkert E700 bra for deg. Men det er ditt valg..spørs litt hva du skal bruke pcen til oxo da.. Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Bytt ut E6700 med E6600, gir så mye mer for pengene. Så kan du ta restene av pengene du har spart, som er ganske mye faktisk, å kjøpe et bedre skjermkort, anbelfaler et kort på 1 GB. 6961156[/snapback] Hørte så, men derimot.. At jeg mener det kortet jeg har nå holder i massevis. Altså, no offence, men jeg venter litt med 1GB kortene (nextgen) Jeg går heller for høyere CPU og så bytte kort når Vista tiden nærmer seg om du skjønner. Men argumenter gjerne litt mer, så jeg kan forstå helheten. 6961222[/snapback] Okei for å si det sånn. Å kjøpe en E6700 mener ihvertfall jeg er ren sløsing. Tror ikke du vil merke så stor ytelse forskjell fra E700 til E6600, da får du litt penger til overs, som du burde bruke på f.eks. på en nvidia 7950GX på 1GB. På graffikkortene vil du nok merke større forskjell. Men hvis du er kresen, og vil F.eks ha et Dir. 10 kort, anbefaler jeg ikke å bruke 5000 tusen på et skjermkort, og egentlig heller ikke 4000 tusen sånn som du gjør nå. Bare sier at prossoren ihvertfall er dyr i forhold til hva du får og til forhold til E600 som ikke er så mye dårligere, men ganske mye billigere. Men hvis du er kresen og vil ha det nyeste og beste og har god økonomi er sikkert E700 bra for deg. Men det er ditt valg..spørs litt hva du skal bruke pcen til oxo da.. 6961271[/snapback] Som sagt, Gaming er tingen. Men min økonomiske stilling er ikke så..hundre prosent stabil Men jeg har ikke noe imot å skifte et kort om tja 1 år eller to. Altså må ikke jeg da ha et hovedkort som støtter sli om jeg skal bruke den 1GB Nvidia har sluppet ut? 7950GX? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Som sagt, Gaming er tingen. Men min økonomiske stilling er ikke så..hundre prosent stabil Men jeg har ikke noe imot å skifte et kort om tja 1 år eller to. Altså må ikke jeg da ha et hovedkort som støtter sli om jeg skal bruke den 1GB Nvidia har sluppet ut? 7950GX? 6961293[/snapback] Nei du trenger det ikke, det kortet er satt sammen til et kort. Men ville hatt et SLI kort uannsett i grunn. Skal du skifte kort om et år eller to, ville nok ikke jeg brukt så mye penger. Jo mer penger du bruker på et kort, jo lengere holder det, og det er ikke vits å bruke mye hvis du ikke skal ha kortet ditt lenge.. Så egentlig ville jeg gått for et litt billigere kort hvis jeg var deg, har hørt at ATI 1900XTX er nesten like bra som 7950GX. Det er billigere enn ditt kort tror jeg.. Ville gått for det, ellers tror jeg pcen er grei, du vil ikke bli skuffet.. Lenke til kommentar
KullOs Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Gå ned til E6600 og kanskje et http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325550. Du sparer flere tusen, og mister ikke mye ytelse. Så kan du jo heller kjøpe et nytt skjermkort når du føler at du trenger det. Endret 28. september 2006 av KullOs Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Gå ned til E6600 og kanskje et http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325550. Du sparer flere tusen, og mister ikke mye ytelse. Så kan du jo heller kjøpe et nytt skjermkort når du føler at du trenger det. 6961406[/snapback] Tusen takk, men siste spørsmål. Burde jeg gå for Xfx eller Gainward? Noen som har erfaring med de forskjellige? (Går for 7950GX2) Men egentlig var jeg ikke så særlig imponert når jeg så testen (7900gtx lå over i Frames i BF2) Og som sagt jeg får ikke kjørt kortet over 1280x1024 Er det da egentlig et bra valg? Tusen takk Lenke til kommentar
Intern Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Husk at 7950GX2'en er 2 kort i en hvor ett av de kortene har dårligere ytelse på enn f.eks 7900GTX. Spillene som ikke støtter SLI, som er ganske mange, vil da få dårligere FPS enn et "PRO" kort som 7900GTX. På spill på f.eks HL2 sa en fra multicom.no at GX2'en hadde ca 10-20 FPS mindre enn GTX'en, siden HL2 ikke støtter SLI. MEN f.eks på 3DMark (som støtter SLI) vinner GX2'en overlegent! Og siden SLI teknologi ikke er så veldig utbredt enda vil jeg råde deg til å gå for GTX'en! //Intern :!: Endret 29. september 2006 av Intern Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Husk at 7950GX2'en er 2 kort i en hvor ett av de kortene har dårligere ytelse på enn f.eks 7900GTX. Spillene som ikke støtter SLI, som er ganske mange, vil da få dårligere FPS enn et "PRO" kort som 7900GTX. På spill på f.eks HL2 sa en fra multicom.no at GX2'en hadde ca 10-20 FPS mindre enn GTX'en, siden HL2 ikke støtter SLI. MEN f.eks på 3DMark (som støtter SLI) vinner GX2'en overlegent! Og siden SLI teknologi ikke er så veldig utbredt enda vil jeg råde deg til å gå for GTX'en! //Intern :!: 6963440[/snapback] Tusen takk, ville jo vært litt dumt å bruke extra og da ikke får utnytta det best mulig. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Du har jo x1950xtx som er billigere enn 7950gx2 og det er et knakende godt kort. Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Du har jo x1950xtx som er billigere enn 7950gx2 og det er et knakende godt kort. 6963515[/snapback] Har forsåvidt bestemt meg for 7900gtx, eneste spørsmålet som gjenstår er da XFX eller Gainward Lenke til kommentar
Intern Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg hadde tatt POV (Point of View), men netshop.no hadde den ikke på lager og datoen var ubekreftet, så jeg kjøpte valgte Club3D istedenfor, fordi han jeg pratet med hadde den og han kjører HL2 på 1600x1280 med ALLE instillinger på max og har 100+ FPS. Var å hentet delene mine istad, og jeg må si, det ser veldig bra ut! Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Jeg hadde tatt POV (Point of View), men netshop.no hadde den ikke på lager og datoen var ubekreftet, så jeg kjøpte valgte Club3D istedenfor, fordi han jeg pratet med hadde den og han kjører HL2 på 1600x1280 med ALLE instillinger på max og har 100+ FPS. Var å hentet delene mine istad, og jeg må si, det ser veldig bra ut! 6963627[/snapback] Jasså? Men det forklarer jo ikke forskjellen på XFX og Gainward/Pov. Hva er egentlig forskjellen? Kvalitiet? Ytelse? Utseende:P? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) okey Jeg hadde vært enig i POV hadde det ikke vært for at jeg fikk tak i et Gainward 6800GS og etter det så har jeg likt Gainward. Forskjellen er som oftest bundelen, de er klokka fra fabrikken kanskje, raskere minne. XFX har foreks. en egen serie med klokka kort, men de er også dyrere. Endret 29. september 2006 av Fluesopp Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 okey Jeg hadde vært enig i POV hadde det ikke vært for at jeg fikk tak i et Gainward 6800GS og etter det så har jeg likt Gainward.Forskjellen er som oftest bundelen, de er klokka fra fabrikken kanskje, raskere minne. 6963749[/snapback] hm, for min del så mener jeg jo at både XFX og Gainward kommer til å duge for meg Men spørsmålet er bare om det er utrolig STOR forskjell, som jeg ganske tviler. Men takk for all hjelpen, går nå for et XFX 7900GTX 512mb Og denne dataen kommer til å stå på min pult i deler kanskje 2 uker etter høstferien Gleder meg Takk for all hjelpen folkens Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Det er et meget bra kort Tror nok du kommer til å bli fornøyd med det. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Bare hyggelig du! Tror nok du kommer til å få stor glede av delene/maskinen! Lykke til og husk at det er bare å spørre! Derfor vi er her! //Intern :!: Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Bare hyggelig du! Tror nok du kommer til å få stor glede av delene/maskinen! Lykke til og husk at det er bare å spørre! Derfor vi er her! //Intern :!: 6963832[/snapback] ok, har du lyst å donere en krone? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 min mening ut i fra handlevogna i første tråd: kabinett: ingen av de kassene er spesielt gode, har god erfaring med chieftec, men de er ikke spesielt pene, eneste bra er at de er solide. det coolermaster toweret du har er overprisa. det har ingenting spesielt. helt vanlig inni, ikke engang uttagbart hk brett. alt for dyrt. kikk på lian li er mitt forslag. psu: hiper 580w er et bra valg, men det kan være lurt å velge en mist i stede, da de nye hovedkorta har mulighet for en P8 kontakt (2 stk P4) og dette har misten men ikke hiperen. harddisk: jeg personlig liker western digital disker og styrer langt unna maxtor, og de siste testene på hardware har ikke akkurat endra den meninga. dvd brenner: nec er et bra valg. den nye utgaven 3570 er ute nå og det er allerede lansert en ny versjon, 7130 ellnosånt. koster omtrent det samme. sjekk siste nyheter på hw.no skjermkort: du får langt mer for pengene om du kjøper et X1900XT kort (koster fra 2500,-) og ytelsen er omtrent den samme som 7900GTX cpu kjøler: thermaltake big typhoon er et bedre valg enn zalman kjøleren. har brukt en zalman i et år nå, og den har sammel idle temp som typhoonen (zalman @ 2600rpm, typhoon @ 1200rpm, mist vifte) men typhoonen er mye bedre til å kjøle under load. dessuten er prisen den samme. heatpipe kjølere generelt er et bedre valg. det jeg ikke har kommentert ser bra ut føler jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå