Gå til innhold

Salt i stede for sukker...

Almadora

Anbefalte innlegg

På skolen i dag hadde vi heimkunnskap. Da skulle vi lag rundstykker og kakao og koke egg. Men noen på gruppa vår hadde klart å ta salt i stede for sukker i kakaoen! Det samme med 2 andre grupper... Vi er totalt 4 grupper, og det var 3 med salt kakao og en uten... Det synes jeg er litt rart :hmm:

Vi helte og helte sukker oppi for å prøve å gjøre den god... Da smakte det jo bare enda saltere... Vi smakte på sukkeret og det var sukker :no:

Hvordan kan det da bli enda saltere? Samma det vel... Synes dette var litt morsomt så jeg deler det med dere...

Noen kommentarer?

Endret av Almadora
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noe du selv kan prøve:

Anskaff:

- sitronsyre

- pH-papir

- sukker

- natron

Løs sitronsyrepulveret i vann, mål pH-verdien og smak på det. Ha så i flere teskjeer med sukker og smak for hver teskje du tilsetter. Mål så pH-verdien etter at du har tilsatt en del sukker.

Lag en ny syreløsning og tilsett natron litt etter litt. Her er det ikke nødvendig med flere teskjeer (i hvert fall ikke om du bruker en vanlig kopp til å ha væsken i). Mål pH-verdien etter at du har tilsatt natron.

Det du vil oppdage er at sukkeret ikke endrer smaken. Det vil fortsatt smake minst like surt, om ikke surere. pH-verdien vil være uforandret. Sukkeret kan altså ha en smaksforsterkende effekt. Natron, derimot, forandrer både smak og pH-verdi.

Lenke til kommentar
Sikkert noen på den ene gruppa som har hatt det litt morro å byttet ut sukkeret med salt. Er vel lite sannsynelig at så mange har tatt feil.  :hmm:

6960368[/snapback]

Synes også at det er litt rart at så mange har tatt feil. Vi er totalt 4 på hver gruppe... Men de på den gruppa uten salt er jo ikke sånn :no:

Det vet jeg...

Lenke til kommentar

Har gjort noe lignende.

Var litt i halvsøvne og skulle lage vaniljesaus på skolen i heimkunnskap.

Jeg tok salt istedenfor og det smakte helt forferdelig!

Er lett å gjøre feil hvis du først ikke er konsentrert og kanske ikke bryr deg.

Endret av Sorbon
Lenke til kommentar
Sjekker du bøssa grundig før du heller sukker/salt ned i maten?

6977026[/snapback]

Nah, hjemme er det nok mer vanlig å bruke pose enn det er å bruke bøsse, men det er nå greit, jeg bruker bøsse når jeg skal ha sukker på grøten, når jeg lager mat, så bruker jeg som regel pose.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...