albester Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Vet ikke helt hva kategori jeg skulle poste denne her i, siden jeg ikke vet helt hva som forårsaker problemet.. Saken er denne: En kollega av meg fikk seg ny pc for ca 1 år siden. Der la jeg inn absolutt alt han skulle ha på pcen, og pcen har fungert perfekt frem til 2 dager siden. (han har jo selvsagt lagt innpå diverse program og spill selv etter jeg lagde den til). Problemet for 2 dager siden var at ingenting inni windows virka. Kun klokka låg på trayen, prøvde man starte et program så skjedde ingenting. Alle snarveier var med slikt "ukjent ikon" og de var omdøpt til feks "snarvei til opera.lnk", altså .lnk viste plutselig. Eneste som virka av filer som skulle åpne seg i et annet program, altså filer som ikke i seg selv er kjørbare, som feks jpg, xls, doc osv. Dersom man prøvde å åpne et excel ark (som hadde sitt orginale ikon), så startet excel helt fint. Men prøvde man gå inn i start menyen å starte excel der, så skjedde det ikke noe som helst. Jeg antok derfor at dette kunne være et virus av noe slag, eller at det var blitt installert et program som forårsaket dette. Formaterte derfor hele skuta og la inn alt på ny. Tadaaaa.. Alt fungerte prikkfritt. Var og leverte pcen i går kveld, og vi testa at ting virka. og alt var konge. Han la kabal og koste seg et par timer, slo av pcen. Idag.... Samme problem igjen. alle snarveier .lnk, ingen program virker. Får ikke startet noe som helst, ikke system restore engang. Prøvd å gå i sikkermodus, last known... osv, samme greiene overalt. Og ingen program har blitt installert siden jeg hadde maskinen hjemme i går. Kun lagt kabal i en times tid, og så lest nettavisen og vg på nett. Er det noen som har vært borti dette her før? Har aldri sett noe lignende, og jeg har bygd og vedlikeholdt borti 100 pcer de siste årene, men aldri sett noe i samme gate så dette her nei. Lurer på om det er noe galt med noe hardware? men syns det virker rart det også, siden windows selv ikke kommer med noe feilmeldinger eller oppfører seg rart. (altså at den krasjer eller slike ting) mvh AB Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Er det snakk om flere harddisker? Lenke til kommentar
albester Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Er det snakk om flere harddisker? 6960023[/snapback] Nei er kun en disk i maskina. Husker ikke helt konfig på den, men er noe slik: Asus a7v333 Amd xp 2000+ 512 ram plextor dvdr 160 gb samsung ide disk 3com 905c nic gforce fx550 resten er vel det integrerte som er i bruk Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Kanskje kollega koste seg mer enn med kabal før han slo av PCen ? Se litt på de accosierte filtyper som er opprettet for lnk filetype. Den skal helst være knyttet til snarveier og ikke annet. Lenke til kommentar
albester Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Kanskje kollega koste seg mer enn med kabal før han slo av PCen ? Se litt på de accosierte filtyper som er opprettet for lnk filetype. Den skal helst være knyttet til snarveier og ikke annet. 6960729[/snapback] Ja, det var det da, mistenker noe snuske web sider, men IE virker på maskinen, og i historyen der ligger kun vg, nettavisen og msn.no Og mannen aner ikke hva history eller bokmerker eller logger er, så han har iallefall ikke sletta noe der. Men nå reinstallerer jeg hele skuta tror jeg. Var ikke bare .lnk filer, men alle exe filer osv også som ikke virka, utenom IE Lenke til kommentar
IP Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Det er virus som kan forårsake dette. Se på http://windowsxp.mvps.org/exefile.htm IP Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Kanskje kollega koste seg mer enn med kabal før han slo av PCen ? Se litt på de accosierte filtyper som er opprettet for lnk filetype. Den skal helst være knyttet til snarveier og ikke annet. 6960729[/snapback] Ja, det var det da, mistenker noe snuske web sider, men IE virker på maskinen, og i historyen der ligger kun vg, nettavisen og msn.no Og mannen aner ikke hva history eller bokmerker eller logger er, så han har iallefall ikke sletta noe der. Men nå reinstallerer jeg hele skuta tror jeg. Var ikke bare .lnk filer, men alle exe filer osv også som ikke virka, utenom IE 6960858[/snapback] det var ikke snuske web sider jeg mente. Prøve å accosiere EXE med Programmer og lnk med snarveier under ..mappealternativer /filtyper/Ny , skrive exe i felten og i... avansert.. finne fram til Programmer. Det samme med LNK -->snarveier. Bare for å teste. Lenke til kommentar
albester Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Begynner å tro dette er noe hardware greier. For nå formaterte jeg maskina, kun en disk og en partisjon på den. La inn xp på ny, har ikke koblet til nettverkskabel.. plutselig henger alt, og den rebooter av seg selv. Koblet til nettverk, kjørte noen updates i windows, da krasja explorer, og deretter updaten, rebootet selv og kom med en feil powe settings i bios. var inn og såg der, men fant ikke noe feil, bootet på ny, alt virket, så får se hvor lenge det varer nå. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Ja det er mye rart med data. Hvis du ser problemer som dette , bør du i hvertfall upgrade bios før du installere windows på nytt. Det kan hende at det lastes ikke riktig .Hall og dermed bli problemer. Se i så fall under enhetsbehandling i maskinvarer for system hvilken type ACPI eller at type Pc der er riktig. (se i microsoft vedrørende dette med riktig HAL) Lenke til kommentar
NOddi Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Har akuratt samme problemet selv. =( Sjønner ikke hva det kan være. som du sa ble plutselig alle snarveier og exe filer til .lnk .. men hvis u klikker på egenskaper på fila står det at det er en exe fil :S ... Lurte på om du hadde finni ut hva som var galt jeg? Venter håpe full:P hehe.. Lenke til kommentar
NOddi Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg formaterte pc'n.. Etter det har den hvert helt fin oss meg hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå