Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Custom" ADSL-modem og Bluecom


Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579

Jeg kunne godt tenke meg å rydde opp i ledningskaoset under pulten, og bytte ut ADSL-modemet som Bluecom leverte med en kombinert ADSL-modem/router box, som f.eks denne: 3Com ADSL2+ Wireless 54 Mbps 11g Firewall Router

 

Er det noen som vet om "custom" utstyr funker mot Bluecom? Tidligere har de vært ganske strict på kun eget utstyr osv.

 

Noen erfaringer? (Ikke nødvendigvis med det utstyret jeg linker til, men på generell basis.)

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]

Er det noen som vet om "custom" utstyr funker mot Bluecom? Tidligere har de vært ganske strict på kun eget utstyr osv.

 

Noen erfaringer? (Ikke nødvendigvis med det utstyret jeg linker til, men på generell basis.)

6960170[/snapback]

 

Jeg fikk ADSL fra BlueCom onsdag i forrige uke. Som utstyr bruker jeg en Fritz!Box Fon WLAN 7050 (Annex B) som jeg kjøpte svært rimelig i Tyskland. Til nå fungerer den fint. Den styrer ikke bare ADSL og WLAN men også fastnett- og VoIP-telefoni som begge går via vår Siemens Gigaset 2060 ISDN-anlegg. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Ok, takker for svar.

 

Feilkonfigurering av modemet? Er det noen innstillinger som er spesielle for Bluecom, eller noe annet jeg bør være oppmerksom på?

 

EDIT : ooooh, innlegg nr. 1500 :)

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Har nå fått ADSL-modemet, men får det absolutt ikke på nett. Har muligheten til å velge mellom PPPoE, PPPoA, Bridge Mode for Single Computer (RFC 1483 Bridging mode) og Routing Mode over ATM når jeg skal sette det opp.

 

Hvilken av disse skal jeg bruke mot Bluecom, og hva skal encapsulation være?

Lenke til kommentar
Har nå fått ADSL-modemet, men får det absolutt ikke på nett. Har muligheten til å velge mellom PPPoE, PPPoA, Bridge Mode for Single Computer (RFC 1483 Bridging mode) og Routing Mode over ATM når jeg skal sette det opp.

 

Hvilken av disse skal jeg bruke mot Bluecom, og hva skal encapsulation være?

6992144[/snapback]

 

Bluecom leverer jo over ethernet, det vil si at du ikke trenger å logge deg på hver gang, sånn som Telenor.

Per dags dato, er det jo Telenor og noen andre leverandører som leverer via PPPoE og Nextgentel via PPPoA.

 

Hos meg, har jeg en 3COM router, som har blitt configet til "Dynamic IP address".

Det funker fett hos meg.

 

Før brukte jeg en switch istedenfor en router, så hvis du skal ha kabel og ikke trådløst nettverk, er en switch noe anbefale. Switcher sperrer vel ikke noe og derfor er det også veldig lurt med en brannmur på pcen.

 

Hvis du nå ikke har det samme alternativene som jeg hadde på min router, har 3COM en webside som kan hjelpe deg. (3com's webside)

 

PS: Skal du har support over telefonen, burde du ha noen fine Engelsk kunnskaper.

Fordi, sist jeg ringte var det bare tysk og engelsk brukerstøtte.

 

Og med mitt navn Jørn og mitt etternavn, ble det en laaang telefonsamtale. :p

 

Har du derimot Engelsk kunnskapene med deg, går det nok bra. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-10579
Prøv Bridge Mode for Single Computer (RFC 1483 Bridging mode) eller Routing Mode.

6996234[/snapback]

 

Måtte sette det opp som Bridge mode for å få tilgang for flere PC`er via routeren. Dersom det var satt opp som Single Computer var modemet transparent, og tildelte IP`en direkte til PC`en. Kunne selvfølgelig ha bridget det mot LAN, men det er tungvint når modemet selv kan få tildelt en IP og fungere som DHCP-server for LAN/WLAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...