_sindre_ Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg har også altid brukt artic silver 5. Vet ikke hvor mye det har å si, men den fungerer hvertfall Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) @intern, fant ikke men hvis du skal til Netshop Oslo, pisk litt på Morten Kaardal! Venter på refusjon på en DOA HDD @_sindre_, hva er det du ikke vet? Om AS5 har noe å si i forhold til andre pastaer? Endret 24. november 2006 av Zande Lenke til kommentar
Intern Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Zande: Og jeg venter på refusjon på viftestyring, HDD og høyttaler Men viftestyringa og HDDen er visst ferdig, så tok med 2stk AS5 og AS termisk lim (eller hva det heter ) Lenke til kommentar
dummemeg Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Et lite spørsmål, sikkert dumt men... Er kjølepasta et must på Intel Core 2 Duo? Har en Intel Core 2 Duo E6700, og har ikke montert den med kjølepasta.... Men ser at idle-tempen ligger på ca +- 50 grader og synes det kanskje var litt i det drøyeste laget. Hva er forresten normal og maxttemp, og hvor mye vil ev. kjølepasta utgjøre? Jeg er ganske sikker på at er en del forvirra sjeler der ute når det kommer til hvordan kjølepasta egentlig skal påføres. Legger ved en illustrasjon i form av bilde Hele manualen i format .pdf finner du her. Håper dette gjør fremtidige installasjoner enklere for noen av dere 6959719[/snapback] Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Vifta som fulgte med prosessoren har allerede kjølepasta. Og ja, man må ha noe form for pasta mellom CPU og vifta. Lenke til kommentar
dummemeg Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Vifta som fulgte med prosessoren har allerede kjølepasta. Og ja, man må ha noe form for pasta mellom CPU og vifta. 7382321[/snapback] Betyr det at man må montere med ekstra pasta eller holder det med det som fulgte med? Skal forøvrig forsøke å fjerne den ramma. Endret 29. november 2006 av dummemeg Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Når vi snakker om goop eller kjølepasta, så er jo Artic Silver 5 det beste (fra 0-100 grader), ingen diskusjon. Men er det lurt å skivte til ac5 på chipset kjølere, skjermkort kjølere og sånt? Snakker vi 1 grade forskjell eller kan det være mere? 7346228[/snapback] Etter min erfaring er pastaen ofte veldig dårlig påført chipset kjølere av produsentene. Virker som det er tilfeldig hvor det har havnet, og kan ofte ligge helt ute på ene havldelen av chipset brikken. Så jeg tar som regel av chipset kjølere, rengjør, og påfører AC5 før jeg monterer nytt hovedkort f.eks. Om selve byttet av kjølepasta type kanskje ikke utgør så veldig mye, kan det være en del å hente på å få det gjort på en skikkelig måte. Har også sett dårlige påføringer på skjermkort, men tror det som regel er bra utført på nyere skjermkort med høyt effektforbruk. Så der kan man kanskje la kjølelåsningen sitte i fred, for å unngå trøbbel med garanti. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Betyr det at man må montere med ekstra pasta eller holder det med det som fulgte med? Skal forøvrig forsøke å fjerne den ramma.7382987[/snapback] Ekstra pasta utover produsenten egen må nok ikke påføres. Da må du nok rense bort "fabrikk"pastaen med egnet rensemiddel som f.eks ArticClean (rødsprit til nød) og smøre en annen pasta (Artic Silver 5 er en bedre pasta) etter bruksanvisningen. Endret 29. november 2006 av Zande Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Vifta som fulgte med prosessoren har allerede kjølepasta. Og ja, man må ha noe form for pasta mellom CPU og vifta. 7382321[/snapback] Betyr det at man må montere med ekstra pasta eller holder det med det som fulgte med? Skal forøvrig forsøke å fjerne den ramma. 7382987[/snapback] Pasta og pasta fru blom. De fleste "boxed" kjølere har en termisk pad. lik den i bildet under. Den fungerer stort sett rimelig dårlig i forhold til pasta. Men, hvis du har muligheten til det så er det å anbefale at du skraper bort den og bruker kjølepasta i stedet. Da helst en kvalitetspasta som Arctic Silver 5. Først skraper du bort den termiske paden som er på kjøleren, bruk helst noe å skrape med i plast så du ikke skader kjøleren. Fjern så resten av den termiske paden med Isopopanol. Har du ikke isopopanol så kan du bruke rødsprit. Når alle restene av paden er fjernet så legger du på Arctic Silver. Da holder det med en liten stripe. Så fordeler du det utover med et barberblad eller noe annet som er flatt og tynt. Se bildet under. Husk at det skal være et tynt tynt lag med pasta. Mer pasta = dårligere varmeoverføring. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Noen som vet om det er noe temperatur effekt å ta av varmesprederen på Core 2 Duo CPU'er? Vurderer dette når jeg skal ha ny pc. Er det lurt?, har også hørt at ramma over PCU bør taes av, og heller holde CPU fast med kjøleren. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Vi har en egen "fjerne IHS"-tråd her på forumet hvor folk hendviser til temp-forskjeller ved å 1) fjerne ramma som holder CPU nede, 2) fjerne varmesprederen Tråden Sånn veldig oppsummert: CPU ramma kan fjernes men mange som har allerede benyttet ramma, har allerede fått en "skjev" varmespreder og enkelte har planslipt varmesprederen for å rette det opp igjen. Noen har ikke fått CPU til å fungere uten ramma siden CPU ikke ble presset hardt nok ned på pinsa. Tror dette gjelder kun folk som har benyttet stock-kjøler siden disse skrues ikke i HK'et. Varmesprederen kan fjernes men mange har ødelagt sin CPU grunnet utålmodighet. Det er en spesiel måte å fjerne den på men da er det bajbaj til garanti. Temp har sunke i enkelte tilfelder 15c ved å fjerne varmesprederen og ha open core med kjølepasta. Endret 29. november 2006 av Zande Lenke til kommentar
genesis Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Er litt dumt at "fjerne IHS"-tråden som du viser til er litt rotete hva angår dette, da den (Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning) startet bare ved å vise hvordan man kan fjerne en "holde" ramme på HK, og ikke noe direkte med ISH fjerning. Selv har jeg planer for E6600, og skal forhåpentligvis ende opp på vannkjøling. Har tatt knekken på en r9800 kjerne før pga. det ble en litt hardhendt montering, så ett kjernelokk/ISH er en grei forsikring, men det erger meg alikevell at kjølepastaen som er brukt her antageligvis er noe dritt. Noen som har prøvd å_ - åpnet - renset - sjekket skjeivhet og eventuellt modifisert litt - kjøre på høykvalitetspasta - og så lukke? Hvordan bør man eventuellt montere på kjernelokket? Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Har testa en del metoder og den jeg fant ut funka best var å ta en liten mengde, smøre den forsiktig utover slik at tekst og flate blir dekt. Med andre ord akkurat nok til at du ikke ser overflata. Har planslipt alle mine cpuer da og bare brukt AC pasta Endret 21. desember 2006 av Tantor_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå