Gå til innhold

Saksofonen, kult instrument

MScofield

Anbefalte innlegg

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Kjøp en lærebok i en musikkbutikk og lån en saksofon. Tenorsax er lettest, og det er den originale saksofonen. Men altsax er også fint å begynne på.

Det tar litt tid å bli flink, men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye du øver. Noen sier at uansett hva du spiller, må du spille i minst 4 år hvis du skal huske noe som helst av det etter noen år uten dette instrumentet.

Etter 4 år på saksofon, da tror jeg du burde kunne improvisere litt. Det kommer jo an på hvor musikalsk du er. Hvis du er helt vanlig musikalsk bør du kanskje forberede deg på å måtte spille litt mer en fire år før du blir mester på improvisasjon. Det å improvisere er jo også en ting man må øve seg opp på!

Men saksofon er virkelig et instrument det er verdt å bruke tid på! Særlig det å spille sammen med andre saksofoner, eller i storband, er topp. Jeg spiller selv i en saksofongruppe på fire med barytonsaksofon, altsaksofon og to tenorer. Jeg har en sporan til låns som jeg har spilt på i et halvt år, men sopransax er ikke så greit/fint sammen med andre.

Lenke til kommentar

Saksofon er phun phun phun. Det tar ikke lange tida å lære seg å improvisere i B-tonearter(B-dur, B-moll og B-blues), siden saksofonen er stemt i B(altså at en C på saksofonen og i notebildet klinger som en B). Et lurt tips er å lære seg den kromatiske skalaen(altså med alle halvtonetrinnene) flytende, og deretter lære seg oppbyggingen av de forskjellige skalaene, modulere dem til alle de 12 toneartene og skrive dem ned og så lære seg dem. Da lærer du både mange kule improvisasjonsskalaer og blir godt kjent med selve instrumentet samtidig. Det tar litt tid, men om man liker saksofonlyden er det en stor drivkraft og etterhvert blir det bare kjempekult!

Også er det lurt å komme i gode øvingsrutiner, slik at du tåler å spille en stund. En lærebok vil som regel gi tips og opplæring i blåseteknikk, og så kan du øve mer og mer ettersom du orker mer. Om du starter med å øve sykt mye hver dag blir du kjempesliten i kinnene, og mange(særlig unge, da) mister lysten av det, da det blir mer et slit enn en fornøyelse å øve, også kan du lære deg metoder som er mindre slitsomme, men som gir deg mye mindre kontroll på luften og tonene. Kort fortalt må du altså smøre deg litt med tålmodighet i begynnelsen. :)

Lenke til kommentar

Med forbehold om at saksofon har jeg egentlig ikke noe greie på:

Jeg vil nok si at av de instrumentene jeg har prøvet meg på i årenes løp var saksofonen den det tok meg lengst tid å få grepet på. (Det skyldes antagelig at jeg aldri prøvde meg på fiolin...) Og jeg opplevde det også som et instrument som krevde jevn og trutt øving. IH7 sier det tar 4 år før det sitter i fingrene, det kan jeg levende forestille meg. Jeg kom aldri så langt, mest fordi jeg kjøpte den på et tidspunkt da jeg egentlig ikke hadde tid til å øve og satset på at det ville gå greit allikevel om jeg bare tok tiden til hjelp.

Om jeg skal komme med et råd så er det å kjøpe et godt munnstykke, og prøve deg litt fram med fliser. Sax'en behøver ikke være så dyr, spesielt i starten, men for meg var det som natt og dag å gå fra munnstykket som fulgte med min saksofon til et mer anstendig et jeg kjøpte senere.

Nok om det. Jeg overlater ordet til folk som vet hva de snakker om.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg spiller egentlig trommer, og fant en saks på et korpsloppemarked for noen år siden. Skal det låte kjempebra og med fin tone, kan det nok ta opptil fire år. Men det tar langt i fra så lang tid å beherske instrumentet såpass at man kan ha moro med det. For min det tok det ikke mer enn et par uker før jeg helt greit kunne spille melodier fra sangboka, grepene er ikke så vanskelige, blokkfløytegrep med litt ekstra:). Jeg kjøpte et par billige plastmunnstykker fra USA, av et kjent merke. Ingenting i veien med disse, funka veldig bra(visstnok de samme som avdøde Sigurd Køhn brukte). Det gjelder mer å finne et munnstykke med passende størrelse på hullet som man blåser igjennom. Sikkert greit å spørre en saksofonist om hva som kan funke for en som ikke har spilt så lenge, samme med fliser. Det er greit at de ikke er for tykke til å begynne med.

Etter en måned eller så, gikk det helt fint å improvisere i hyggelige tonearter. Nå skal det sies at jeg hadde ok oversikt på slikt fra før av, bl a som en ivrig bi-instrumentpianist, men tror ikke det trenger å ta så lang tid. Min erfaring er at saksofon er et av de lettere blåseinstrumenter å lære seg (i den grad noe er lett), fordi det ikke stiller sååå store krav til leppene og at grepene er blokkfløytelignende (som de fleste har i fingrene takket være den norske skoles storsatsing på nettopp dette instrumentet)

Så lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jo, Tom Waits har et poeng her: Munnstykke er veldig viktig. Yamaha er veldig gode på det meste, også saksofoner, men munnstykkene deres er helt elendige. Vandoren og Selmer er toppers, så lurer jeg på om ikke Jupiter har noen brukbare de også. Egentlig skal folk i musikkforretninger vite sånt, så det er bare å lete til du finner noen somkan det. Jeg vil anbefale å begynne på den flisen som har nummeret en og en halv, og så jobbe deg oppover. Plastfliser er noe herk, bruk trefliser. Bruk et helt vanlig, svart munnstykke. Ikke et jazzmunnstykke i metall til å begynne med, for eksempel. Klemma (den greia som holder flisa fast til munnstykket) har også ganske mye å si for hvor lett det er å spille. Sitter den for stramt, eller er ganske enkelt bare et dårlig merke, vil det bli litt vanskeligere å spille. Og en ting til slutt: Er flisa gul, er den kanskje litt vanskelig å spille på. De lyse flisene er de beste.

Håper du har begynt eller fortsatt vil prøve deg på saksofon. Eller kanskje det er noen andre som ikke blir skremt. Det finnes utrolig mange videoer om saksofonspilling på Youtube, forresten. How to learn...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...